Elektronické trhy jsou byznysem budoucnosti

Velké softwarové firmy, a zvláště potom dodavatelé ERP aplikací (jako jsou J. D. Edwards, Oracle, SAP nebo PeopleSoft),...


Velké softwarové firmy, a zvláště potom dodavatelé ERP aplikací (jako jsou J.
D. Edwards, Oracle, SAP nebo PeopleSoft), zesilují své úsilí v jednom z
nejdůležitějších soubojů tohoto desetiletí. Právě teď se hraje o pozici v nově
vznikajícím světě elektronických tržišť (marketplaces), na kterých si budou ve
velmi blízké budoucnosti světové firmy vyměňovat své zboží a služby.
Internetová tržiště se objevují doslova jako houby po dešti a každý by na nich
chtěl mít svůj podíl. Dosavadní zkušenosti ukazují, že zakladateli těchto
obchodních míst nové ekonomiky jsou právě dodavatelé informačních technologií
společně s velkými hráči v jednotlivých odvětvích. Přední dodavatelé
podnikových aplikací mají přitom v tomto souboji řádný náskok, protože mezi
jejich zákazníky figurují prakticky všechny důležité firmy z jednotlivých
odvětví.
I tak bude vstup tradičních dodavatelů ERP na nový trh elektronického
obchodování vyžadovat velké změny a investice. Jejich motivace je více než
vysoká, protože zatímco růst trhu ERP aplikací se pozvolna zpomaluje, trh
elektronického obchodování B2B má v roce 2003 dosáhnout astronomické hodnoty
jednotek bilionů dolarů.
ERP dodavatelé ale nejsou na tomto poli sami. Společnosti jako Ariba, Commerce
One nebo i2 Technologies, nabízejí podnikům ve všech odvětvích drastické
snížení nákladů a zvýšení zisků, přesahující možnosti nabízené ERP softwarem.
ERP dodavatelé pochopili, že větší šanci na úspěch budou mít v případě
spolupráce s Aribou či Commerce One a začínají vytvářet společné aliance. Zatím
nejlepší pozici z uvedené čtveřice má podle názoru analytiků Oracle, který
nabízí vlastní balík aplikací k rozjezdu elektronického podnikání B2B, včetně
softwaru pro vytváření elektronických tržišť. J. D. Edwards plánuje integraci
svého softwaru pro oblast CRM a dalších obchodních aplikací s řešeními
dodávanými jeho obchodními partnery - firmami Ariba a Tradex.
Velkou neznámou byl donedávna SAP, který se pokoušel vyvinout vlastní sadu
softwaru založenou na portálových řešeních mySAP.com. Strategie největšího
dodavatele ERP aplikací se však během posledních měsíců výrazně změnila a SAP
začíná spolupracovat s dalšími softwarovými firmami a investuje do zajímavých
projektů. Jak prohlásil Hasso Plattner, jeden z dvou nejvyšších šéfů firmy:
"SAP už se nebude nadále uzavírat spolupráci s dalšími softwarovými firmami. I
když bychom si přáli pokrýt pokud možno všechny oblasti, je stále jasnější, že
žádná firma to nemůže dokázat sama."
Jako důkaz těchto slov oznámil SAP investici 250 mil. dolarů do firmy Commerce
One, se kterou hodlá spolupracovat na vývoji softwaru pro budování
elektronických tržišť. Commerce One je přitom společně s Oraclem hlavním
dodavatelem zatím největšího projektu internetového tržiště pro automobilový
průmysl, na kterém se podílejí Ford, GM, DaimlerChrysler a Toyota. Zároveň SAP
uzavřel svůj zatím největšího kontrakt - se společností Nestlé - která posílí
řady uživatelů jeho internetového řešení mySAP.com o neuvěřitelných 230 tisíc
zaměstnanců.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.