DOTCOM: Miliardy na dosah ruky?

Příběh člověka, který začínal s prázdnýma rukama a posléze dosáhl díky vlastní píli a inteligenci nejvyšších...


Příběh člověka, který začínal s prázdnýma rukama a posléze dosáhl díky vlastní
píli a inteligenci nejvyšších met, má povahu téměř archetypickou. Po americkém
snu se další možnou variantou naplnění tohoto schématu stává Internet a magické
slovo dotcom.
Samozřejmě, že vše je ale podstatně složitější. Média reflektují spíše ony
úspěchy chudých chlapců, jimž na koleně budované aplikace vynesly posléze
miliardy. Méně se již seznámíte s příběhy těch, kdo trpělivě plnili server
obsahem, který návštěvníky, inzerenty ani investory nenalákal. Nedozvíte se
zřejmě ani o těch, kdo v neúspěšném internetovém projektu utopili rodinné
úspory (pokud ty současně nešly alespoň do milionů dolarů).
Co rozhoduje o tom, zda se určitá dotcom zařadí na stranu těch úspěšných? Kde
na Internetu leží peníze a co lze poradit těm, kdo by chtěli zkusit podnikat v
on-line byznysu?

Co poradit začínajícím internetovým firmám?
Právě jsem odevzdal do nakladatelství rukopis knížky "Internet podnikatelská
příležitost, nebo hrozba?", ve které je takových rad více. Mám-li se však
omezit na to nejdůležitější, pomohl bych si výrokem jednoho z nejpovolanějších
Michaela Della: "Zásadním poznatkem, který jsme získali díky našemu úspěchu v
oblasti internetového obchodu, je to, že základní pravidla obchodu se nemění.
Vedoucí firmy se stále musí soustředit na svou likviditu, výnosy a růst.
Internet je účinný obchodní nástroj, který může pomoci v dosažení těchto cílů.
V případě neúspěšného obchodování půjde stále jen o špatný obchod, i když jej
začnete provozovat on-line."
Na Internetu je fascinující, že umožňuje dělat mnohé věci úplně jinak než
dosud. Na využití této vlastnosti je založena řada úspěšných konceptů, tímto
směrem se ubírá uvažování mnoha podnikatelů. Spočívá v ní však i nebezpečí, že
se nechají unést touto možností bez ohledu na to, co nový koncept přinese
zákazníkům, zda za novou službu budou ochotni zaplatit, zda se pro ni najde
životaschopný obchodní model.
Současné období mi připomíná začátek podnikání u nás na počátku 90. let.
Překážky bránící vstupu na trh jsou nízké, často opravdu stačí jen mít dobrý
nápad v pravou chvíli. Ale to platí jen pro začátek, následovat musí spousta
každodenní mravenčí práce a respektování oněch Dellem zmiňovaných základních
pravidel obchodu.
Chcete založit internetovou firmu neboli jak se dnes říká "dotcom"? Nic
složitého. Stačí mít nápad, který tu ještě nebyl. Ale popravdě, zas tak
jednoduché to není hlavně s těmi nápady.
Ono se totiž při pohledu na Internet zdá, že už tu všechno je. Originalita
nápadu je však dle mého názoru alfou i omegou úspěchu internetové firmy. V
běžném podnikání můžete mít třeba tři pekařství v jednom městě a všechna budou
prosperovat. Na Internetu to neplatí, zvláště na tak malém trhu, jako je náš.
Pokud nebude váš projekt něčím nový a výjimečný, těžko přiláká trvalý zájem
návštěvníků a o ty jde v Internetu především.
Je potřeba si uvědomit, že internetový návštěvník není ničím vázán, aby chodil
nakupovat právě do vašeho obchodu. Má to všude stejně daleko, a tak si vybírá
jen podle úrovně služby. Pokud ho nezaujmete napoprvé, těžko se kdy vrátí.
Ale kde ten originální nápad vzít? V první řadě je potřeba zhodnotit vlastní
zkušenosti z "neinternetového" oboru, který ovládáte a znáte jej. Lidé na
Internetu sice mají trochu jiné chování než mimo něj, ale ne zásadně. Zúročit
znalost oboru je velmi výhodné. Dále je potřeba znát dobře Internet a hlavně
to, co se v něm v daném oboru nabízí. Dávno pryč je doba, kdy téměř všechny
nápady byly pro Internet nové. Dnes je spíš potřeba hodnotit už hotové projekty
a poučit se z chyb předchůdců.
Vezměte v úvahu, že běžící projekt je lehce zranitelný v tom, že náhlá změna
jeho strategie je náročná, finančně i časově. Při plánování strategie nové však
máte téměř volnou ruku a nejste vázáni stávajícím stavem. Využijte toho!
Buďte velkorysí a nechtějte na Internetu hned zbohatnout. Vyplatí se myslet
dopředu a na zisk si trochu počkat. Zvažte dobře, co má být cílem vašeho
projektu a jaké budou zdroje na jeho financování. Nepřeceňujte možnosti reklamy
na Internetu. Postavit v dnešní době financování serveru pouze na prodeji
reklamy není moudré. Je to velice nejistý zdroj financí a hráčů je na poli
reklamy mnoho. Daleko spolehlivější je mít jistý příjem přímo z obsahu serveru.
Nemyslím to tak, že by si někdo platil za zhlédnutí tohoto obsahu, takové
projekty většinou brzo zkrachovaly. Jde o to, aby si obsah zaplatili přímo jeho
tvůrci. Nebojte se, není to utopie. Je však potřeba vymyslet takový systém, kdy
tvůrci obsahu získají jiné výhody, které jim dovolí si za umístění tohoto
obsahu zaplatit. Nemusejí to být velké peníze, ale jsou pravidelné.
Věnujte velké úsilí tomu, abyste stanovili průhledná pravidla, a neměňte je
často. Uvědomte si, že stejná služba poskytnutá na Internetu stokrát neznamená
stonásobné náklady. To říkám proto, abych dokumentoval potenciál, který
internetové podnikání přináší v oblasti různých slev, množstevních výhod,
věrnostních bonusů a dalších podpůrných akcí. Těmi si můžete dovolit své
zákazníky přilákat s minimálními náklady, ale také si je i udržet.
A vždy mějte na paměti: Jen prvenství je v Internetu úspěch!
0 2303 / pahn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.