Desktopové vyhledávače vzbuzují obavy o bezpečnost

Produkty instant messagingu (IM) se pomalu zabydlely v podnikových počítačích a přinesly s sebou velké množství otáz...


Produkty instant messagingu (IM) se pomalu zabydlely v podnikových počítačích a
přinesly s sebou velké množství otázek ohledně bezpečnosti a správy. Nyní
zažíváme to samé s bezplatnými desktopovými vyhledávači.
Nástroje k desktopovému vyhledávání využívají výpočetní výkon počítače k
nalezení objektů v e-mailu a úložných prostorech. Tři nejpopulárnější
vyhledávače jsou ty od společností Google, Microsoft a Yahoo. Většina
pozorovatelů souhlasí, že tyto produkty přispívají k produktivitě. Z jediného
rozhraní mohou uživatelé vyhledávat řetězec textu ve svých e-mailech, kontakty,
aplikace, multimediální soubory i jiná data. Problém je, že jsou tyto programy
schopné nalézt a případně vydat někomu napospas data (například osobní
dokumenty), která nejsou dostatečně chráněna nebo byla určena ke smazání a
zapomnělo se na ně. Ve skutečnosti jsou vlastnosti těchto programů v přímém
rozporu s konvenčními bezpečnostními praktikami v IT. Poslední verze programu
Google Desktop Search kupříkladu nabízí možnost vyhledávání napříč několika
počítači. Aby to bylo možné, uchovává Google index obsahu na svých vlastních
serverech. Software sice uživatelům umožňuje z indexování vyloučit adresáře a
soubory s citlivým obsahem, mnozí však ani nevědí jak na to. Myšlenka
vlastnictví indexu podnikových informací jinou společností je důvodem k obavám
pro mnoho vedoucích v IT.

Politika nutná
Desktopové vyhledávací technologie pocházejí od výrobců jako dtSearch, Isys či
ZyLab a jsou dostupné již mnoho let. Věci se však naplno rozjely až s nástupem
společnosti Google na podzim roku 2004. Nejvíc se rozšíření desktopových
vyhledávačů obávají IT oddělení firem, neboť ty mohou dát napospas obsah
zapomenutého serveru s podnikovými daty, kolidovat s firemními aplikacemi nebo
zapříčinit kolaps systému. "Tento problém je o to horší, že jsme stále
nevypracovali jednotnou firemní politiku ohledně zmíněných bezplatných utilit,"
říká výkonná statutární prorektorka na veřejné univerzitě North Harris
Montgomery Priscilla Milamová. Dle jejích vlastních slov je prioritou číslo
jedna implementace standardizované desktopové politiky. Milamová poté plánuje
zvolení jednoho desktopového vyhledávače pro integraci do infrastruktury
univerzitní sítě. Společnosti, které problému desktopového vyhledávání nevěnují
dostatečnou pozornost, dělají dle Whita Andrewse, viceprezidenta výzkumu
analytické společnosti Gartner, chybu. "Pokud jasně nestanovíte pravidla, bude
více a více uživatelů stahovat rozličné druhy vyhledávacího softwaru podle
vlastních preferencí. IT pak bude zaplaveno lavinou bezplatných produktů, k
nimž není poskytována podpora od výrobce, což rozhodně k úspěchu podniku
nepřispěje," říká Andrews.

Jeden a dost
Namísto toho by si společnosti měly vybrat jeden desktopový vyhledávač, k němuž
zařídí podnikovou licenci. Při pořízení objemové licence lze zároveň s výrobcem
dojednat podporu. K tomuto kroku existují i bezpečnostní stimuly: Podnikové
verze lze obvykle integrovat do existující infrastruktury a zajistit tak, aby
IT oddělení mohlo nadále používat existující správu uživatelů a skupin ke
stanovení pravomocí (tak lze například omezit zobrazování výsledků
vyhledávání). IT správci zároveň díky tomu mohou mít dohled nad indexovanými
daty. Volba to není vpravdě jednoduchá, ale rozhodně je z čeho vybírat. Všichni
tři hlavní hráči na trhu nabízejí své produkty i v podnikové verzi. Google
navíc za téměř půlmilionový příplatek poskytuje dvouleté služby podpory a
neomezený počet uživatelů. Produkt od Yahoo je postaven na technologii od
společnosti X1 Technologies. Firma X1 má pro svůj vyhledávač připravenu jak
klientskou verzi, tak Server Edition určenou společnostem, které chtějí mít
možnosti správy na podnikové úrovni. Produkt X1 Enterprise Server tudíž nabízí
centrální indexovací engine pro síťový obsah a používá ověřování údajů ze
systému Windows pro integraci bezpečnostní složky.
Dodavatelé vyhledávacích řešení na internetu a v intranetech nyní také začínají
zaměřovat pozornost na trh desktopových vyhledávačů. Společnosti Fast Search &
Transfer a Autonomy již s takovými produkty přišly, firma IBM zase do svých
počítačových sestav přidala schopnosti desktopového vyhledávání skrz
partnerství s Googlem.
Klíčovou pro volbu platformy je testovací fáze. "V desktopových prostředích je
až příliš neznámých, než aby si někdo mohl dovolit vynechat generální zkoušku,"
potvrzuje Andrews. "Jeden z našich klientů zkoušel desktopovou vyhledávací
aplikaci a zjistil, že si nerozumí s jedním z programů kritických pro chod jeho
firmy. Něco se tedy pokazilo, a ačkoli se zástupcům jeho společnosti vyhledávač
jinak zamlouval, nakonec zvolili jiný, s nímž už problémy nebyly. Jiný zákazník
zase odhalil, že má jeden z vyhledávačů negativní vliv na výkon počítačů v jeho
podniku. Možných problémů je tedy spousta," varuje Andrews. Některé z těchto
problémů jsou zapříčiněny samotným určením desktopových vyhledávačů pro koncové
uživatele. "Pokud se něco dělá pro koncové uživatele, je zde tendence přijít s
tím co nejrychleji, ukrojit si svůj podíl z trhu, zviditelnit se a uspokojit
potřeby většiny, ne potřeby každého. Některým kritickým faktorům je zde
věnována měnší pozornost," tvrdí Andrews.


Podnikové výhody
Desktopové vyhledávače obyčejně dlí na počítačích koncových uživatelů, jejichž
výpočetní síly používají k hledání informací v e-mailech a na discích.
Bezplatné verze sice svůj úkol plní, podnikové aplikace však navíc přidávají
vlastnosti vylepšené správy a bezpečnostní výhody:
Služby podpory pro daný produkt.
Napojení na existující adresářové servery, takže IT oddělení může využívat
stávající systém udělování pravomocí skupinám i jednotlivcům a omezit tak
například výsledky vyhledávání.
Možnost klientům poskytnout pouze vyhledávací schopnosti a zachovat si
centralizovanou správu nad indexováním.
Kontrola nad systematickými a kategorizačními parametry.
Šifrování uživatelských dat a vyhledávání indexových souborů.
Vylepšená podpora souborových formátů a vyhledávacích metod.
Možnosti správy ušité na míru podnikům, jednoduchá instalace.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.