Fotografujte stylově digitálně!

Stejně rychle, jako padají ceny digitálních fotoaparátů, rostou i jejich kvalitativní parametry. 5 megapixelů se dnes ...


Stejně rychle, jako padají ceny digitálních fotoaparátů, rostou i jejich
kvalitativní parametry. 5 megapixelů se dnes stává mezi high-endovými
kompaktními modely standardem a patrná je snaha prosadit toto rozlišení také do
nižších tříd, pochopitelně za cenu omezení jiných vlastností. V našem přehledu
najdete přístroje s rozlišením od tří megapixelů výše, spadajících hned do
několika odlišných segmentů trhu.
Paleta použití digitálních fotoaparátů je neskutečně široká. Pro firmy se zde
nabízí možnost využití přístroje pro marketingové účely, k dokumentaci výrobků,
podnikatelé, kteří vyrábějí své produkty zakázkově, mohou snímky z digitálního
fotoaparátu využít jako zajímavé reference pro další zakázky. Digitální snímky
se výborně hodí také při tvorbě internetových prezentací, katalogů, prospektů a
dalších marketingových nástrojů, které se zpracovávají čistě digitální cestou v
systémech DTP.
Digitální fotoaparáty ocení i lékaři nebo další lidé ve zdravotnictví, kde je
jimi možné velmi snadno dokumentovat například kožní či jiné typy nemocí a
anomálií. Použití v pojišťovnictví nebo u leasingových společností, které mohou
jednoduše snímat například detaily havarovaných vozidel, je už notoricky známé,
méně se ale ví třeba o možnostech, které digitální fotografie dává vědcům v
mnoha oborech, ať už třeba ornitologům studujícím chování ptáků či geologům
pracujícím doslova "v terénu".
S digitálními fotoaparáty mohou developerské firmy či investoři dokumentovat
průběh stavby, realitní kanceláře kvalitněji nabízet nemovitosti na internetu
hned s přiloženými fotografiemi a s pomocí snadno dostupného softwaru je možné
z pořízených snímků generovat panoramata či trojrozměrné pohledy.
Je vidět, že použití digitálních fotoaparátů v profesionální sféře poskytuje
možnosti jak velmi jednoduše pořizovat, zpracovávat a publikovat získané
fotografie. Výhodou je vysoká kapacita paměťové karty, na kterou je již dnes
možné uložit až stovky snímků, možnost jejich okamžitého prohlížení přímo na
displeji fotoaparátu a především velmi snadné následné zpracování. Všude tam,
kde je tlak na rychlost celého procesu fotografování a kde je třeba se snímky
dále pracovat zejména na počítačích, jsou digitální fotoaparáty dnes již
nezastupitelné a jejich význam dále poroste.

