Dialery uživatele stále ohrožují

Dosavadní opatření jsou spíše neúčinná Škodící dialery se dostávají opět do centra zájmu operátorů i uživatel...


Dosavadní opatření jsou spíše neúčinná
Škodící dialery se dostávají opět do centra zájmu operátorů i uživatelů. Po
krátkém omezení činnosti po první mediální kampani se podvodníci opět dostávají
ke slovu a postiženým začíná docházet trpělivost.
Otevřenou výzvu zaslal Český Telecom ostatním telekomunikačním operátorům,
kteří ve svých sítích provozují čísla pro datové služby se zvláštní tarifikací.
Žádá je o urychlené řešení problémů s podvodným voláním, kdy dochází k
přesměrování na telefonní čísla, jež jsou tarifována výrazně vyšší minutovou
cenou. Sám jim jde příkladem.
Zavedl totiž v rámci akční nabídky bezplatnou aktivaci služby blokování hovorů
na linky se zvláštním tarifem. K dispozici jsou dvě varianty blokování plně
řízené Českým Telecomem (bezplatný bude i její provoz), jež se vztahuje pouze
na lokální linky 906, 909, 976 a 900, anebo blokování řízení samotným
účastníkem, kdy poplatek bude po zkušební době do 18. října ve výši 70 Kč
měsíčně.
Další pomůckou je rovněž bezplatný program OptimAccess, který zamezí nechtěnému
vytáčení jiného než uživatelem přednastaveného telefonního čísla. Zabezpečení
proti některým formám napadení z internetu má činit také personální firewall PC
Secure, který si lze zdarma otestovat v měsíčním zkušebním programu. Podle
Vladana Crhy, mluvčího Českého Telecomu, došlo v síti ČTc díky preventivním
opatřením firmy k výraznému omezení problematických linek. V současné době tak
ke zneužívání linek se zvláštním tarifem dochází převážně v sítích
alternativních operátorů z celkového počtu reklamací činí podíl čísel v síti
ČTc pouze necelých 8 % (údaje jsou k polovině roku 2004). Za prvních sedm
měsíců Český Telecom také eviduje okolo 1 600 reklamací. Přitom, během celého
minulého roku to bylo 2 000 událostí s průměrnou škodou okolo 5 000 korun.
České Radiokomunikace rovněž nabízejí na svých stránkách program Bluetone
SafeDial zabraňující nechtěnému přepsání telefonního čísla v internetovém
prohlížeči takzvanými podvodnými dialery. Navíc firma technicky zajistila, že
spojení na těchto linkách nemůže trvat déle než 20 minut, po té je automaticky
ukončeno.

Jak to vidí SOS
Podle Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) například v Německu vznikl nový zákon
chránící uživatele před tímto druhem podvodů, v České republice podobné řešení
není v dohledu, byť se pravděpodobně na žádost Švédska touto otázkou bude
zabývat Evropská komise.
Proto SOS mimo jiné navrhuje, aby pod smluvními podmínkami muselo být umístěno
dialogové tlačítko "Souhlasím s podmínkami využití služby", aby se číslo se
speciální tarifikací smělo nastavit vždy jen pro jedno konkrétní připojení a ne
natrvalo či aby po připojení na linku se zvýšenou tarifikací bylo možno
procházet pouze příslušné stránky s placeným přístupem.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.