E3: největší výstava počítačových her na světě

V Atlantě se koncem května uskutečnil čtvrtý ročník výstavy E3 (Electronic Entertainment Expo), kde se předvedly v pl...


V Atlantě se koncem května uskutečnil čtvrtý ročník výstavy E3 (Electronic
Entertainment Expo), kde se předvedly v plné síle všechny firmy, které ve světě
počítačové zábavy něco znamenají. V několika halách se desítkám tisíc odborných
návštěvníků z 80 zemí představilo téměř 1 600 her od 440 vystavujících
společností a opravdu se bylo na co dívat!
Herní průmysl už dávno není tím nemluvnětem, které o sobě před mnoha lety
dávalo vědět hlasitým pípáním a několika čárkami, zběsile poletujícími po
monitorech. Celosvětový prodej počítačových her pro PC a herní konzole
překročil v loňském roce 10 miliard dolarů a kvalita her se posunula o další
rok k dokonalosti. I když na E3 se spíše závodilo ve výkonu zvukových aparatur
a ve schopnosti překvapit nebo oslnit, skutečný souboj herní firmy svádějí v té
nejzapadlejší prodejně her kdekoli na světě. A zákazník má naštěstí na spoustu
věcí vlastní názor, takže o překvapení, nečekané úspěchy i šokující propadáky
není v herní oblasti nikdy nouze.
Vítáme...
Čeština sice byla hned druhým jazykem u informačního systému na výstavišti v
Atlantě a dokonce i pracovník na letištní přepážce byl Čech (vlastně Moravák,
ale to nevadilo, protože čeština mu šla mnohem lépe než většině Pražáků), ale
jinak Češi na svůj první velký úspěch v celosvětovém herním průmyslu teprve
čekají (první vlaštovkou by mohl být dobře utajený český projekt vyvíjený pod
kódovým názvem Poseidon, o kterém jsme již informovali v CW 12/98).
Herní labyrint
Po celou dobu výstavy jsem se nemohl ubránit dojmu neskutečna: zlá monstra,
vetřelci, ozbrojení muži, krásné ženy v lesklých oděvech i hodní maskoti
vytvářeli opravdový zmatek v hlavě. K tomu bílá mlha a všudypřítomný hluk. Jen
houstnoucí davy návštěvníků vypadaly až příliš obyčejně. Prý to jsou všechno
profesionálové z herního průmyslu. Nikdy mně nenapadlo, kolik lidí se vlastně
počítačovými hrami živí (já dávám přednost spíše dobře usmaženému pařátu
vesmírného kraba, který jsem dostal na večeři s Electronic Arts: chutná jako od
maminky, i když vedlejší účinky jsou prý opravdu velmi speciální). Nezkušený
cestovatel také na
každém rohu narážel na výpravy českých herních časopisů Level a Score. A věřte
mi, že taková srážka může někdy opravdu hodně bolet.
Herní hardware
Skutečné herní giganty s jejich obřími stánky opravdu nešlo minout. Kromě Sony
a jejich Playstationu, který slaví velký úspěch i u nás, zaujala i obrovská
expozice Nintenda. Jejich Nintendo64 je sice opravdu dobré, ale k nám už asi
nikdy v příliš hojném počtu nedorazí. Herní konzole jsou vůbec obrovsky
populární a hraje na nich asi tak polovina všech lidí, kteří si hry kupují.
Trochu ve stínu zůstává Sega. Saturn totiž definitivně ztrácí půdu pod nohama a
ani jejich hry pro PC na tom
nejsou příliš slavně. Sega nyní
podepsala smlouvu s "čertem" a chystá novou konzoli Dreamcast, která bude
používat upravenou verzi Windows CE od Microsoftu. Uvidíme, jak se jim bude
dařit, další neúspěch už si ale dovolit nemohou.
Samostatnou expozicí se představil Intel, který ukazoval, že Pentium II na 400
MHz je tou správnou volbou pro hráče her. A podle toho, co bylo k vidění na
celé výstavě, si už letos na Vánoce bez Pentia II pořádně nezahrajete. V
poněkud skromnějším duchu se prezentoval jeho rival AMD, který zde představil
novou technologii pro zrychlení 3D výpočtů procesorem. Lze jim popřát hodně
štěstí, ale osobně nevěřím, že by tato technologie mohla Intel nějak výrazněji
ohrozit.
