Digitálním technologiím doma stále vládnou muži

Jak dnes vypadá domácí digitální život? Na tuto otázku se snažil odpovědět průzkum společnosti Harris Interactive ...


Jak dnes vypadá domácí digitální život? Na tuto otázku se snažil odpovědět
průzkum společnosti Harris Interactive mezi americkými a evropskými uživateli
digitálních zařízení, který financovaly společnosti Dell Computer a Microsoft.
Jeho primárním cílem bylo zjistit, nakolik jsou zákazníci zkušení v používání
posledních výdobytků elektronické civilizace. Telefonického dotazování se
zúčastnilo tisíc Američanů a pět set Evropanů. Podmínkou jejich zařazení bylo
vlastnictví počítače a alespoň dalších dvou elektronických zařízení (např.
mobilní telefon, digitální fotoaparát, PDA atd.).

Nevyužité technologie
Oproti mnoha počítačovým odborníkům, kteří jako poslední věc, když něco
nepracuje tak, jak má, otevřou manuál, jsou běžní uživatelé přece jenom
"vychovanější". Hned po zakoupení nového digitálního zařízení skoro polovina
Američanů i Evropanů čte návod k produktu nebo si minimálně prohlíží instalační
rady na webových stránkách. Mezi další zdroje informací patří i okruh kamarádů,
kteří v případě potřeby poradí. Pouze poměrně nízké procento (17 % USA, 12 %
Evropa) respondentů je například schopno nainstalovat nový produkt bez jakékoli
nápovědy.
V otázce využití všech vlastností zakoupených produktů panuje rovněž shoda.
Jenom málo vlastníků počítačů (12 % USA, 13 % Evropa) si myslí, že plně využívá
vše, co jim digitální technologie vlastněných výrobků přinášejí. V čem je ale
problém, pokud se lidé chtějí naučit využívat něco nového na svém PC? Tři
čtvrtiny účastníků průzkumu tvrdí, že důvodem je především nedostatek času.
Jenom zbývající část má z takové výuky obavy.

Počítač je nej
Padesát procent Američanů a 41 procent Evropanů považuje PC mezi ostatními
digitálními produkty za nejdůležitější komponentu. Navíc drtivá většina (72 %
USA, 69 % Evropa) chce v budoucnu integrovat svůj počítač ještě více do svých
denních aktivit. Respondenti rovněž pociťují, že počítače mají na jejich životy
široký vliv. Asi čtyři pětiny z nich říkají, že jim počítač pomohl s tím, aby
získali mnohem větší sebejistotu při používání moderních technologií. To
dokumentuje například i vysoké procento uživatelů schopných nainstalovat
software či připojit další periferie, jako jsou tiskárny, DVD přehrávače apod.

Udělej si sám
Dnešní uživatelé počítačů jsou v mnoha případech "digitální samoukové". Údržba
jejich digitální techniky bez nutnosti zásahu výrobce, dodavatele nebo servisu
je pro ně běžná. Celkem 80 % Američanů a 78 % Evropanů umí bez problémů
připojovat a odpojovat různé počítačové periferie, instalovat nové programy
nebo měnit základní nastavení počítače.
Zmíněná úroveň znalostí vede k tomu, že jenom minimum vlastníků počítačů se
obrací na oficiální zákaznickou podporu k zakoupeným produktům. Pro mnoho z
nich je tento způsob pomoci až tím úplně posledním, poté co vyčerpají všechny
ostatní možnosti při řešení problémů. Na druhou stranu hodně zákazníků má s
podporou své zkušenosti. Významné procento se na ni obrátilo minulý rok alespoň
jednou (53 % USA, 40 % Evropa).

