Fifa 98: fotbalový šampionát na vašem počítači opět začíná

Fotbal samozřejmě nezůstává stranou pozornosti tvůrců sportovních her. Firma Electronic Arts připravila hru Fifa 98 R...


Fotbal samozřejmě nezůstává stranou pozornosti tvůrců sportovních her. Firma
Electronic Arts připravila hru Fifa 98 Road to World Cup, která je výborným
zpracováním "lidového" sportu v počítačové podo-bě. Název je inspirován datem
příštího světového šampionátu.
Pokud chcete, můžete se do Francie vydat už nyní alespoň v počítačové podobě.
Fifa 98 je společně se svým herním kolegou, počítačovým hokejem NHL 98, velkým
jménem na trhu počítačových her. Firma Electronic Arts je gigantem herního
průmyslu, který začínal právě na sportovních hrách. V posledních letech
pravidelně vydává fotbal i hokej s letopočtem vydání, takže dvě zmiňované hry
jsou následovníky titulů Fifa 97, resp. NHL 97. Vysokou úroveň svého předchůdce
si Fifa 98 udržuje, navíc přidává některá skvělá vylepšení.
Přihrávka, klička, střela
Sportovní hry vyžadují postřeh a rychlou ruku i znalost fintiček a triků, které
nemusejí odpovídat zkušenostem ze skutečné hry. Ještě než se budeme věnovat
skvělému grafickému zpracování hry, zmíníme ovládání hry a herní
situace. Ovládání kolektivního sportu je samozřejmě přizpůsobeno tomu, že hráč
je pouze jeden a nemůže kontrolovat víc hráčů než jednoho a proto na ovládání
reaguje pouze jeden fotbalista. Všechny ostatní řídí umělá inteligence a vy se
přepínáte na toho hráče, kterého chcete ovládat.
Roh je půl gólu
Standardní herní situace aut, přímý volný kop, roh, penalta jsou zpracovány
jinak než hra samotná při kopu přes zeď vidíte šipku, která vám umožní zacílit
přihrávku nebo dokonce zkusit "vymést šibenici". Podobný je i rohový kop nebo
penalta. Při penaltě se dostanete k ovládání brankáře a chytání míče, což se
vám jinak během hry skoro nestává. Důvodem je to, že chytání v bráně je v
počítačových hrách hodně těžké zkušenost ukazuje, že automatické řízení
brankáře je mnohem lepší než to lidské.
Jediná výjimka z počítačového ovládání brankáře nastává jedině tehdy, když
gólman nestihne míč přikrýt tělem a musí zahrát nohama. Po vzoru kolumbijského
brankáře Higuity jsem zkusil vyrazit dokonce i do útoku, ale brankář se v poli
neosvědčil, rychle o míč přišel a musel sprintovat zpátky do brány.
Grafika stojí za vidění!
Předchozí odstavce podaly charakteristiku toho, jak se hraje a teď si budeme
povídat o tom, co při hře vidíte. Grafika hry podporuje kartu s 3Dfx čipem
(stejně tak NHL 98) a proto se majitelé takové karty mohou těšit na grafické
hody. Texturovaný trávník (mění svoji podobu podle počasí), plynulý pohyb
hráčů, jásající stadiony tohle všechno vypadá s grafickým akcelerátorem ještě
lépe než na běžné grafické kartě.
Pro výsledný dojem ze hry je u každé hry hodně důležitý pohyb hráčů, resp. jeho
reálnost a plynulost. Fifa 98 je na tomto poli hodně silná. Hráči se pohybují
velmi realisticky a potvrzují tím tvrzení Electronic Arts, že k modelování
pohybu byli použiti skuteční fotbalisté a technologie motion capture. Hezky
vypadají fauly, hlavičky i brankářovy robinzonády.
Cesta na mistrovství světa
Hratelnost hry příjemně dotváří možnost hrát s různými soupeři přátelský zápas
nebo kvalifikaci. Výsledky kvalifikace se samozřejmě započítávají do tabulky,
vy se musíte poprat o dvě postupová místa. Pokud se vám to podaří, čeká vás
finálový turnaj ve Francii a pokud uspějete dokonce i ve skupině, čeká vás
nervy drásající cesta vyřazovacím pavoukem.
Sestavy družstev odpovídají skutečnosti, během zápasu můžete posílat hráče na
lavičku a měnit herní formaci. Síla družstev je vlastně dána charakteristikami
jednotlivých hráčů, takže utkání proti Brazílii (v čele s Ronaldem a Romáriem)
je o něčem jiném než hra proti amatérům z Faerských ostrovů.
Celkový dojem
Fifa 98 je naprostou špičkou mezi sportovními hrami. Vytknu jí jenom několik
formálních nedostatků, které můžete právem považovat za maličkosti.
První z nich je výběr stadionů. Trochu zvláštně působí možnost hrát na
libovolném ze stadionů. Zápas z mistrovství světa ve Francii se tedy může
odehrávat v Tokiu...
Brankáři toho chytí spoustu, dokonce i tutové střely zblízka. To je tak uděláno
proto, že šancí je hodně a pokud by brankáři neuměli tak dobře chytat, skóre by
vůbec nevypadalo fotbalově.
Dalším rysem je veliká úspěšnost tzv. skluzů pro získání míče. Ve skutečném
fotbale tomu tak není, ale tento rys bych společně s neprůstřelnými brankáři
zařadil do nutných úprav, bez kterých by počítačový fotbal za moc nestál.
Bez ohledu na tuto "kosmetickou" kritiku vám Fifa 98 doporučuji jako skvělou
sportovní hru, u které si fotbaloví fanoušci vynahradí smutek z kvalifikačního
neúspěchu naší reprezentace.
8 0003 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.