Hry, hry, samé hry
Her bylo na E3 k vidění opravdu hodně, a tak se snažit o nějaký úplný přehled
jednoduše nemá smysl.
Electronic Arts je největším producentem her pro všechny herní systémy PC i
konzole dohromady. Jejich divize EA Sports připravuje samozřejmě další
pokračování úspěšné sportovní série: NHL 99, FIFA 99 (a také magnet výstavy
World Cup 98, který přináší mistrovství světa ve Francii) nebo NBA 99 určitě
nikoho nezklamou. Uvedení nového přírůstku do rodiny sportovních her, boxu s
výstižným názvem Knockout, bylo provázeno boxerským utkáním hvězd přímo v hale.
Jinak bylo ale E3 především ve znamení znamenitých pokračování: U Electronic
Arts to je mimo jiné i výborné pokračování automobilových závodů Need For Speed
III nebo legendárních Populous.
Zatím mladý, svěží a chaotický Eidos se opravdu činí a kromě dalšího
pokračování Tomb Raider III (hlavní hrdinka Lara Croft byla k vidění hned v
několika živých exemplářích) chystá i několik jiných lahůdek, jako je
Commandos, nádherná akční strategie z druhé světové války, nebo Daikatana,
další přírustek do rodiny s příjmením Doom.
Pod křídly Cendant Software se nyní skrývají Sierra a Blizzard. Chystají na nás
Diablo II a Gabriel Knight III a několik hezkých robotických stříleček.
O Virginu si už i vrabci na střeše štěbetají, že se bude něco dít doba velkých
fúzí herní průmysl teprve čeká a Virgin má být první obětí, kterou pozře někdo
silnější. Necháme se překvapit. Přesto kromě výborných her od Westwood Studios
(další Command And Conquer a hlavně Duna 2000 nebo Lands Of Lore III) chystá
Virignin i několik úplně nových titulů, které nevypadají vůbec špatně.
Activision si hlavně díky produkci id softu (Quake II) udržuje dobrou formu a
slibuje i pro letošní rok bohatou úrodu (Heretic II, Sin).
Dalším obrem je GT Interactive, který plánuje kromě Duke Nukem Forever i
pokračování krásné hry Abbes Oddyssey a rovněž pokračování mnohem méně krásné
hry Blood.
Filmová MGM má licenci na zabíjení a tak brzy pošle agenta 007 na Playstation
ve volném zpracování výborného filmu Tommorow Never Dies.
Fox Interactive zase pro změnu chystá hned 2 počítačová zpracování oblíbených
Vetřelců a také hru Akta X, jejichž předvedení se pak zúčastnila i slavná
agentka Sculleyová osobně. Hustota návštěvníků na čtvereční stopu v tu chvíli u
jejich stánku zlomila všechny rekordy.
Francouzský gigant Infogrames zase posílá do hry hrdiny od Warner Bross, v čele
s Tazmánským čertem. Hry ale vyjdou až příští rok, takže zatím z nich nebylo k
vidění vlastně vůbec nic.
Zbývající hry už jen telegraficky: Turok II, Settlers III, Prince Of Persia 3D,
Rayman II, Spec Ops, Falcon 4.0, Heart Of Darkness. Pokud vám to zní jako cizí
slova bez obsahu, vězte, že co název, to opravdová herní legenda. Jen doufejme,
že opravdu alespoň část z těchto her dorazí na pulty prodejen ještě v letošním
roce, protože termín vydání hry je věc velmi nejistá (což je bohužel v dnešní
nestálé době jev čím dál častější).
Třetí rozměr
Bez 3D akcelerátoru se většina dnešních her ať už vám budou producenti her
tvrdit cokoli neobejde. Letošní E3 byla proto opět ve znamení 3D akcelerátorů.
Zatímco u herních konzolí nové generace (Sony Playstation, Nintendo 64) se o
technické detaily příliš starat nemusíte a 3D akcelerace tam jednoduše je, na
PC vypadá situace mnohem nepřehledněji. Dojem z E3 byl ale i tady jednoznačný:
řeči se mluví, desítky megavšeho létají vzduchem, ale co naplat, když si v
drtivé většině předváděcích počítačů v klidu šlape nové 3Dfx Voodoo 2, které je
opět nejrychlejší (je prý až 3krát výkonnější než původní 3Dfx Voodoo Graphics).