Rychle a zadarmo
Téměř přesně padesát procent respondentů si myslí, že zákaznická podpora by
měla vyřešit jejich problém maximálně do deseti minut, ideálně ještě rychleji.
Jenom 16 % Američanů a 21 % Evropanů je ochotno počkat na řešení i déle než 20
minut. Uživatelé rovněž očekávají vysoký standard podpory. Podle jejich
představ by měl být problém vyřešen hned po prvním kontaktu s pracovníkem této
zákaznické podpory.
Na druhou stranu jenom třetina (30 % USA, 38 % Evropa) respondentů je ochotna
si speciálně připlatit za technickou podporu k digitálnímu výrobku, který si
již zakoupili.

Telefony vedou
Internet není všude král. Svoji zákaznickou podporu kontaktují uživatelé v
drtivé většině telefonicky. Pro tři čtvrtiny respondentů je telefon mnohem
příjemnější než jakákoli jiná on-line forma. I když musejí například čekat na
lince, než se uvolní pracovník podpory, aby začal řešit jejich problém,
preferují takový kontakt nejvíce. Zde je signifikantní rozdíl mezi Američany a
Evropany. Lidé za oceánem preferují živý kontakt s člověkem mnohem více (72 %)
než lidé ze Starého kontinentu (59 %). Druhou možností, kterou by třeba i
využili, je instantní messaging živý rozhovor po internetu. Drtivá většina
zákazníků ale také po podpoře požaduje, aby byla k dispozici v kteroukoli denní
či noční hodinu (82 % USA, 69 % Evropa).

Dellovy myšlenky
Na průzkum, z něhož jsme vybrali nejzajímavější závěry, se odkazoval ve svém
projevu při příležitosti veletrhu spotřební elektroniky i Michael Dell. Zejména
v otázce, již jsme zmínili už v minulém čísle Computerworldu zda vyhraje v
digitálním centru domácnosti spíše PC, nebo TV. Osobní počítač má být podle
něj, a výsledky průzkumu mu také dávají za pravdu, tím, co bude řídit domácí
elektronickou zábavu. Okolo něj bude množství periferií. Ale jakých?
I to byla jedna z otázek, kterou položil účastník setkání Michaela Della se
zákazníky. CEO Dell Computer překvapivě neoznačil žádný konkrétní výrobek,
který bude dominovat. Spíše se zamyslel nad tím, co chtějí zákazníci.
"Dnes existují dva obrovské trhy PC a mobilní telefony. Někde uprostřed mezi
nimi je velký prostor pro různé typy nových produktů. Jedním z nich je třeba
spojené PDA a mobilní telefon. Tento trh se však prudce rozvíjí a nikdo přesně
neví, co nakonec převládne.
Stačí se podívat na bezdrátová připojení těchto zařízení. Mobilní telefony
využívají naprosto jinou síť než například další zařízení, která pracují s
protokolem 802.11b Wi-Fi. A kromě toho přicházejí mobilní sítě dalších
generací. Jako nejdůležitější námět na zamyšlení ovšem vidím požadavky
zákazníků. Není úplně jednoznačné, co vlastně budou chtít. Nebude totiž
existovat jeden podobný výrobek pro všechny, jaký dnes reprezentuje právě PC
nebo mobilní telefon. Myslím, že někteří lidé chtějí malé zařízení, se kterým
mohou i telefonovat. Na druhou stranu zase existuje skupina těch, kterým se
nelíbí, jak malý je displej. Raději budou používat notebook nebo dokonce
klasický desktop."

Přes pokles desktopů vidí Michael Dell Linux slibně
Ashlee Vance, Roman Smělý

Poptávka po linuxových desktopech nebyla příliš velká, a proto Dell Computer v
roce 2001 stáhl mohutné investice, projektované na tento krok. To však firmu
nezastavilo v tom, aby neinvestovala do tzv. HPCC řešení (High-Performance
Computing Clusters) a linuxových clusterů využívajících databázový software od
Oraclu. Ptáme se CEO firmy Dell a jejího zakladatele Michaela Della.

