"Devatenáctky" v akci

19" LCD monitor s nativním rozlišením 1 280 x 1 024 bodů dnes patří ke zcela běžnému kancelářskému zboží. A to n...


19" LCD monitor s nativním rozlišením 1 280 x 1 024 bodů dnes patří ke zcela
běžnému kancelářskému zboží. A to nejen díky příjemným cenám. Mnohé firmy a
uživatelé těmto panelům dávají přednost před 17palcovými ve stejném nativním
rozlišení a s o dva palce větší úhlopříčkou vypadá zobrazovaná plocha
čitelněji. Přitom cenový rozdíl mezi nimi představuje cca 2 000 Kč bez DPH.
Jaká je současná nabídka v kategorii 19" LCD, se vám pokusíme přiblížit v
následujícím přehledu.

Lze říci, že devatenáctipalcový LCD panel je dnes tím nejideálnějším
společníkem do kanceláře. Nabízí velkou zobrazovací plochu a zpracovávaný text
či tabulky jsou i při jeho nejčastějším nativním rozlišení 1 280 x 1 024 bodů
příjemně velké. Dříve byly 19" modely určeny řekněme spíše specializované práci
(a to i z hlediska kancelářského nasazení), a tak byly panely osazovány
technologií PVA/MVA/IPS. Současný tlak na cenu i skutečnost, že sedmnáctkám
pomalu zvoní hrana, však nutí výrobce i do těchto monitorů implementovat matice
technologie TN. S tím jde v ruku v ruce trend "leštěných" displejů, které každý
z výrobců jinak pojmenoval. Setkat se tak můžete s názvy jako X-Bright,
ClearBright a podobně. A proč je tedy nabízejí? Mají zlepšit výsledné barevné
podání jinak dnes již technologicky zastaralých TN panelů. Obecně známou
skutečností je, že zmíněné panely, a to i ty typu S-TN, mají problém se
zobrazením černé, respektive tyto matice zobrazují 16,2 milionu barev oproti
16,7 u modernějších technologií. TN matice tedy fakticky zvládají pouze
18bitovou barevnou hloubku (3 x 6 bitů) a pro zobrazování plné škály barev
využívají dithering, tedy že chybějící barvy jednoduše dopočítává elektronika.
Výrobci se snaží tento neduh zlepšit aplikací speciálních vrstev, v tomto
případě jde vždy o řešení zahrnující sklo jako horní vrstvu displeje. To díky
svým optickým možnostem dokáže subjektivně zvýšit kontrast a "ztmaví" podání
jednotlivých barev. Bohužel se takto vybavená zobrazovací plocha leskne jako
zrcadlo, přičemž dosud žádná taková antireflexní vrstva, jakou jsme zatím měli
možnost vidět, tento jev nedokázala úplně eliminovat. Pokud pracujete s bílým
pozadím, tedy s textem a tabulkami, je míra odrazu u slušně provedeného řešení
poměrně málo patrná, a to i v místnosti se zářivkami. Ovšem v okamžiku, kdy
pracujete s tmavším pozadím, budou zmíněná osvětlovací tělesa (ostatně cokoliv)
součástí zobrazovací plochy. Proto se při výběru kancelářského LCD monitoru v
první řadě zaměřte na technologii horní vrstvy a teprve následně na parametry
odezvy apod. Seberychlejší odezva vás totiž od panelu působícího jako zrcadlo
neuchrání.

