Fejeton

V Krkonoších je kromě známých rekreačních středisek několik obcí, které nabízejí daleko větší klid zejména ro...


V Krkonoších je kromě známých rekreačních středisek několik obcí, které
nabízejí daleko větší klid zejména rodinám s dětmi. Bohužel, dostat se k
některým z nich je poměrně nesnadné. Ne snad, že by k nim nevedly silnice,
často jsou však v takovém stavu, že je nutné jet doslova krokem.
Typickým příkladem může být tzv. Masarykova silnice, která vede z Hrabačova až
na Zlaté návrší a je prakticky jedinou spojnicí Horních i Dolních Míseček se
zbytkem světa. Úsek připomínající tankodrom se táhne asi 6 km a dohromady
míjíte 2 cedule: první vás upozorňuje, že na silnici jsou škody způsobené
povodní v červenci 1997, druhá hlásá, že opravy budou dokončeny v červenci roku
2001.
Nechce se mi věřit, že oprava (z hlediska turistického ruchu určitě) této
významné komunikace musí trvat plné 4 roky o pouhý rok méně, než výstava nového
14km úseku dálnice D8 na Berlín. Silnice, kterou nechal postavit za první
republiky president Masaryk, je sice v obtížném terénu, ale 4 roky práce?
Spíš si myslím, že státní a monopolní organizace nikdo nenutí, aby opravdu
efektivně fungovaly ke spokojenosti zákazníků. A ve své podstatě je poměrně
jedno, zda se bavíme o kvalitě silnic nebo telekomunikací. Za obojí platíme (ať
již přímo, nebo v daních), provozovatelé či správci často nenesou odpovědnost
za škody, které špatný stav (tele)komunikací způsobuje.
Stejně jako okresní správa silnic např. může Český Telecom tvrdit, že přechod
na plnou liberalizaci českého telekomunikačního trhu mu může trvat až do konce
roku 2002. Vždyť o tomto požadavku ví asi jen 5 let. Během této doby se masivně
modernizovala telefonní síť a stát za to garantoval podniku SPT Telecom
exkluzivitu na hlasové služby s tím, že od 1. 1. 2001 budou moci na český trh
vstoupit i další operátoři. S tím konsorcium TelSource do SPT Telecomu
vstupovalo. A mimochodem: Deutsche Telekom se s podobnou situací musel
vypořádat za mnohem kratší dobu (necelý rok) a na větším území. A bývalá NDR na
tom s telefonní sítí nebyla o mnoho lépe než Československo.
Mohly by si však takovéto chování podniky dovolit, kdyby nad nimi visela reálná
hrozba náhrady škody? Kdyby si poškozený řidič mohl nechat proplatit proraženou
pneumatiku? A Český TeleCom by musel nahradit ztráty, které by vznikly firmám i
jednotlivcům při změně operátora?
Nemyslím si, že by se to nějak projevilo na státní kase odpovědní pracovníci by
totiž byli donuceni hledat řešení problémů a ne vymýšlením výmluv, proč něco
trvá tak dlouho.
A ještě se vrátím k té silnici: do "pastí na mamuty" můžete padnout také přímo
před střediskem údržby silnic...
0 0547 / or









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.