Dostanou podniky software po Síti?

Není tomu tak dávno, co se v IT objevilo nové kouzelné slovo: ASP (Application Service Provision/ /Provider). Takzvaný "S...


Není tomu tak dávno, co se v IT objevilo nové kouzelné slovo: ASP (Application
Service Provision/ /Provider). Takzvaný "Software z internetové přípojky"
osvobozuje manažera IT od nepohodlné práce s údržbou softwaru a na oplátku plní
pokladny dodavatelů. Taková je alespoň představa všech ASP.
Zřídkakdy nějaký model služeb zachvátí tak rychle téměř celou branži IT včetně
firem podnikajících v Internetu a v softwaru jako ASP. A co je na něm ještě
zajímavější, on opravdu nabízí závratné tržní možnosti.
Každý týden vyhlašují průmysloví velikáni příslušné aliance, menší dodavatelé
se zase předhánějí v ohlašování produktů. Výrobci softwaru pro podniky, jako je
SAP nebo Peoplesoft, větří ohromné odbytové možnosti u menších firem, kterým
chtějí pronajímat pomocí Webu (oklikou přes ASP) jednotlivé komponenty svých
jinak těžko stravitelných komplexních balíků softwaru. Poskytovatelé
internetových služeb se právě tak jako komunikační firmy náhle vidí v
lukrativní úloze zprostředkovatelů aplikací.
Vlastní konsorcium
Od poloviny roku 1999 se o zájmy těch, kteří jsou aktivní v této oblasti,
dokonce stará vlastní profesní organizace, konsorcium ASP Industry Consortium
(www. aspindustry.org). Konsorcium má sponzorovat výzkum, podporovat rychlou
přípravu norem a také informací o výhodách modelu ASP pro veřejnost. Mezi
zakládající členy patří velikáni jako AT&T, Cisco, Compaq, IBM, Sun a Uunet,
ale také menší hráči jako Arista-Soft, Cylex Systems, Marimba a Verio.
Zřídkakdy však byl nějaký model služeb přijímán jednoznačně pozitivně a trend
ASP není výjimkou. Určitě je mnoho pracovníků odpovědných za zpracování dat a
rozpočet, u nichž představa, že by se do budoucna mohli obejít bez výpočetního
střediska a aplikací, vyvolává chuť skákat radostí. Při bližším prozkoumání
však nezřídka následuje tvrdý dopad na zem. Nedbale formulovaný reklamní slogan
"Software ze síťové přípojky" (se spoustou dalších variant) zastírá řadu
nevyjasněných problémů.
Prognózy se liší
Dokonce i pracovníci zabývající se výzkumem trhu jsou nejistí: Prognózy o růstu
a velikosti světového trhu ASP se neobvykle rozcházejí. Tak pro rok 2003
předpovídá GartnerGroup objem 21,5 miliardy euro, zatímco IDC se spokojuje s
1,9 miliardy euro. Meta Group očekává průlom teprve v roce 2001, zatímco
Forrester Research předpovídá pro tento rok již objem 5,7 miliardy euro.
Jack Powers, International Informatics Institute IN3.org, je skeptický: "Jestli
vůbec k tomu dojde, pak bude dlouho trvat, než se model ASP prosadí. V
některých případech může mít smysl pronajmout si software např. pro použití v
kanceláři. Ale četné podniky se vybavily vlastními kritickými aplikacemi, aby
měly kontrolu a současný stav jim vyhovuje, protože pořízené aplikace nepracují
špatně."
Na loňském říjnovém InternetWorldu v New Yorku sice dodavatelé ASP ovládli
zpravodajství, ale i kritici se postarali o to, aby je bylo slyšet. Mnozí
uživatelé doufají, že by mohli mít z krku upgrady softwaru. Ale současně
poukazují na řadu nevyřešených problémů. Těžištěm zájmu je bezpečnost, šířka
pásma, psychologické bariéry a integrace, případně komplexnost aplikací.
Dokonce ani v naslibované výhody z hlediska nákladů nevěří všichni.
Vzniklé problémy
Velký odpor se projevuje u tématu bezpečnost. Poskytovatel služeb v oblasti
aplikací by měl zaručovat nejméně tak vysoký standard bezpečnosti, jaký má
uživatel tehdy, kdy si vše zajišťuje vlastními silami. Řešením by mohlo být
oddělení dat od aplikace. To však vede k vysoké výměně informací mezi ASP a
uživatelem, a tím k dalšímu kritickému bodu, šířce pásma.
Tento problém se pak dramaticky projeví, když mají veškeré aplikace pro řízení
podniku procházet sítí přičemž se v tomto případě tak jako tak vynoří otázka,
zda má případné použití takového softwaru vůbec smysl. Ve většině případů je
totiž potřebná instalace odpovídající potřebám uživatele. To však nemohou
dnešní ASP zpravidla zajistit a pravděpodobně to ani nechtějí. Obchodní model
je totiž lukrativní jen tehdy, když může být standardní aplikace poskytnuta
velkému počtu uživatelů. Jinak se dostáváme rychle opět ke klasickému využívání
vnějších zdrojů (outsourcing) za příslušné ceny.
A co řešení? K technickým problémům se přidávají psychologické, které mají
souvislost s úlohou IT oddělení v podniku. Powers se dokonce obává striktně
odmítavého chování: "IT manažer řekne: Mojí prací tady je provozovat počítače a
ne se sám vyčlenit z firmy." Má-li se právě pro malé a střední podniky velmi
zajímavý model ASP skutečně rozvíjet s propagovanou dynamikou, pak je třeba
ještě odstranit mnoho pochybností.
0 0049 / pen









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.