Asus PW191
První devatenáctipalcový LCD monitor v našem testu Asus PW191 je z
konstrukčního hlediska zajímavě řešeným širokoúhlým displejem s vynikajícími
možnostmi polohování. Výrobce jej vybavil pivotem, což uvítají především
uživatelé často pracující s předlohami o velikosti A4-A2 na výšku (dostávají
možnost lepší orientace v "portrétové" rovině). Zatímco z mechanického hlediska
si tento panel zaslouží uznání, s předvedeným barevným podáním to bylo o něco
horší. Nečekali jsme samozřejmě žádné zázraky, to ani u panelů typu TN nelze,
ovšem jasné posunutí obrazu do červena, a to už na úrovni spuštěného spořiče
(rotující nápis Windows), jsme opravdu nečekali.
Ani zbylé testy již náš úvodní dojem nepoopravily, a tak bylo jasné, že tento
monitor lze doporučit "pouze" pro práci s textem. Nevíme, zda to bylo
testovacím kusem, ale výraznější odchylky od barevného profilu se projevily i
při přehráváni DVD, především ve skupině barev žlutá/bílá. Na druhou stranu
obraz byl výborně detailně prokreslen a displej netrpěl "ghostingem", když jsme
na něm hráli akční hru. Zde ostatně na přesném barevném podání ani tolik
nezáleží. Tak trochu diskutabilní se ukazuje volba povrchu displeje, který
vypadá jako vyleštěné zrcadlo což se nejmarkantněji projevuje při práci na
tmavém pozadí při rozsvíceném světle. Zajímavým počinem Asusu je jeho "Zero
Bright Dot" politika. Pokud na svém LCD panelu této značky naleznete jediný
světlý bod, zmíněný program vám zajišťuje výměnu monitoru bez jakýchkoliv
otázek. Tato záruka platí 3 měsíce (po registraci na stránkách Asusu až 1 rok).

BenQ FP93V
Model LCD panelu FP93V je společností BenQ doporučován pro připojení k Mac
mini. Na první pohled je to patrné z jeho designu, například je tomu uzpůsoben
podstavec monitoru. Avšak ani příznivci PC o tento monitor nejsou ochuzeni,
jako rozhraní je použit samozřejmě D-Sub i DVI vstup. Monitor je osazen
standardním TN+F panelem a po obrazové stránce je jeho "projev" velmi podobný
modelu FP92V. BenQ se stále drží "amatérského" značení teploty obrazu položky
jsou možná pro snadnější orientaci nezkušených uživatelů označeny jako "do
modra, do červena a normální". Výrobek je na tom kvalitou zobrazení vzhledem k
faktu, že jde o TN panel poměrně dobře. Napomáhá tomu především ono "leštění"
displeje, které v roli barevného optického filtru relativně zvyšuje kontrast i
nasycení barev. Problém to ovšem přináší při zobrazení krajních odstínů černé a
bílé, kdy dochází k výraznému slití v krajních tónech. BenQ neměl problémy při
zobrazování textu, rovněž podsvícení panelu bylo rovnoměrné. Displej se může
pochlubit skvělými možnosti polohování a lze jej tak označit za univerzální
volbu, která v žádné oblasti nepřináší výraznější zklamání.

Eizo S1910
LCD panel s označením S1910 patří v portfoliu společnosti Eizo Nanao ke
kategorii monitorů, vhodných pro práci s obrazem i grafikou. Výrobce mu totiž
dal na daný segment slušnou a vyhovující 16ms odezvu v celém spektru a kvalitní
S-PVA matrici, byť disponující nižším jasem 250 cd/m2. Pro výsledný obraz nejde
však o žádnou překážku, díky maximálnímu kontrastu 1 000 : 1 obraz působí
nasyceně a ostře, navíc pro celodenní práci je tato kombinace velice příjemná
pro oči.
Pro účely práce s animacemi výkresů a 3D zobrazováním je do modelu
implementována technologie OverDrive, která pracuje v podstatě s ukládáním
posledních tří snímků do videopaměti a zjišťuje velikost a směr pohybujícího se
předmětu. Pracuje tedy s predikcí posunu plochy. Na kvalitě zobrazování svoji
práci odvedla i 10bitová gama korekce výsledné barevné podání (včetně černé)
bylo vynikající. Displej si zachoval tvář i u herních testů a přehrávání
videosekvencí (s aktivovanou OverDrive funkcí dosahuje odezva hodnot okolo 12
ms). Ale vraťme se ještě ke zmíněným 10 bitům. Tato korekce se na obrazu Eiza
projevuje skutečně významně, ovšem nikoliv tak, jak většina uživatelů očekává.
Zjednodušeně můžeme říci, že při gamma korekci je podstatné, co displej provede
s jasem černé a bílé a se sytostí či teplotou tónů. Výsledkem je odchylka od
nastaveného teplotního profilu, respektive jeho podání na displeji. U 10bitové
korekce je odchylka v teplotě výrazně nižší. Model S1910 tak umožňuje nastavení
hodnot gama křivky v rozmezí 1,8 až 2,6 po krocích 0,2. Obvod ASIC konvertuje
vstupní 8bitový videosignál (256 hodnot pro každou z RGB barev) na vnitřní
10bitovou hloubku (1 024 tónů/kanál). Tak je upravena gama křivka a poté jsou
data přepočítána zpět na 8bitovou hloubku a zobrazena.
Displej má ve výbavě USB uploader pro softwarové nastavení parametrů obrazu a
vcelku slušně znějící integrované reproduktory. S1910 nás i přes svou vyšší
cenu oslovil vynikajícím obrazem a vykreslením detailů.

