eE-knihy ve Frankfurtu

Nové knihy, nové obchody, nová zaměstnání pod tímto názvem probíhal doprovodný program letošního Frankfurtského k...


Nové knihy, nové obchody, nová zaměstnání pod tímto názvem probíhal doprovodný
program letošního Frankfurtského knižního veletrhu. Problematika elektronických
knih se tak stala jedním z hlavních témat této nejprestižnější světové akce v
oboru knižního vydavatelství a současně se stala realitou, se kterou je třeba
počítat. Zdá se, že vydavatelé jsou na očekávaný boom elektronických knih
připraveni. V pavilonu věnovaném elektronickým médiím se letos objevila řada
nových vystavovatelů ze zámoří, kteří tu bez ohledu na své úspěchy či neúspěchy
na domácí scéně deklarovali své odhodlání expandovat na evropské a asijské
trhy. Připomeňme, že frankfurtský veletrh měl mnoho společného s rozvojem
elektronických médií již v minulosti. V roce 1993 zde byla poprvé vyhrazena
samostatná hala multimédiím, před dvěma lety se hovořilo o prodeji papírových
knih prostřednictvím Internetu a loni přišel na pořad dne obchod s autorskými
právy po Internetu. Tento knižní veletrh je tak už několik let jakýmsi
zrcadlem, které odráží pronikání nových trendů z oblasti informačních
technologií do světa knihy nejprve odborné, dnes však už i do oblasti beletrie.
Velkou pozornost věnoval letošnímu veletrhu Microsoft, který již uvedl na trh
zařízení pro četbu elektronických knih Microsoft Reader a který si proto od
rozvoje trhu s elektronickými knihami hodně slibuje. Právě Microsoft je autorem
a sponzorem nové soutěže Frankfurt eBook Award, kterou dotuje úhrnnou částkou
150 000 dolarů a v níž se hodnotí literární díla šířená v elektronické podobě
po Internetu. Všechno nasvědčuje tomu, že nakladatelé berou nový trend vážně,
otázkou samozřejmě zůstává připravenost čtenářů. V tomto směru lze konstatovat,
že milovníci klasické literatury sice nejspíš novou technologii s velkým
nadšením nepřijmou, na druhou stranu je ale třeba si uvědomit, že většina
současné knižní produkce představuje víceméně konzumní záležitost, ať už jde o
kuchařky, detektivky nebo pověstnou červenou knihovnu. Připočítáme-li k tomu
výhody elektronických knih, které spočívají ve snadné distribuci na straně
vydavatele a ve snadné dostupnosti a skladovatelnosti na straně čtenáře, půjde
zřejmě o dobrý byznys, na který doplatí snad jen tiskaři a knihkupci. My
ostatní si prostě zvykneme na naše elektronické čtecí zařízení, nebo třeba na
vícenásobně použitelný elektronický papír, na který si budeme své knihy na
pokračování tisknout, stejně jako jsme si zvykli na elektrický proud místo
plápolajícího ohně nebo na televizní hru místo divadelního představení.
A když už hovoříme o Frankfurtském knižním veletrhu, napadá mě ještě jedno
srovnání, a sice s Invexem. Jistě, obě akce se svým zaměřením i dosahem výrazně
liší, jedno však měly donedávna společné a sice téměř povinnou účast pro
všechny, kdo v daném oboru něco znamenají. Zatímco o knižním veletrhu stále
platí, "že do Frankfurtu jede každý, protože tam jede každý", o Invexu to už
tak docela říci nelze. Je nicméně pravda, že i na Invex stále jezdí alespoň na
otočku i většina představitelů těch významnějších firem, které se rozhodly tam
nevystavovat. Bude rozhodně zajímavé sledovat, zda si Frankfurtský knižní
veletrh své výsadní postavení udrží i nadále.
0 2897 / Maf









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.