Když byla společnost 3Dfx před 4 lety založena, asi málokdo tušil, že nakonec
převrátí svět grafických karet naruby a zle zatopí ostříleným výrobcům
tradičních 2D grafických čipů. Trvalo více než rok, než někdo nabídl
srovnatelně výkonné 3D řešení a to je v oblasti her opravdu příliš dlouhá doba.
I ti nejsilnější z nejsilnějších proto asi měli poslední dobou špatné spaní,
protože ve 2D už není co nového nabídnout a ve 3D jim na nějaký čas ujel vlak.
Ještě horší to mají firmy, které se od začátku snažily přímo konkurovat 3Dfx v
oblasti herně zaměřených karet. Power VR asi už nepomohou ani najatí
roztleskávači s píšťalkami (i když se opravdu snažili) a NVIDIA se do
otevřeného střetu raději vůbec nepustila.
3Dfx je v současnosti opravdovým pánem na hřišti, ale situaci může naprosto
změnit nástup Pentia II a sběrnice AGP. Tam se totiž s přídavnou 3D kartou
vůbec nepočítá a tak se 3D akcelerace přesune přímo na grafickou kartu a stane
se tak naprosto běžnou základní výbavou PC. Zda se s tím 3Dfx vyrovná a nabídne
konkurenceschopné 2D/3D řešení, zatím nikdo netuší. Ale nikoho nepřekvapí, že
celé situace velmi chytře využívá Intel, který vtrhl do boje se vým novým čipem
i740. Kromě opravdu hodně nízké ceny se může pochlubit 2D parametry, na které
váš monitor asi stejně nebude stačit, a 3D výkonem na úrovni původního 3Dfx
Voodoo. Matrox i S3 se po
prožitém šoku ze svých nepodařených prvních pokusů o 3D akceleraci (Mystique a
Virge) pomalu vzpamatovávají a s novými zkušenostmi se pouštějí do boje. Karta
Matrox G200, která se již pomalu blíží na pulty prodejen, však patří opět spíše
do kategorie i740. Na září chystaná karta S3 Savage 3D má asi větší ambice, a
to i díky unikátní technologii pro kompresi textur, kterou použil Microsoft v
nových Direct X 6. Ta se totiž v kartách dalších výrobců sice objeví, ale asi
až někdy v příštím roce. Na stánku Microsoftu mě kromě neustále rostoucí
kvality her asi nejvíce překvapilo, že velký a mnohdy i arogantní Microsoft
použil pro některé své hry knihovny Glide od 3Dfx, které jsou přitom konkurencí
k jeho vlastnímu Direct 3D. Ve světě her kvalita naštěstí stále o malý kousek
vítězí nad marketingem.
Spolehni se na sílu!
Na stánku Microsoftu byl k vidění i sortiment jejich joysticků. Možná vás
překvapí, že Microsoft je i tady opravdovou jedničkou: joypady, joysticky nebo
i nový volant jsou opravdu výborné a technologie zpětné vazby (Force Feedback),
která je u nich také často k vidění, dodává hrám nový rozměr. Kam ten svět spěje
Počítačové hry, které spojují nejnovější technologie s uměním, jsou opravdovým
fenoménem konce tohoto století.
A nic na tom nemění fakt, že je to zatím stále převážně zábava mladších bytostí
mužského pohlaví a tak i většina dnešních čtyřicátníků nad počítačovými hrami
jen nechápavě kroutí hlavou. Jedním z paradoxů herního světa je, že jsou to
právě tito nechápaví čtyřicátníci, kteří obsadili správní rady a další
rozhodující místa ve velkých herních firmách. Sid Meier, autor legendární
Civilizace nebo SimCity, se prý vyjádřil v tom smyslu, že o hrách nyní
rozhodují lidé, kteří je vůbec nehrají. Podle všeho má pravdu, ale nakonec je
to jedno. Hry jsou totiž čím dál lepší a nic nenasvědčuje tomu, že by se
překotný vývoj herního průmyslu měl v nejbližších letech zastavit. Proto
nashledanou v Los Angeles, kam se příští rok po 2 letech opět vrátí E3,
nejvelkolepější podívaná v oblasti počítačových her v celém dosud známém
vesmíru.
8 1313 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.