Dell tradičně míří tam, kde jsou peníze na zavedené trhy. Momentálně se však
intenzivně začal věnovat takovým věcem, jako jsou linuxové clustery, což je
zatím spíše okrajový trh. Kdy jste se pro tento tah rozhodli?
To spíše rozhodli zákazníci než my. Počet těch, kteří po takovém řešení volají,
je poměrně vysoký, a to nás velmi motivuje. Kromě toho jsme si už se skupinkou
vývojářů několik let pohrávali s myšlenkou clusterů. Myslím, že se jedná o
skutečně silnou ideu. Ve své podstatě vezmete několik standardních průmyslových
bloků, sestavíte je dohromady a vytvoříte superpočítač.
Dokonce si myslím, že momentálně jsme lídrem HPCC trhu. Sice je zatím malý, ale
velmi rychle roste.

V různých rozhovorech se zmiňujete o svých vývojářích. Je právě HPCC oblast
tou, na kterou se nyní soustředí největší kapacity?
Dell má asi tři tisíce lidí, kteří vyvíjejí produkty. Na výzkum a vývoj
utrácíme půl miliardy ročně, což je podle mého názoru dost velká částka na to,
aby pokryla velmi slušně i další oblasti.
Možná ještě důležitější je však idea kolaborativního vývoje. Jak asi víte,
našimi partnery jsou třeba Intel nebo Broadcom, kteří mají základní
technologie. My pak působíme na jejich vývoj tak, aby produkty vyhovovaly našim
zákazníkům.

Podívejme se na změny v oblasti ukládání dat. Vaším partnerem se stalo EMC
kvůli tomu, abyste mohli poskytovat úplné spektrum produktů od lowpo high-end.
Proč neuzavřít partnerství s některým z unixových dodavatelů tak, abyste toto
portfolio rozšířili a možná i získali další obchodní příležitosti?
Koho máte na mysli?

Firmy, jako jsou například Sun nebo IBM, které prodávají hodně svých produktů s
EMC.
Některé EMC storage, které prodáváme, se připojují také k serverům od Sunu.
Často ale vidíme, že pracují na Linuxu, a z tohoto hlediska je Sun naším
výrazným konkurentem.

Evidentně vám konkurují dodavatelé Unixu. EMC ale bylo původně také vaším
konkurentem. Podle čeho poznáte, jestli už nadešel čas změnit konkurenta v
partnera?
Především se zaměřujeme na věci, které využívají všeobecně přijaté standardy.
Proprietární Unix mizí a je nahrazován Linuxem a Windows. To je skutečný trend
trhu. Samozřejmě stále existují zákazníci, kteří kupují unixové technologie. Ty
jsou však tlačeny směrem k úplnému high-endu. Hlavní unixový trh bude obsazen
Linuxem na serverech, jako jsou například ty od Dellu.

Při pohledu zpět byl Dell jednou z prvních firem, která nabídla Linux od
desktopu až ke svým největším serverům. Investovali jste také do firem, jako
byl například Eazel, které se zabývaly zlepšením užívání desktopových verzí
Linuxu.
Ano, něco ze zmíněného portfolia fungovalo, něco ne. Udělali jsme velké
pokroky, ale bohužel desktopový trh se nerozvinul do šíře. Jedná se spíše o
serverovou záležitost.
Určitá poptávka po Linuxu na desktopech existuje, ale není velká. Proto podpora
tohoto operačního systému úplně na všech modelech desktopových stanic nedává
ekonomický smysl. Přesto jej na některých konfiguracích stále podporujeme.

Obecně se však předpokládalo, že je poptávka větší alespoň v případě
speciálních dodávek.
Ano, poptávka se objevuje především na trhu vzdělávání a výzkumu. Tito lidé
chtějí pracovní stanice s Linuxem. Jinak samozřejmě chci upozornit, že stále
dodáváme systémy s free DOSem, na které si může uživatel nainstalovat svůj
vlastní operační systém.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.