Fujitsu Siemens ScenicView P19-2
Když zhruba před rokem společnost Fujitsu Siemens uváděla na trh novou řadu
displejů, hodně si od modelu P19-2 slibovala. Jak naše testy ukázaly, zcela
zaslouženě. ScenicView P19-2 byl navíc již od počátku prodáván za zajímavou
cenu a trefil se do v té době nezaplněné mezery na trhu.
Díky dobře navrženému podstavci lze panel P19-2 jednoduše výškově polohovat i
otáčet (pivot). Barevné podání displeje je výborné, mírná nerovnováha se
podobně jako u řady dalších displejů objevuje až v oblasti šedých odstínů.
Tento neduh se však při běžné práci neprojeví. Obraz ScenicView byl dále velmi
kontrastní a dobře vykreslený, a jak jsme se sami přesvědčili, vyhoví i jako
základní model pro hry, i když se s ním počítá přece jenom především pro
kanceláře. Lze o něm uvažovat i jako o levnějším displeji pro CAD aplikace.
P19-2 je osazen oběma standardními vstupy, tedy D-Sub (VGA) i DVI-D. Fujitsu
Siemens udává u tohoto monitoru dobu odezvy 8 ms, tento parametr však byl
získán při měření odezvy změnou intenzity pixelu šedá/šedá. Času 8 ms je
dosaženo použitím technologie Advanced Dynamic Capacitance Compensation (ADCC),
pracující v podstatě s predikcí potřeby úrovně napěťových impulzů jednotlivých
bodů. Reálně tak u tohoto panelu můžete počítat spíše s údajem 13 ms.
V monitoru je integrována dvojice reproduktorů, přičemž jejich zvuk lze na tuto
kategorii označit za nadprůměrný. ScenicView představuje v současné nabídce 19"
TFT displejů kvalitně zobrazující zařízení dostupné za velmi sympatickou cenu.