Je z čeho vybírat
Na trhu je v současné chvíli mnoho digitálních fotoaparátů, které lze zhruba
rozdělit do několika segmentů. Nabídka začíná u přístrojů s cenou jen několik
tisíc korun, u kterých možnost profesionálního použití je ovšem velmi sporná.
Disponují většinou jen vestavěnou pamětí pro ukládání snímků a rozlišení
snímače se pohybuje nejčastěji hluboko pod 2 megapixely. I přes velmi lákavou
cenu je nutné upozornit, že jak použitelnost takových přístrojů, tak i výsledná
kvalita pořízených snímků jsou výrazně horší než fotografie z běžného
fotoaparátu klasické koncepce. Svou vinu na tom mám mimo horší optiky zejména
velmi jednoduchá elektronika, která si nedovede poradit s velkou úrovní šumu v
obraze.
Další skupinu reprezentují klasické entry-level digitální přístroje, jejichž
rozlišení se pohybuje mezi 2-3 megapixely a které také často obsahují objektiv
s proměnnou ohniskovou vzdáleností (zoom). Pokud si uživatel v této kategorii
vybere produkt pečlivě, výsledné fotografie mohou být velmi dobře použitelné
jak pro amatérské účely, tak i jako součást firemního marketingu. Menší
rozlišení však dovoluje pouze malé zvětšeniny, kde horní hranicí je zhruba
rozměr snímku 13 x 18 cm, resp. nepříliš detailní výřezy. V této skupině lze
nalézt také fotoaparáty, které dovolují větším způsobem korigovat expoziční
parametry a případně také nabízejí plně manuální režim snímání.
Střední třída digitálních fotoaparátů je zastoupena přístroji, jejichž CCD
snímač produkuje fotografie s rozlišením přibližně 3-5 megapixelů. Samotné
rozlišení však v tomto sektoru hraje podružnou roli, hlavním atributem těchto
fotoaparátů je vysoká kvalita snímků a rozsáhlé možnosti práce s expozičními
parametry včetně preferenčních či plně manuálních nastavení. Samotné přístroje
se mohou pochlubit také velmi dobrou výdrží na akumulátory, které jsou nezřídka
proprietární, a technologií Li-Ion. Pořídíte-li těmito přístroji kvalitní
snímek, lze jej tisknout prakticky až do formátu A4 bez kompromisů ve výsledné
kvalitě.
Profesionální přístroje disponují prakticky vždy 6 či více megapixelovým
snímačem a jejich konstrukce odpovídá klasické zrcadlovce. Objektivy proto
bývají výměnné, což zaručuje univerzalitu a především také ochranu investic pro
fotografy, kteří už sadu objektivů určenou pro fotoaparáty klasické koncepce
mají. Vzhledem k ploše CCD snímače odlišné od velikosti filmového políčka je
nutné ohniskové vzdálenosti veškeré použité optiky přepočítávat určitým
koeficientem (například 1,5x), a tím také upravit použití jednotlivých typů
objektivů. Výsledky z profesionálních přístrojů jsou často plně srovnatelné s
výstupem z klasických zrcadlovek a samozřejmě výhody plně digitálního
zpracování i transferu jsou v této třídě významným benefitem pro stávající
majitele standardních zrcadlovek na kinofilm.
Vedle těchto v podstatě kvalitativních kategorií existuje ještě samostatná
odnož stylových fotoaparátů, které jsou určeny pro uživatele hledající
kompromis mezi výkonem a designem. Prakticky vždy jsou tyto přístroje v kovovém
těle a jejich rozměry i hmotnost drží výrobce pod přísnou kontrolou. Výsledkem
jsou tedy malé, velmi příjemné a především vizuálně nezaměnitelné fotoaparáty,
které osloví také něžné pohlaví. I přes jistá omezení v oblasti optické kvality
či CCD snímače, které vyplývají z tlaku na malé rozměry a hmotnost, je
standardem v této oblasti rozlišení 3 megapixely a 3násobný optický zoom
doplněný digitálním transfokátorem. Většinou zde chybí možnosti úpravy expozice
a pochopitelně také manuální programy, avšak kvalitní elektronika si dokáže se
správným podáním snímku poradit i v plně automatickém režimu.

Zaměřte se na ...
Při výběru digitálního fotoaparátu by zákazník měl mít na paměti především dva
faktory k jakému účelu bude přístroj používat, tedy jak bude dále s
fotografiemi pracovat, a kolik je ochoten do technologie investovat. Stejně
jako i v jiných segmentech trhu není úplně šťastné si striktně stanovit cenovou
hranici, ale spíše flexibilně reagovat na nabídky na trhu. Může se stát, že
relativně "starší" přístroj (který je na trhu třeba už půl roku) může být
prodáván za velice zajímavou cenu. Modelově nové fotoaparáty se vyznačují
hlavně lepší správou spotřeby a často disponují také propracovanější
elektronikou, která produkuje kvalitnější snímky. Starší přístroje též nezřídka
pomaleji ostří a mají delší odezvu při stisku spouště.
Zatímco plně manuální programy využije z příležitostných fotoaparátů pouze
málokdo, ani plná automatika není nejlepším řešením. Zajímavým kompromisem v
tomto případě jsou tzv. scénické programy, které podle typu snímané scenérie
dovedou nastavit odpovídající kombinaci clony a času a zároveň dále řídí
zpracování barevných informací jednotlivých pixelů v obrazovém procesoru.
Výsledkem tedy někdy bývá dokonce lepší obraz, než jakého lze dosáhnout v
manuálním režimu s plnou kontrolou clony i rychlosti závěrky.
Odlišné jsou také nabídky jednotlivých prodejců, kteří (zejména internetoví)
mohou nabízet přístroje za ceny nižší než ceníkové, anebo k jednotlivým
produktům přibalují další příslušenství (paměťové karty, čtečky apod.). V
našich tabulkách se proto setkáte s doporučenou koncovou cenou, avšak realita
na trhu může být lehce odlišná.

