E-procurement usnadní život i menším firmám

Úspěch elektronických zprostředkovatelů, tedy tržišť, závisí do velké míry na tom, zda je přijmou střední firmy...


Úspěch elektronických zprostředkovatelů, tedy tržišť, závisí do velké míry na
tom, zda je přijmou střední firmy. Ačkoliv velké firmy a koncerny již toto téma
mají dávno na seznamu svých úkolů, malé a střední firmy potřebují v začátcích
zvláštní podporu. Pod zastřešujícím pojmem e-business je dnes zahrnuto mnoho
jednotlivých disciplín. Ze všech těchto nových pojmů se e-commerce
a e-procurement zavedly již i v běžné řeči. Klasické nabídky e-commerce na
Internetu se vyznačují tím, že provozovatelé nabízejí pomocí katalogově
řešeného systému své produkty a služby potenciálním zákazníkům. Takováto řešení
jsou připojena přes existující rozhraní na systémy ERP, případně jsou do nich
plně integrována. U těchto řešení spočívá hlavní část práce s nakupováním zboží
a služeb nadále na klientovi: namísto listování papírovými katalogy surfuje
nákupčí z jednoho tržiště na druhé; stejně jako dříve musí porovnávat nabídky a
dodavatele, vybírat si z nich a rozesílat objednávky. Právě v takových
oblastech se prosazuje e-procurement, který staví na první místo potřeby
nakupujícího. Tím, že se soustřeďuje na nákupčího, sleduje e-procurement svůj
cíl umožnit firmě cenově výhodný nákup. Dříve byl často citován údaj (např.
Boston Consulting Group) o možnosti ušetřit až 60 % nákladů na obstarání
jednoho nákupu v hodnotě mezi 130 až 160 euro. To je možné jen v případě, kdy
se nákupčí vycházeje ze svého požadavku může obrátit na struktury, v nichž je
průběh objednávky dalekosáhle automatizovaný a přechod na jiný typ komunikace
je minimalizován. K prvním, které nabídly řešení e-procurement, patří
bezpochyby americké firmy Ariba a Commerce One. Svými platformami oslovují v
první řadě velké podniky a koncerny, jako Daimler-Chrysler a VW. U takových
podniků se pořízení softwaru v hodnotě několika milionů dolarů amortizuje
následnými úsporami při nákupu. Střední firmy se naproti tomu chovají v
současnosti zdrženlivě, protože na trhu téměř neexistují řešení, která by
splňovala požadavky střední firmy na e-procurement. Jenže při objemu trhu,
který např. jen v německy mluvící oblasti představoval v loňském roce 1,6
miliardy marek a při prognóze zhruba 7,7 miliardy marek v roce 2004, bude
všeobecné přijetí této formy nákupu rozhodujícím způsobem ovlivněno právě
zapojením středních firem. Střední firmy však budou ochotny investovat do
softwarových projektů teprve tehdy, až budou o nějakém řešení přesvědčeny.
Pokud se zřízení vlastních nákupních burz díky optimalizaci procesu objednávání
vyplatí, objeví se rychle zájem o individuální řešení, která v sobě zahrnou
stávající systémy ERP.
Ti, kdo nabízejí řešení pro e-procurement, se již stihli důkladně seznámit s
požadavky středních firem a výhledově na takových řešeních pracují.
0 3316/ Maf









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.