LG L1980Q
Design testovaného modelu L1980Q společnosti LG Electronics jej vynesl mezi
nejoblíbenější a nejprodávanější panely této značky. Na našem trhu si ale
vytrpěl své. Minulý rok tento model doprovázela zasloužená pověst fantóma
distribuce. Všichni jej sice nabízeli v katalozích, ale jeho dostupnost byla
2-3 týdny, nakonec se stal dokonce dlouhodobě nedostupným. Byla to škoda,
protože v té době si distribuce Samsungu nevedla příliš skvěle. Navíc L1980Q
stál přímo proti stejně koncipovanému modelu Samsung 193P, u kterého použití
IPS panelu neúměrně navýšilo cenu. LG L1980Q je ovšem osazen TN maticí, což jej
činí snáze dostupným, a jelikož LG je i jeho výrobcem, vcelku dobře si poradilo
rovněž s "ladicí" elektronikou, tedy s čipem zpracovávajícím obraz. Modely
osazené panely typu TN pak dosahují slušných výsledků. Na tuto třídu monitorů
zvládl bravurně především barevné přechody, podáním světlých barev se zařadil
lehce nad průměr, u černé se mu podařilo držet až ke krajním hodnotám. Do
větších potíží se dostal až při vykreslení krajních odstínů. Při zobrazování
zbylého spektra barev ale tento 12ms panel již odvedl dobrou práci. Bohužel v
dalších testech se ukázalo až nelineární zobrazení šedé škály (u šachovnice
došlo k lehkému chvění), monitor propadl rovněž při zobrazení videa a akčních
scén (film Black Hawk Down, došlo u obrazu ke vzniku artefaktů). L1980Q je
vhodný ke kancelářskému použití jako univerzální řešení pro zákazníky pracující
s množstvím textu. Jeho výhodou je vcelku dobrá cena a široké možnosti
polohování (včetně pivotu).

Neovo X-19AV R8
Společnost Neovo tímto modelem oslovuje především uživatele, kteří chtějí mít
na stole něco "jiného" než ostatní. Bohužel si ale nejsme jisti, zda budete v
tomto případě akceptovat vyšší cenu. Vzhled 19" monitoru Neovo X-19AV R8 působí
na první pohled atraktivně, což má podpořit i přítomnost S-Video vstupu,
umístění ovládacích prvků na pravém boku i antireflexní vrstva +3H (hard
coating) hovorově označovaná jako sklo. Použití této vrstvy má zlepšit barevné
podání TN+F matice, především vyznění tmavých tónů, se kterými má tato
technologie problémy. Samotné podsvícení displeje je ale na slušné úrovni,
nicméně dochází i ke ztmavnutí barev u rámečku. Ovšem nic, co by bylo při běžné
kancelářské práci na závadu. Díky použité antireflexní vrstvě toho moc
nenaděláte ani s úhly pohledu. Druhá osoba hledící na monitor buď uvidí váš
odlesk na displeji nebo vybledlé barvy.
Barevné podání v případě odstínů bílé a černé, především lineární přechod mezi
tóny, vykázalo přechodové hrany, což se projevilo vznikem patrných proužků.
Tato skutečnost jde na vrub zvolené technologii panelu, ovšem nutno dodat, že
jsme tento jev očekávali v daleko vyšší míře. "Duhové" spektrum nese jasné
znaky dominance červené v celkovém podání jednotlivých odstínů, a i když pro
řadu uživatelů je toto přesycení barev vítané, pro jakoukoliv práci s obrazem
(domácí foto apod.) není ideální. Při sledování videosekvencí a DVD je ovšem
tento posun nepatrný. Vzniká efekt "japonské" televize, kdy právě přesycenost
barev zaujme diváky barevných televizorů. I když Neovo designérsky rozhodně
upoutá a obraz je na použitou technologii dobrý, pro nasazení v korporátní
sféře je vzhledem k ceně a schopnostem konkurenčních modelů nepříliš vhodný.

Philips 190X6
Společnost Philips s tímto svým modelem předvedla vcelku zdařilou variaci na
zadání "kancelářský displej s dobrým obrazem a designem, s pokud možno co
nejnižšími výrobními náklady". A lze říci, že se mu to i podařilo. Ne že bychom
jásali nad obrazovými kvalitami tohoto displeje, ale alespoň se tento TN
displej pokusil zpočátku vzdorovat našemu hledání notoricky známých nešvarů
této technologie. Vcelku dobře si například poradil s černobílým přechodem, i
když ani tento model se neubránil tvorbě proužků, oddělujících jednotlivé
odstíny (nebylo to tolik patrné jako u monitoru Neovo). Philips s tímto
displejem přece jenom míří do sféry domácností a stylových řešení, a tomu
odpovídá i jeho barevné podání. Barvy jsou především jasné a nasycené, přičemž
u námi testovaného modelu nedošlo ke zřetelnějšímu posunu barevného spektra k
některé RGB složce. Rovněž zobrazení černé bylo vzhledem k TN technologii
velice slušné, i když samozřejmě přetrvávají problémy s krajními tóny černé i
bílé. Běžný uživatel může tento problém v klidu pominout a užívat jak
integrovaných reproduktorů, tak i USB 2.0 portu. V každém ohledu poskytuje X6
na svoji třídu nadprůměrné parametry, a lze jej proto doporučit pro každodenní
kancelářské použití.