Startovní pole
Testované fotoaparáty zastupují svou koncepcí především střední třídu a segment
stylových přístrojů. Mezi klasické stylové fotoaparáty patří Ixus od Canonu,
Minolta Dimage Xi či Á [mju:] 300 od Olympusu. Jednoznačnou střední třídou jsou
pak produkty Fujifilm FinePix S304, Minolta Dimage F200 a samozřejmě i Olympus
C-4000 Zoom. U Canonu PowerShot A70 je takto jednoduchá klasifikace poněkud
sporná, neboť z formálního hlediska je výrobcem specifikován jako entry-level
přístroj, avšak jeho skutečné možnosti a také výsledky jej pasují na silného
konkurenta řadě přístrojů vyšších cenových kategorií. Stejně tak HP PhotoSmart
812 zapadá do více kategorií, avšak sám výrobce jej chápe spíše jako stylový
přístroj a jeho volbu jsme respektovali také my.
Z cenového pohledu vychází nejlépe Canon PowerShot A70 spolu s fotoaparáty HP
PhotoSmart 812 a Olympus Á [mju:] 300 Digital, na opačném konci spektra najdeme
přístroje Olympus C-740 se širokým rozsahem zoomu a stylový Digital Ixus 400 od
Canonu. Co se týká dostupného rozlišení, jsou v testu rovnoměrně zastoupeny 3 a
4megapixelové přístroje, snad jen s výjimkou 3megapixelového Olympusu C-740,
který je ale po interpolaci schopen generovat fotografie až do rozlišení 3 200
x 2 400 bodů.
Při porovnání kvality nafotografovaných snímků jsme nejvýše hodnotili výsledky
přístrojů Canon PowerShot A70, FujiFilm FinePix S304 a fotoaparátů C-740 Ultra
Zoom a C-4000 Zoom vyráběných společností Olympus. Mezi stylovými přístroji nás
zaujala věrnost a živost snímků v podání Canonu Digital Ixus 400 a dobré
zkušenosti jsme měli také s fotoaparátem Olympus Á [mju:] 300 Digital.
Obecně se ale dá říci, že kvalita snímků pořízených stylovými fotoaparáty je
horší, než jaké jsou výsledky běžných kompaktních přístrojů střední třídy, na
čemž se podepisuje jak slabší optika, tak méně výkonná elektronika.

