Filmy podle her

Minule jsme tu prohodili pár vět o tom, kolik že vzniká nových her na motivy filmových trháků, a dnes si povíme něco...


Minule jsme tu prohodili pár vět o tom, kolik že vzniká nových her na motivy
filmových trháků, a dnes si povíme něco o případu opačném.
Ačkoli bylo jen otázkou času, kdy se stane filmové zpracování herní předlohy
skoro stejně běžné jako zpracování předlohy literární, pravé ledy se začínají
hýbat až dnes. Nebo přesněji řečeno začnou se hýbat v nejbližší době. Objevily
se hry (a hlavně herní série), jejichž prodejnost jde do milionů, a to už je
něco, na co filmoví producenti slyší. Přesto se filmy vzniklé na motivy her
potýkají s mnoha problémy, a mohu tu s poměrně klidným svědomím prohlásit, že z
té hromádky filmových titulů, které podle her vznikly, není jediný povedený.
Prvním větším filmem, jenž si za základ vzal postavu z počítačové hry, byla
futuristická komedie v hlavní roli s údržbářem Mariem maskotem všech konzolí
Nintendo. Přijat nebyl a z plánovaných pokračování sešlo. Dobrá, řekli si
filmaři, hodili Maria k ledu a popadli další trhák, hru, která si za léta své
existence získala miliony fanoušků Street Fighter. V hlavní roli Jean-Claude
van Damme, skvělé kostýmy, a celkem přiblblý děj a zase propadák (byť tentokrát
už ne tak jednoznačný). Další na řadě byl automatový hit Double Dragon, který
nakonec ani nešel do kin, a kupodivu nejúspěšnější (vznikl i druhý díl) Mortal
Kombat, jehož neuvěřitelně stupidní děj a naivní dialogy nezachránil ani
Christofer Lambert a skvělé triky. Pak tu jsou ještě kreslené seriály pro děti
třeba Earthworm Jim nebo Sonic, jenž běžel dokonce i u nás, a nakonec je tu
nejnovější kousek Wing Commander, na který se všichni tak těšili a z něhož pak
skoro všichni zhnuseně odcházeli.
Logická otázka zní proč? Proč se ani jeden z filmů nepovedl? A možných odpovědí
je vícero. Jako první mě napadá, že autoři krutě podcenili diváka. Jako by
nedělali žádné průzkumy, jako by se neptali nikoho, kdo tomu rozumí, ale prostě
točili film tak, aby nebyl pro děti příliš komplikovaný a vůbec je nenapadlo,
že hry jako Mortal Kombat nebo Wing Commander děti v podstatě nehrají. Dalším
důvodem může být, že se na některých nepovedených titulech podíleli značnou
měrou vývojáři původních her a neuvědomili si, že udělat dobrou hru a dobrý
film je něco zatraceně jiného. A v neposlední řadě je tu jistě problém finanční
přece jen se hrám ještě tolik nevěří, aby někdo umožnil podle některé z nich
natočit vysokorozpočtový trhák, nehledě na to, že k běžným výdajům je třeba
ještě připočíst platbu za licenci.
Co bude dál? Naděje. Doufejte tedy spolu se mnou, že nové filmy, na které se
těšíme (jako je Tomb Raider, Doom a Duke Nukem) a jejichž příprava je
ohlašována již několik let, budou už jiné. Že budou normální. Že to budou
normální (snad jen trochu krvavější) filmy pro normálního diváka tedy pro nás.

9 1532 / orn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.