Samsung SyncMaster 970P
Monitor SyncMaster 970P společnosti Samsung je nejenom stylovou záležitostí,
která na vašem stole každého upoutá, ale také vynikající displej co do
technického provedení a parametrů. Samsung jako jeden z výrobců LCD displejů
samozřejmě používá pro své modely vlastní matice v tomto případě jde o PVA
panel s rozlišením 1 280 x 1 024 obrazových bodů, kontrastním poměrem 1 000 :
1, svítivostí 250 cd/m2 a udávanou dobou odezvy 6 ms (šedá/šedá). Reálná odezva
černá/černá se dle našeho názoru pohybuje na hranici 10 ms.
Ovládání displeje je řešeno softwarově, na samotném displeji tak kromě tlačítka
pro zapnutí nenaleznete žádný další ovládací prvek. Mechanicky je displej
připevněn na noze ve tvaru položeného V, která umožňuje jak jeho výškové, tak i
stranové nastavení (díky otočnému uchycení v podstavci). Displej lze samozřejmě
rotovat pomocí pivotu až o 180 stupňů; SyncMaster je navíc vybaven čidlem změny
polohy, takže dokáže automaticky měnit i orientaci pracovní plochy. Monitor
disponuje pouze jedním DVI vstupem, analogový signál je tudíž řešen přes
přiloženou redukci.
Při testu obrazu s využitím softwaru DisplayMate byla šedá škála zobrazována
hladce a s čistými přechody mezi odstíny. Barevné podání bylo jasné s pěkným
nasycením jednotlivých tónů. Při přehrávání DVD se jen výjimečně objevil lehký
posun škály do červena.

Sony SDM-X95K
Pětadevadesátka působí oproti většině zúčastněných modelů konzervativnějším
dojmem, ovšem ve skutečnosti patří k tomu nejlepšímu v testu. Sony si u tohoto
displeje především odpustilo použití vlastní technologii X-Black, a i když to
zastánci tohoto řešení zřejmě neradi uslyší, výslednému obrazu to dle našeho
názoru jenom prospělo. Základem monitoru je velmi kontrastní matice, která
rozhodně nepotřebuje dopomoc ze strany X-Blacku což je, ať si Sony, co chce,
říká, jen další obezlička pomáhající technologicky horším displejům k
subjektivně dokonalejšímu obrazu. Kvalitě obrazu dopomáhá i rovnoměrné
podsvícení a se vším ruku v ruce kráčející příjemné nasycení barev. Celkové
podání je jasné a kontrastní, s detailním prokreslením. X95K si v našich
testech dobře poradila i s testovacími obrazci obsahujícími černobílou škálu.
Jediný výraznější problém jsme zaznamenali až u DVD při přehrávání nočních
scén, kde ve dvou případech došlo ke slití některých odstínů do celistvé plochy
(jde o oblast horních rohů pohyb noční oblohy představující "standardní"
problém). Kromě tohoto z celkového hlediska marginálního jevu se monitor choval
dle našeho očekávání a lze konstatovat, že je ideální pro celodenní práci s
textem a jeho celkové podání obrazu je na danou třídu vyvážené a pro oči
příjemné. Monitor navíc díky implementaci technologie KVM umožňuje přímo
připojit USB klávesnici a myš, a ovládat tak dva počítače.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.