Canon PowerShot A70
PowerShot A70 od Canonu je vybaven třímegapixelovým CCD snímačem, se kterým
úzce spolupracuje procesor Digic, který se stará nejen o grafický processing,
ale také o ostření i prohlížení snímků na displeji. Výsledkem této spolupráce
jsou fotografie, které lze nejen v této cenové kategorii, ale i obecně
považovat za vynikající a v režimu superfine na nich nelze najít prakticky
žádné chyby. Ponecháme-li citlivost na automatice, je možné dosahovat velmi
slušných snímků s minimem šumu (i když při extrémně podexponovaných částech
obrazu je patrný), při využití maxima, tedy ISO 400, vliv šumu pochopitelně
roste. Běžné snímky jsou však barevně velmi věrné s mírnou tendencí k živějším
odstínům, což ale není na škodu. Impozantní je pružnost CCD snímače a
vícebitové zpracování barevných informací, které generuje obraz s velmi širokou
paletou odstínů jak v oblasti extrémně tmavých, tak i velmi světlých barev.
Ovládání je klasické "Canoní", tedy velmi logické a intuitivní, avšak s
miniaturními zobrazenými ikonkami na displeji. Amatéři u tohoto fotoaparátu
ocení scénické programy či automatiku, zkušenější fotografové pak preferenci
clony, času i plně manuální režim. Všichni ale budou smutní ze složitějšího
připojování fotoaparátu k počítači, které pro zcela jednoduchou funkci vyžaduje
Windows XP. Pro starší operační systémy je třeba nainstalovat příslušný
software, neboť přístroj se nehlásí jako běžné diskové médium. Celkově ale
musíme konstatovat, že za příjemných 14 990 Kč je Canon PowerShot A70 skvělá
volba prakticky pro každého uživatele.

Canon Digital Ixus 400
Přístroje řady Ixus jsou pro Canon synonymem kompaktních stylových přístrojů a
model 400 přinesl příjemnou změnu spočívající v nárůstu optického zoomu do
rozsahu 38-108 mm kinofilmového ekvivalentu. Nadšení z tohoto jinak běžného
transfokátoru pramení z toho, že jeho předchůdci měli vždy jen dvojnásobný
zoom, což byl jejich nejvýraznější nedostatek. Drobné změny oproti předchozím
typům si vysloužilo také ovládání. Zejména přepínač režimů byl nahrazen
rotačním ovladačem na horní straně přístroje, kterým se volí snímání v plně
automatickém režimu, automatickém režimu s korekcemi anebo pořizování
videosekvencí. Posuvný ovladač na zadní straně zůstal, ale jeho funkce jsou
nyní jen dvě buď zaznamenávat, nebo prohlížet. Výsledné fotografie s rozlišením
až 2 272 x 1 704 bodů (lze pořizovat také snímky 1 600 x 1 200, 1 024 x 768 a
640 x 480 bodů) mají vynikající podání a ostrost, za kterou stojí zejména
sofistikované algoritmy obrazového procesoru Digic. Citlivost lze nastavit v
rozmezí ISO 50-400, přičemž ještě při použití ISO 200 je šum na snímcích ve
výrazně omezené míře. Celkové barevné podání je neutrální, avšak v porovnání s
jinými přístroji jsou výsledky testovaného přístroje a fotoaparátů Canon obecně
živější. Pro běžného fotografa je to ale spíše výhodou než problémem. Výsledky
fotografování či nahrávání se ukládají na výměnnou paměťovou kartu
CompactFlash, což je pro uživatele výhodné především kvůli nižší ceně médií.
Canon Ixus 400 je bezesporu zajímavý stylový fotoaparát s velmi dobrými
výsledky a lákavým designem.

FujiFilm FinePix S304
Řada FinePix S reprezentuje v nabídce společnosti FujiFilm přístroje
kompaktního vzhledu, které se vyznačují především velmi bohatě dimenzovaným
zoomem. S ohniskem ekvivalentním 38-228 mm je FinePix S304 jedním z
nejvýkonnějších přístrojů tohoto testu a právem mu náležel náš zvýšený zájem.
Jeho ovládání je velmi podobné dalším přístrojům stejné značky, na těle tedy
naleznete čtyřsměrný ovladač s pohyby nahoru a dolů, určenými pro zoomování.
Pod ním je dále trojice tlačítek OK, back a disp, sloužící ke snadnému
potvrzování nabídek v menu. Hledáček je elektronický a je dokladem rozšířeného
názoru, že na kvalitní LCD hledáčky si budeme muset ještě nějakou dobu počkat.
I přesto, že obsahuje pryžovou ochranu proti pronikajícímu vnějšímu světlu, je
jeho obraz citelně zpožděn a chybí mu automatické zapínání a vypínání při
přiložení či oddálení obličeje, což je příjemná funkce, kterou disponují
některé konkurenční produkty.
Obrazová kvalita snímků je u fotoaparátu FinePix S304 velmi dobrá, snad jen
barevné podání by mohlo být o něco živější. Šum se podařilo udržet na nízké
úrovni a pouze šedý rastr vzniklý zpracováním snímku elektronikou a následnou
komprimací je jedinou nepříjemností na výsledných fotografiích. Také ostření
spoře osvětlených scén se neobešlo bez problémů, i když si s touto situací
poradí lépe než produkty nižších tříd. Celkový dojem kompaktnosti přístroje je
bohužel lehce kalen jeho hmotností, která se až nebezpečně blíží nepříliš
komfortním 400 gramům. Je však zřejmé, že v případě tohoto fotoaparátu jde o
daň za skvělou optiku.

