E-commerce přichází s praxí pohyblivých cen

Z Česka jsme už léta zvyklí na to, že některé obchody či restaurace mají tzv. dvojí ceny vyšší pro cizince, niž


Z Česka jsme už léta zvyklí na to, že některé obchody či restaurace mají tzv.
dvojí ceny vyšší pro cizince, nižší pro domorodce. Jak se ale ukazuje v
poslední době, internetové obchodování může praxi rozdílných cen dovést "k
dokonalosti". Každému zákazníkovi totiž bude nabídnuto zboží za jinou cenu
podle toho, za jakých okolností se ta která transakce provádí.
Ve Spojených státech se pro tento způsob obchodování vžil termín "dynamic
pricing", tedy něco jako "určování pohyblivých cen". Zejména v případě
autobazarů nebo leteckých společností jde už léta o běžnou praxi ceny letenek
se mění v závislosti na době nákupu a počtu obsazených míst v letadle.
Elektronické obchody ale mohou využít daleko víc informací o svých zákaznících,
takže mohou jejich poptávku okamžitě vyhodnotit a stanovit zvláštní cenu.
Personalizace internetových služeb tak získá další rozměr, o němž se ale nedá
říct, že přispěje k větší spokojenosti mezi uživateli. Spíš se jedná o krok, na
kterém vydělají obchodníci.
Jeden z prvních pokusů s pohyblivými cenami má za sebou nákupní gigant Amazon.
Během léta nabízel Akta X na DVD za cenu 80-100 dolarů. Konkrétní částka byla
podle představitelů Amazonu volena náhodně, protože cílem experimentu bylo
pouze zjistit reakci uživatelů na rozdílné ceny. Když tuto praktiku odhalili
"otestovaní" zákazníci, stal se Amazon terčem jejich útoků a obchod se raději
uvolil vrátit jim rozdíl cen.
Možná, že tato příhoda na čas zpomalí zavádění "dynamic pricing" do života, ale
během několika let se pravděpodobně stane běžnou praxí.
0 2690 / paf









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.