DVD se prosadí možná již koncem roku

V CW 12/98 jsme vám přinesli rozhovor s Wolfgangem Petersenem, marketingovým manažerem společnosti Intel, který řídí ...


V CW 12/98 jsme vám přinesli rozhovor s Wolfgangem Petersenem, marketingovým
manažerem společnosti Intel, který řídí evropskou divizi multimediálních a
internetových projektů. Díky zajímavé pracovní náplni se Wolfgang Petersen
pohybuje mezi technologickými leadry současného evropského multimediálního
trhu. Požádali jsme jej proto, aby se s námi podělil o své názory na budoucnost
této oblasti.
Co si myslíte, že v nejbližší době nejvíce ovlivní směr vývoje multimediálních
projektů?
Velkou revolucí na trhu multimédií budou grafické karty a akcelerátory nové
generace, které do dvou let velmi ovlivní grafiku současných počítačových
programů. Ještě v nepříliš vzdálené minulosti se běžně používaly černozelené
monitory. V té době nikoho ani nenapadlo, že by mohlo existovat něco jako
grafické uživatelské rozhraní či virtuální realita.
Zlepšováním technických parametrů počítačů se situace neustále zlepšuje, ale
pravou revolucí budou právě grafické akcelerátory nové generace.
Myslíte si tedy, že ačkoli nové procesory Intelu budou již obsahovat velmi
výkonné grafické obvody a počet "multimediálních" instrukcí neustále poroste,
zbyde místo na dedikované grafické akcelerátory?
Myslím si, že jít cestou akcelerátorů je velmi dobré rozhodnutí, protože když
se podíváte na grafiku her, které využívají grafický akcelerátor, pak uvídíte,
že vypadají opravdu fantasticky. Myslím si, že takový grafický výkon nebude
procesor sám poskytovat, protože by jej velké množství aplikací vůbec
nevyužívalo. Vždy bude na trhu dostatek místa pro výkonné grafické karty. I
Intel pracuje na vývoji čipů, které budou podporovat a urychlovat zobrazení 2D
a 3D grafiky.
Abyste přidali do svého počítače grafický akcelerátor, je nutné otevřít
počítač, nainstalovat kartu a zavřít počítač. To spousta běžných uživatelů
osobních počítačů odmítá. Proto je nutné, aby naše čipy obsahovaly i přímou
podporu 2D a 3D grafiky.
Využiji vašich znalostí světového trhu s multimédii a zeptám se na další
nastupující trend, kterým je DVD. Jak rychle si podle vás DVD najde cestu do
běžné domácnosti?
Myslím si, že vznik platformy DVD je velmi dobrým krokem ve vývoji datových
nosičů. Podle mého názoru se masivní nástup platformy DVD odehraje již v tomto
roce.
Má to ovšem i svá "ale". Jak jistě víte, názory, že DVD již nastoupí, se
objevily již v loňském roce a nestalo se tak. V té době bylo ovšem mnoho
problémů s neexistujícími standardy. Letos je již situace jiná, protože DVD
fórum se již dohodlo na specifikaci normy DVD a jejímu masovému rozšíření již
takřka nic nehrozí.
Báječná věc je, že pokud si pořídíte počítač vybavený procesorem Pentium II 333
MHz, pak budete moci přehrávat filmy z DVD přímo pomocí softwarového MPEG
dekodéru, bez nutnosti pořizování speciální MPEG--karty. To je největší průlom.
Proto si myslím, že v obchodech se již koncem roku objeví velké množství
počítačů vybavených mechanikou DVD.
Myslím si, že je to dobře. V porovnání s běžnou CD-ROM mechanikou je na tom DVD
v současnosti mnohem lépe. Uživatelé již odmítají instalovat programy ze dvou
či více disků CD-ROM, tak jako dříve měnili diskety.
Pomocí disků DVD s mnohem větší kapacitou, než dnes nabízí CD-ROM, bude
uživatel osvobozen, tedy alespoň na několik příštích let, od funkce jakéhosi
počítačového diskžokeje. Aby se DVD stala široce používanou platformou, musí
být na trhu dostatek titulů pro DVD. Kolik je podle vás dnes na trhu těchto
titulů?
Počet všech titulů na světě se pohybuje v rozmezí 150-180 titulů celkem. V
Evropě je to dnes asi 40 až 50 titulů.
Nejčastěji se jedná samozřejmě o filmy. Softwaru je zatím poskrovnu, ačkoli DVD
skýtá autorům multimédií velké možnosti.
Děkuji za rozhovor.
8 0573 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.