Digitální svět

Knihu Digitální svět napsal internetový vizionář Nicholas Negroponte v roce 1995, v angličtině vyšla pod názvem Bein...


Knihu Digitální svět napsal internetový vizionář Nicholas Negroponte v roce
1995, v angličtině vyšla pod názvem Being Digital. Nyní si tuto populární a ve
své době významnou knihu mohou čeští čtenáři přečíst ve svém mateřském jazyce.
Nicholas Negroponte je ředitelem Media Laboratory na univerzitě MIT. Pracuje na
futuristických projektech z oblastí digitálních technologií a multimédií, jeho
ideje tedy mají experimentální základ a nejsou jen fantazií od čistého stolu.
Recenzovaná publikace odráží technologický optimismus druhé poloviny
devadesátých let, hvězdou médií byl Internet, vznikaly první dot.comy a mluvilo
se o digitální revoluci. Dnes je vše jinak, ovšem Negroponteho myšlenky jsou
stále zajímavé a přesahují dál do budoucnosti.
První část knihy pojednává o šíření dat v digitální podobě a důsledcích, které
to bude mít pro svět médií. Překvapivě aktuální téma, vzpomeňme kauzu Napster.
Negroponte předpověděl, že mediální dinosauři se budou muset s digitálními
technologiemi a sítěmi vypořádat, i když asi neměl na mysli soudní přelíčení.
Ve druhé části Negroponte předvídá zásadní využití umělé inteligence a
virtuální reality v komunikaci člověka s počítačem. Umělá inteligence a
virtuální realita dnes stále zůstávají speciálními aplikacemi, teprve
budoucnost ukáže, nakolik byl autor vzdálen od pravdy. Třetí část knihy domýšlí
společenský dopad digitálních technologií jistě čtenářsky atraktivní téma, při
jehož zpracování autor nejvíce sahá k fantazii.
Internetových vizionářů je mnoho, jejich debaty oživují i české zpravodajské
servery. Nicholas Negroponte se od nich liší tím, že je svůj a původní, jeho
předpovědi dnes celkem odpovídají realitě a dá se jim snad věřit i do budoucna.
Na druhou stranu, podle mého názoru se Negroponte občas nechává unést
všespasitelností technologií a představou, že svět se díky nim stane lepším
jaksi automaticky.
(Nicholas Negroponte: Digitální svět, Management Press, Praha, 2001, 208 stran,
cena 290 Kč)
1 0992 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.