Firmy bez jasné B2B strategie nepřežijí

Nedávno mě zaujaly dvě studie bostonské analytické společnosti AMR Research, jejíž průzkumy v oblasti elektronického...


Nedávno mě zaujaly dvě studie bostonské analytické společnosti AMR Research,
jejíž průzkumy v oblasti elektronického obchodování mezi firmami (B2B) a v
oblasti podnikových řešení mají mezi odborníky vysoký kredit. První z nich se
zabývá předpovědí trhu elektronického obchodování B2B a druhá podnikovými
aplikacemi. Oba tyto tržní segmenty patří dnes (nejenom podle AMR) k
nejperspektivnějším oblastem IT a byznysu obecně.
AMR Research (www.amrresearch.com) předpovídá, že obrat dosažený v
elektronickém obchodování mezi firmami se do roku 2004 vyšplhá na
neuvěřitelných 5,7 trilionů dolarů. Společnosti, které nebudou mít agresivní
obchodní strategii pro tento nový způsob podnikání, nemají šanci dlouhodobě
přežít. Vedoucí firmy v jednotlivých odvětvích by měly podle této předpovědi do
dvou let přesunout 60 až 100 % svých obchodních transakcí na Internet. Hlavními
motory růstu přitom bude vznik internetových trhů, vidina snižování nákladů a
přesun současné masy uživatelů EDI na internetové způsoby komunikace a
obchodování.
Druhá zajímavá studie se týká trhu s podnikovými aplikacemi, který AMR už
tradičně analyzuje. Zatímco v loňském roce obsahoval tento průzkum pouze jednu
kategorii - ERP-letos už má kategorií šest. Je to logický krok, protože vznik
nových aplikačních oblastí rozšiřujících možnosti klasických ERP systémů je
natolik dynamický, že není možné tento vývoj ignorovat. Mezi tyto kategorie
patří elektronické obchodování, plánování podnikových zdrojů (ERP), ERM
(E-business Relationship Management) a řízení dodavatelských řetězců (SCM).
Trh s podnikovými aplikacemi, jak je ve studii celý tento segment nazýván,
dosáhne do roku 2004 hodnoty 78 mld. dolarů, když poroste ročně v průměru o 24
%. Současná hodnota tohoto trhu (za rok 1999) je 27 miliard dolarů. Zajímavá je
také změna struktury obratu v této oblasti. Zatímco ještě vloni představovaly
ERP aplikace 64 % celkového realizovaného obratu, v roce 2004 to bude už jen 28
%. Na druhou stranu výrazně porostou ostatní segmenty - e-commerce aplikace z 6
na 20 %, ERM z 16 na 26 % a SCM ze 14 na 26 %.
Za hlavní lídry v oblasti aplikací elektronického obchodování B2B považuje AMR
Research v současnosti firmy Broadvision, Sterling Commerce, Vignette, Open
Market a Oracle. V oblasti ERP aplikací dominují už tradičně SAP, Oracle,
PeopleSoft, J. D. Edwards a nově se zde objevuje kanadský GEAC (naopak z první
pětky vypadl Baan). Aplikacím ERM budou podle AMR vévodit společnosti Siebel,
Clarify, Oracle, Aspect a Vantive, zatímco v oblasti SCM to budou i2
Technologies, IBS, SAP, Manugistics a EXE.
Je tedy zřejmé, kudy se bude s největší pravděpodobností ubírat vývoj v oblasti
podnikových aplikací a elektronického obchodování. Protože nasazení některé (či
všech) z uvedených aplikací se dotkne i většiny českých firem, budeme se
samozřejmě v budoucnu touto problematikou na našich stránkách podrobněji
zabývat. Příští číslo (zářijové) bude opět v běžném rozsahu 48 stran a už dnes
vám můžu prozradit, že ani to není konečné číslo. V současné době připravujeme
některé změny, které přispějí k dalšímu zkvalitnění obsahu Business Worldu. Ale
o tom až někdy příště.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.