HP PhotoSmart 812
Fotoaparát PhotoSmart 812 z dílny HP není jednoznačným zástupcem stylové
kategorie přístrojů, ale jeho kompaktní rozměry a také vzhled jej předurčují
pro nošení např. v kapse. Jeho možnosti nastavení parametrů snímání obrazu
nejsou příliš rozsáhlé, ale i tak poskytuje solidní fotografie. Za dobrých
světelných podmínek dosahuje přístroj silou svých 4 megapixelů ve spolupráci s
vyspělou elektronikou skvělých výsledků beze stop šumu na fotografiích. Snímky
jsou jasné, barevně neutrální a dostatečně kontrastní. Tmavé scény jsou ale
viditelně zašuměné a navíc není výjimkou, má-li fotoaparát za takových
okolností problémy s ostřením. V menu lze z důležitých voleb nastavovat
především kvalitu snímků udávanou v hvězdičkové stupnici. Další parametry je
možné volit opět v menu, pro funkce blesku a rychlé vyvolání makrozáběrů se
používá dvojice tlačítek vedle průhledového hledáčku. Na tlačítcích jsou
natištěné piktogramy příslušných funkcí, avšak na našem vzorku byly tyto
obrázky již notně setřené a bylo jen těžko k poznání, co která z nich ovládá.
K HP PhotoSmart 812 lze získat kolébku pro snadné přehrání pořízených
fotografií do počítače, jednoduchý tisk (a další funkce) a také určenou pro
nabíjení tužkových akumulátorů uvnitř fotoaparátu. Po HP PhotoSmart 812 sáhnou
především uživatelé vyžadující co nejjednodušší ovládání, levnější, ale přitom
hezky vypadající přístroj.

Minolta Dimage F200
Po stránce designu pokračuje Dimage F200 cestou, kterou před ní započala Dimage
F100 tedy rovné, čisté linie a matný lesk a téměř hranolovitý tvar. Uvnitř se
ukrývá také podobně vyspělá elektronika, která z přístroje činí nástroj vhodný
jak pro příležitostného fotografického amatéra (který se nechce mořit se
složitým nastavením), tak pro zkušenějšího uživatele požadujícího od
fotoaparátu něco navíc.
Základem Dimage F200 je CCD snímač se 4 miliony efektivních obrazových bodů.
Objektiv Minolta GT disponuje ohniskovou vzdáleností ekvivalentní 38-114 mm na
kinofilmu a možností snímání v makrorežimu od 14 centimetrů (nejde rozhodně o
převratný parametr). Systém ostření vychází z možností Dimage F100. Fotoaparát
tedy disponuje autofokusem s automatickou volbou jednoho z pěti ostřících bodů,
případně i možností sledování zaostřeného objektu v režimu Tracking AF. Pro
kreativní fotografii lze využít rovněž možnosti manuálního ostření. Méně
zkušení uživatelé určitě ocení automatickou volbu scénického programu, ne vždy
však automatika dokáže správně odhadnout situaci, a tak je dobré režimy
Portrét, Sportovní akce, Krajina, Západ slunce či Noční portrét volit spíše
manuálně. Pro profesionály Dimage F200 nabízí také režim priority času, clony a
plně manuální mód. Z pohledu obrazové kvality lze říci, že za dobrých
světelných podmínek fotoaparát vytváří skvěle prokreslené a barevně věrné
snímky. Horší situace je v tmavých partiích fotografií či obecně při špatném
světle, kde dochází k drobnému rozpadání obrazu a barevnému šumu. Menší výhrady
jsme měli také k pomalejšímu ostření a ne zcela bleskurychlé odezvě závěrky.

