Editorial, Počítač jako hejno rybek

Budoucnost si můžeme představovat všelijak. S tím, jak se dramaticky snižuje cena procesorů a roste jejich výkon, při...


Budoucnost si můžeme představovat všelijak. S tím, jak se dramaticky snižuje
cena procesorů a roste jejich výkon, přišla na přetřes i vize tzv. amorfního
computingu, tedy obřích počítačů, skládajících se z obrovského množství malých
jednoduchých procesorů. "Pro tyto systémy budeme potřebovat zcela nové
programátorské modely, ale zato nám poskytnou nepředstavitelnou výpočetní
sílu," tvrdí o této koncepci její propagátoři Harold Abelson a Gerald Sussmann
z MIT.
Amorfní výpočetní model, který je také někdy označován jako "model hejna"
(swarm computing), lze připodobnit k chování včelího roje nebo hejna malých
ryb. Výsledné chování hejna je v tomto případě výsledkem individuálního, avšak
velmi unifikovaného chování velkého počtu jednotlivých entit. Současné studie
zabývající se takovýmito počítačovými systémy staví na poznatcích z oblasti
distribuovaných výpočetních systémů (jako např. technologie Jini) a počítají s
bouřlivým rozvojem nanotechnologií. Cílem je vdechnout budoucím produktům
nanotechnologií jistou formu inteligence, podobnou výše uvedeným modelům známým
z přírody.
Podle představ současných vizionářů budou v budoucnu výrobní závody chrlit
kvanta levných a jednoduchých procesorů, z nichž budou řádově po tisícovkách
kusů sestavovány jednotlivé výpočetní systémy. Takovéto systémy však nebude
možné programovat deterministickými metodami za pomoci vyšších programovacích
jazyků, které nyní používáme. Místo toho budou tyto procesory napodobovat
chování rybek v hejnu. Budou se přitom řídit jednoduchými pravidly typu
"napodobuj chování svých sousedů" a "čas od času se poohlédni po lepším
řešení". Nebude přitom důležité, že některé procesory v systému nebudou občas
pracovat přesně podle požadovaných specifikací. Výsledky získané studiem
psychologie živočichů dokazují, že takovýto přístup může fungovat. Ukazuje se
například, že hmyz nekoordinuje činnost svých šesti nohou a čtyř křídel na
základě žádného sofistikovaného centrálního algoritmu (převedeno do počítačové
mluvy), ale spíše na základě autonomních lokálních programů, které řídí pohyby
jednotlivých končetin. Vzájemná interakce těchto jednoduchých elementů pak ve
výsledku vyústí ve velmi účelný pohyb. K praktickým aplikacím těchto
technologií je samozřejmě ještě velmi daleko, ale už dnes si můžeme představit
příklady jejich účelného využití. Může jít o systém pro řízení efektivního
vstřikování paliva do automobilového motoru nebo třeba o inteligentní rádio,
které "okoukne" vkus svého uživatele a samo mu bude vybírat odpovídající hudbu.
Řada dalších informací o problematice amorfního computingu je dostupná na
webových stránkách. Začít lze např. na adrese http://world.std.com/~wwa
re/swarms/swarms.html, odkud lze stáhnout i javový applet simulující model
amorfního systému.
0 2985 / maf









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.