Fejeton

Přiznám se, že jsem byl překvapen výběrem jména sítě Českého Mobilu. Vybrat osobní jméno, které se sice u nás a...


Přiznám se, že jsem byl překvapen výběrem jména sítě Českého Mobilu. Vybrat
osobní jméno, které se sice u nás až tak často nepoužívá, ale které je v cizině
poměrně běžné, to chce řečeno s Oscarem Wildem mít Filipa. Při bližším pohledu
ale zjistíme, že jména z kalendáře (resp. ta, která vám běžně uzná matrikářka)
jsou mezi firmami velmi populární.
Vždyť se stačí podívat na jednoho z nejznámějších výrobců aut na světě, který
nese jméno dcery zakladatele firmy. A když už jsme u automobilek: ve Francii se
nyní řeší spor o jméno jedné holčičky, kterou rodiče pojmenovali Mégane. To
nebyl problém do té doby, než firma Renault pojmenovala svůj model také Mégane.
Smůla rodičů je v tom, že mají poměrně běžné francouzské příjmení Renault. Zda
budou muset svého potomka přejmenovat, změní si příjmení, nebo zda bude moci
zůstat vše při starém, není dosud rozhodnuto.
Vůbec se lidská jména často objevují jako obchodní značky: můžete mít doma
Felicii, Oktavii i Fabii (to je už předposlední zmínka o autech), Cesara,
Gordona i Granta (a nemusí to být lahve), Floriana či Juliana (nikoliv jogurty)
nebo dokonce Axela, Fridolína a Ivara, abych jen porovnal názvy nábytku s
rejstříkem knihy Jak se bude jmenovat.
Mohlo by se zdát, že si návrháři jmen šetří práci a prostě sáhnou po nějakém
jménu, které je zrovna napadne. Při bližším pohledu totiž zjistíte, že mnoho
názvů je již dávno patentově chráněno a není jednoduché najít pojmenování
výrobku, které by nekolidovalo s konkurencí, dobře se pamatovalo a (pokud
možno) vyvolávalo v případných zákaznících spíš příjemné asociace.
Pocity zákazníků se ale mohou v různých zemích lišit. Když např. v Praze na
Těšnově fungoval oděvní obchod "Senza Moda", italští turisté se podivovali nad
tím, jak někdo může kupovat zboží viditelně označené za vyšlé z módy (v
italštině "senza" znamená bez). I proto si mnoho firem vybírá číselné označení
výrobků. Typické jsou v tomto směru mobilní telefony, domácí elektronika či
spotřebiče.
Ale i když se firma uchýlí k číselnému označení, nemusí mít ještě vyhráno.
Jednak se číselné řady špatně chrání (o tom by mohla vyprávět třeba firma
Intel), jednak mohou laickým uživatelům způsobovat problémy s orientací ve
výrobní řadě. A ani s číslem se nemusíte vyhnout. Stačí vzpomenout již starší
soudní při výrobce známé kolínské vody 4711. Ten žaloval jednoho malého
německého podnikatele, který získal stejné telefonní číslo a nechal si jej
velkým písmem namalovat na svůj služební vůz ten byl však fekální.
0 0299 / or









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.