Minolta Dimage Xi
Původním modelem Dimage X nasadila Minolta laťku pro stylové kompaktní
fotoaparáty poměrně vysoko a novější přístroj Dimage Xi ji posunul ještě dále.
Xi obsahuje optiku s ohniskovou vzdáleností ekvivalentní 38-114 mm na
kinofilmu, ale díky rafinované konstrukci je celý objektiv umístěn vertikálně
uvnitř kovového těla přístroje. Dimage X byla kritizována za aplikaci
2megapixelového snímače, a tak Minolta přišla na trh s téměř identickou,
třímegapixelovou variantou Xi. Hlavním rozdílem je tedy CCD snímací prvek,
který dokáže vyprodukovat fotografie v rozlišení až 2 048 x 1 536 bodů. Úprav
doznal pochopitelně i obrazový procesor a lehce se změnil také firmware. U Xi
je nyní možné např. ručně nastavovat citlivost v rozsahu ISO 50-400. Po
zhlédnutí nafotografovaných snímků můžeme konstatovat, že se zlepšilo také
barevné podání a živost scény. Jednoznačný přínos z většího rozlišení je pak
patrný v prokreslení detailů. Na druhou stranu snímek s tmavou scénou opět
prokázal, že Dimage Xi trpí stejným problémem s barevným šumem na celistvých
plochách, jaký byl u Dimage X. Testovaný fotoaparát má dále velmi rychlý start
k fotografování je připraven již za 1,2 sekundy.
V porovnáním s předchozím modelem je typ Xi jednoznačně dál, i když faktem
zůstává, že cenový rozdíl 2 500 korun mezi oběma typy poměrně dobře
koresponduje se sumou inovací, které daly vzniknout právě Dimage Xi.

Olympus Á [mju:] 300 Digital
Když před více než deseti lety uváděl Olympus na trh první produkty řady Á
[mju:], nikoho v té době nenapadlo, že v roce 2003 bude na trhu první digitální
fotoaparát Olympus Á [mju:] Digital. U posledních zástupců této řady jde o dva
velmi podobné modely označené jako Á [mju:] 300 Digital a Á [mju:] 400, které
se kromě jiné barvy krytu objektivu liší především rozlišením CCD čipu.
Testovaný Á [mju:] 300 Digital je třímegapixelový kompaktní přístroj uzavřený v
kovovém těle, které chrání citlivou optiku i elektroniku nejen proti nešetrnému
zacházení, ale také proti běžným povětrnostním vlivům. Ovládání je podobné
běžným kompaktům Olympus, neboť k aktivaci přístroje v automatickém režimu
stačí pouze posunout krytku objektivu.
Mimo plné automatiky má Á [mju:] 300 Digital k dispozici také dalších pět
scénických režimů, mezi nimiž najdeme třeba autoportrét či noční scénu.
V testu kvality nafotografovaných snímků jsou výsledky lehce nadprůměrné, velmi
dobře si fotoaparát poradil s tmavším obrázkem, kterému nepřidal příliš mnoho
šumu. Barevné podání je věrné, i když snad trochu více sytosti by neškodilo.
Automatické nastavení bílé pracuje uspokojivě, nicméně jsou situace, kdy se
vyplatí zvolit jeden ze čtyř přednastavených zdrojů světla ručně. A teď to
nejlepší: Olympus Á [mju:] 300 digital je opravdu překrásný a skvěle provedený
fotoaparát, který spolu se svým dvojčetem Á [mju:] 400 aspiruje na titul
nejstylovější digitální fotoaparát na našem trhu. Pokud hledáte především
výborný design za zajímavou cenu, není třeba dále váhat s nákupem.

