Fejeton

Každý z nás už určitě "nachytal na švestkách" meteorology, kteří se nestrefili do předpovědi počasí. Není divu:...


Každý z nás už určitě "nachytal na švestkách" meteorology, kteří se nestrefili
do předpovědi počasí. Není divu: pravděpodobnost toho, že počasí opravdu druhý
den "uposlechne", se pohybuje kolem 80 %. Je to dost, nebo málo? Pokud by někdo
s takovou přesností hádal čísla ve Sportce, asi by trávil svůj čas na jachtě
kotvící v romantickém zálivu s bytostí jeho srdci nejbližší. Nejde však o
počasí nebo dokonce o Sportku daleko důležitější jsou nejrůznější odhady, co se
bude v několika příštích letech prodávat.
A zde se musejí meteorologové nesmírně zlobit, neboť špatná předpověď prodeje
počítačů může dokonce "položit" dosud vzkvétající firmu, aniž by se autorovi
chybné prognózy dostalo jediné slovo odsudku. Co ale má udělat např. chudák
Zákopčaník, když 10 milionů obyvatel České republiky zmokne, poněvadž si na
základě jeho rady nevzali deštník (to by se např. v Anglii jistojistě nestalo,
neboť správný gentleman bez deštníku svůj klub neopustí). To aby si vzal
dovolenou alespoň do té doby, než se obdobná věc stane jeho kolegovi. Přesto
patří meteorologické předpovědi k těm nejpřesnějším, které mají lidé k
dispozici.
Zato agentury, které se zabývají průzkumy trhu, mají určitě klidné spaní. Když
např. odhadovaly, kolik peněz utratí lidé na Internetu za předvánoční nákupy,
lišily se jejich odhady až 4x. Zatím není jasné, kdo v tomto celosvětovém
zápolení získal skleněný mozek televize Prima, jisté je však jedno: každá z
nich už určitě má připraveno několik reakcí na skutečný výsledek a netrpělivě
čeká, kterou z nich má použít.
Nemyslete si však, že některá z agentur udělala chybu to se přece stává jen
jednou za 100 let (a navíc u konkurence, přirozeně). VŽDY se totiž najdou
dostatečně objektivní důvody, proč odhad nevyšel. Tu se (ne)počítá s Evropou,
Asií, knížkami, softwarem, hardwarem, květinami... Zkrátka, nikdy pro výzkumnou
agenturu není problém zdůvodnit, proč jejich předpověď je ?"přesnější", než
skutečný obrat na předvánočním Internetu, který byl spočítán do posledního
centu. Dokonalý rej slovních spojení však nastává, když agentury předpovídají
vývoj trhu v nějaké komoditě na několik let.
I zde však existují výjimky. Příkladem např. může být tzv. Mooreův zákon, který
praví, že výkon procesorů se zdvojnásobí každých 18 měsíců. I když nikdo není
dokonalý pan Gordon Moore (mj. spoluzakladatel firmy Intel) tak koncem 60. let
odhadoval vývoj procesorů na nějakých 25 let dopředu. Jeho výrok však platí
stále.
0 0770 / or









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.