Dotovaná expanze a záchvěvy monopolu

Týden v byznysu "Nechci slevu zadarmo..." Kdo by neznal onu okřídlenou větu z díla pánů Šimka & Grossmanna. O tom, ja...


Týden v byznysu
"Nechci slevu zadarmo..." Kdo by neznal onu okřídlenou větu z díla pánů Šimka &
Grossmanna. O tom, jak výstižně popisuje realitu, se můžeme přesvědčit na
každém kroku mimo jiné i v expandující oblasti mobilních komunikací a datových
služeb.
Dotované mobilní telefony se staly rychle hitem, který stále účinně zabírá na
široké vrstvy zákazníků. Kdo by odolal, když jsou mu za téměř zanedbatelný
peníz nabízeny produkty špičkových světových výrobců? Předplacené služby ještě
umocnily pocit, že TOHLE si mohou dovolit opravdu všichni. Šťastlivec,
vlastnící krásný a chytrý přístroj, samozřejmě telefonuje. Z počátku se
kontroluje, ale za chvíli již netuší, jak mohl bez mobilního telefonu
existovat. A výsledek? Telekomunikační operátor, který dokázal při prvním
seznámení neoškubat zájemce o své služby, získá zlatou slípku, a výrobce
dotovaných přístrojů se chytí na trhu bezpečně jištěném slevami a výhodami.
Přenositelná zkušenost
Rozvoj datových služeb zprostředkovávaných malými mobilními zařízeními, kam
patří vedle mobilních telefonů i různé druhy handheldů, posouvá trh zase někam
jinam. Proč nenapodobit úspěšnou strategii telekomunikačních operátorů a
výrobců mobilních telefonů i v oblasti počítačů? Ne že by tu už pokusy tohoto
druhu nebyly, určitě si vzpomenete na mediálně vděčné téma "free PC" tedy
počítačů s připojením na Internet, poskytovaných zdarma. Tato akce však poměrně
rychle odezněla. Ukázalo se totiž, že se na tom nedá zdaleka tolik vydělat, aby
se to vyplatilo. V případě handheldů a mobilních telekomunikací by taková
strategie měla pevnější základ kdo odolá službám tak snadno přístupným! Ostatně
podmínky pro pohodlný a rychlý přenos dat po mobilních sítích se díky zaváděním
GPRS výrazně zlepšují.
Jak tvrdí společnost GartnerGroup, myšlenka prodeje dotovaných malých mobilních
zařízení je již na cestě. Přestože prodej dotovaných přístrojů znamená jít s
cenou jen těsně nad výrobní náklady, je myšlenka rozšířit tímto způsobem svůj
podíl na trhu lákavá. Své nakonec výrobce přece jen dostane, jelikož cenu
produktů sníží velkokapacitní dodávky pro telekomunikační operátory, efektivní
prodej již vybudovanými kanály a společný marketing.
Očekává se, že by tato myšlenka mohla nadchnout zejména společnost Palm, která
má nyní potíže a šlape jí na paty Microsoft se svými Pocket PC. O slovo by se
jistě přihlásili i ostatní výrobci. O tom, že toto odvětví má dobrou
perspektivu, svědčí např. i krok společnosti Inprise, která chystá nový nástroj
právě pro vývoj aplikací spustitelných na handheldech. Microsoft je ostatně v
této oblasti velmi aktivní není to tak dávno, kdy uzavřel smlouvu s
jihokorejskou společností Samsung Electronics o spolupráci na konstrukci,
rozvoji a uvedení na trh nové generace mobilních telefonů.
Svět v rukách telekomunikačních operátorů?
Jak to tak vypadá, světový technologický a nyní už i ekonomický vývoj se
takříkajíc řítí do závislosti na telekomunikačních operátorech. Jak "nová", tak
i "stará" ekonomika se neobejde bez telekomunikačních infrastruktur zrovna tak,
jako nelze ze sebeefektivnějšího dodavatelského řetězce vyloučit fyzickou
dopravu zboží. Na rozdíl od dopravy však zde existuje zcela reálná past monopol
na poskytování telekomunikačních služeb.
U mobilních operátorů se zdá, že toto nebezpečí zatím nehrozí jako relativně
nové odvětví většinou nepodléhá monopolistické tradici a vytváření nových
monopolů by měly zabránit příslušné úřady. Jiná je oblast pevných sítí krunýř
jejich výhradního postavení zatím v různé formě a míře dusí většinu států
Evropy.
Vlády těch pokrokovějších zemí si uvědomily, že pokud budou klienti rukojmími
monopolních operátorů, nemůže k reálnému rozvoji nové ekonomiky dojít.
Přispívají tedy k bourání jejich bezkonkurenčního postavení a jde to ztuha.
Monopolní operátoři se brání ze všech sil a mají k tomu dobrý důvod. Pro
příklad se stačí podívat např. do Španělska: poté, co tamní dominantní operátor
Telefonica přišel o půl monopolu, když byly pro konkurenci uvolněny služby
dálkových a mezinárodních hovorů, ztrácí zhruba 6 000 uživatelů denně ve
prospěch svých rivalů společností Uni2, Retevisión a Jazztel. Ty přesto
netrpělivě čekají na uvolnění možnosti poskytovat místní hovory. Ne, že by šlo
o tak výnosnou oblast, ale přístup k "poslední míli" jim umožní nabízet další
služby např. datové.
0 1730 / darn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.