Olympus C-4000 Zoom
Klasickým zástupcem společnosti Olympus v našem přehledu je čtyřmegapixelový
C-4000 Zoom. Jeho koncepce a do značné míry i ovládání vychází z mnoha
předchozích typů "kompaktních zoomů", které jí dopomohly stát se jedničkou
nejen na českém trhu.
Ovládací prvky přístroje jsou rozmístěny částečně na horní straně a částečně
také na zadní. Velkým kruhovým voličem funkcí se nastavují základní módy,
zatímco detaily snímání lze vždy změnit až v menu. Důležitou konkurenční
výhodou jsou programovatelné fotografické režimy, které umožňují uložit
například nastavenou citlivost snímače, vyvážení bílé a další parametry až do
čtyř různých slotů a ty pak vyvolávat podle aktuální potřeby. Testovací snímky
sice prokázaly minimální přítomnost šumu, avšak ostrost detailů výstavní není,
zvláště porovnáme-li ji s konkurenty v této třídě. Minimálně "zašuměné" jsou
také velmi obtížně zvládnutelné tmavé scény s významným podílem černých
objektů. Celkové jasové podání obrazu lze navíc zkontrolovat také integrovaným
histogramem.
Olympus C-4000 Zoom je zcela univerzální fotoaparát, i když svou koncepcí
ovládání je určený spíše zkušenějším uživatelům, kteří z jeho možností budou
schopni vytěžit maximum. Výsledky testů kvality obrazu jsou důkazem, že pro něj
není žádným problémem zvládnout i tmavší scény. Otázkou je však použití
paměťového média, neboť C-4000 Zoom používá z historických důvodů karty
SmartMedia. Ty jsou ovšem k dispozici pouze do kapacity 128 MB, což pro
4megapixelový fotoaparát rozhodně není mnoho.

Olympus C-740 Ultra Zoom
Fotoaparát Camedia C-740 Ultra Zoom je logickým pokračování úspěšné řady Ultra
Zoom, která ve firemní nabídce reprezentuje fotoaparáty s extrémním rozsahem
transfokátoru. V případě tohoto přístroje je to ohnisková vzdálenost
ekvivalentní 38 až 380 mm na kinofilm, tedy 10násobný optický zoom.
Srdcem fotoaparátu je CCD snímač se 3 megapixely, jehož funkce je dále
podporována obvody, které zajišťují technologie pixel mapping pro automatickou
kalibraci CCD snímače, vyšší kontrast a jasnější barvy a TruePic optimalizující
ostrost, kontrast, věrnost barev a jejich gradaci. Výsledné snímky jsou na
velmi dobré úrovni a díky ostrému obrazu je možný tisk zhruba až rozměrů A4,
kde bude stále patrná pouze minimální úroveň šumu. K ukládání fotografií se
používají dnes nejmladší karty typu xD-Picture Card, vyznačující se především
miniaturními rozměry. Ovládání přístroje je kombinací předchozích "Ultra Zoomů"
a novinek, které se objevily v posledních modelech této firmy. Samozřejmostí je
dnes pestrá paleta scénických programů (portrét, autoportrét, noční scéna,
sport, krajina a krajina s portrétem), příjemnou vlastností pak možnost
nakonfigurovat si obvyklé expoziční nastavení do vlastní složky My Mode. Také v
tomto modelu je použit elektronický hledáček, což je vynuceno značným rozsahem
zoomu, který by byl optickým hledáčkem jen těžko zvládnutelný. I přes dobrou
kvalitu a výhody vyplývající z digitálního zpracování promítaného obrazu
(možnost informací zobrazovaných přímo v zorném rámci hledáčku) je stále patrné
například zpoždění zobrazení na hledáčku. Celkově jde o přístroj s extrémním
rozsahem zoomu, který lze zakoupit za poměrně dobrou cenu, čemuž budou
odpovídat i jeho prodejní ambice.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.