GEX: Enter the Gecko

Po perné práci programátorské obvykle lidé vyhledávají nějaký ten "mindless shooter" typu Quake. Jsou však i tací, ...


Po perné práci programátorské obvykle lidé vyhledávají nějaký ten "mindless
shooter" typu Quake. Jsou však i tací, kteří ač intelektuálně vyčerpáni, přece
jen zmobilizují své rezervy, chytí do rukou Gamepad a prohánějí po obrazovce
nejrůznější hrdiny, závislé na hráčově rychlosti a pohotovosti. Právě pro ně je
Gex: Enter the Gecko (či Gex 3D).
Původní tvář klasických 2D arkád typu veleznámého kultovního Prince je zřejmě
již pryč, ale prapodstata hry však zůstává stejná sebrat co nejvíce okolo se
válejících věciček a dojít k bossovi, kterého pak hráč v extratuhém souboji
eliminuje, a tak úspěšně hru dokončí. Ani druhý díl dobrodružství gekona Gexe
se neliší od zaběhnutého schématu.
Zápletka
V předchozím díle, distribuovaném firmou Microsoft, se Gex snažil uniknout
příšernému záporňáku Rezovi, což se mu sice podařilo, nicméně Rez přežil a nyní
znovu dělá problémy. Vláda tak opět potřebuje mrštného gekona (selže-li 007,
pomůže jenom zelená zvěř); jednoho dne se tak v jeho havajském bytečku objevují
dva ostří agenti tajné služby. Gex s vidinou kufru plného peněz samozřejmě
neodmítne a vydává se opět, tentokrát dobrovolně, do světa za obrazovkou.
Svět za obrazovkou, neboli "Media Dimension", je rozdělen do několika částí
úrovní, v nichž se nacházejí červené televizní ovladače, které mrštný gekon
sbírá. Ty poté umožňují přístup do dalších částí světa, a tak i přiblížení se k
Rezovi. Právě design těchto úrovní je zřejmě jednou z nejsilnějších stránek
Gexe 3D; pohybovat se tak budete v čínském městečku plném otravných ninjů i s
nezbytným ohnivým drakem, či v hřbitovním koutku, kde na vás budou útočit malé
nemrtvé dětičky s nebezpečně vypadajícím žabikuchem v ruce.
Cestu k úspěšnému sebrání TV ovladače lemují různí nepřátelé, kteří jsou
většinou poměrně snadno zničitelní hlavní překážkou je tedy samozřejmě úroveň
samotná, lépe řečeno její design. Logické uvažování je v Gexovi neuvěřitelně
důležité, neboť úvodní video, kde se vám ukáže přibližná poloha ovladače, toho
zas tak moc neukazuje. V každé úrovni se kromě již zmíněných klasických
červených ovladačů nacházejí i ovladače stříbrné, otevírající úrovně bonusové
tam máte za úkol sebráním bonusových předmětů v časovém limitu dosáhnout na
ovladač zlatý, otevírající tajné úrovně.
K úspěšnému procházení levelů je samozřejmě Gex náležitě vybaven. Jako správný
gekon se dokáže ohánět svým smrtonosným ocáskem, kdy efektní otočkou ničí
příliš otravné obyvatele jednotlivých úrovní, kteří se obratem rozpadají na
bonusové předměty, jejichž sbírání vyúsťuje v získání životů. Vyšších lokací
Gex dosahuje srolováním ocásku do pruži-ny a následným maxiskokem. Naopak
plošinek, které jsou příliš daleko, může gekon dosáhnout pomocí adhezivní-ho
jazýčku, který mnohokrát zabrání fatálnímu rozplácnutí se v hlubinách a
následnému opakování úmorných výstupů. Na speciálních zdech dokáže Gex využít i
přísavných nohou, pomocí nichž může chodit po zdech či po stropě.
Bossové, kteří nemohou v každé správné arkádě chybět, samozřejmě neabsentují
ani v Gexovi 3D je jich docela dost, jsou náležitě tvrdí a jejich eliminace
vyžaduje hodně virtuozity s gamepadem či klávesnicí i notnou dávku logického
uvažování. Navštívíte tak například řeznictví, ve kterém se prohání obrovské
prase na robotických nohách, které musíte zničit elektrickým výbojem, nebo
africký kotel, okolo nějž tancují tři obrovští domorodci střílející ohnivé
koule.
Multimédia
Grafické zpracování Gexe 3D je skutečně neuvěřitelné můžete si poté gratulovat,
že jste investovali do 3D karty. Mimoto prostředí, ve kterém gekona proháníte,
je velmi proměnlivé na začátku sbírá Gex ovladače pouze v hororovém domě a v
kresleném světě ("cartoonu"), po získání určitého množství ovladačů jsou
dostupné i další úrovně prehistorický park Pangaea 902 10 či "datový" level,
odehrávající se ve vnitřku počítače. Animace samotného Gexe se samozřejmě v
různých úrovních liší v cartoonu vypadá jako králík Bugs, v pravěké úrovni
naopak pobíhá ve slušivé kožešince s kostí v nose. Obtížnost graduje v levelu
podobném Hvězdným válkám Gex nastupuje v uniformě vojáků Impéria a kromě
nástrah v podobě pohybujících se plošinek mu ještě ubývá vzduch, který si buďto
může dočepovat v speciálních komorách či najít v bedničkách. Bez kyslíku
samozřejmě umírá.
Gex 3D nabízí tři pohledy na hlavního hrdinu automatický, kdy kamera visí
gekonovi za zády, poloautomatický, ve kterém se kamera pohybuje podle úsudku
počítače a hráč může polohu mírně korigovat a zcela manuální, kdy je poloha
kamery na úsudku hráče. Zřejmě nejlepší a nejpřehlednější je automatická
kamera, ale zde se projevuje jedna z chyb, kterou Gex3D má v případě otočení se
zády ke zdi kamera občas nezvládne plynulé přiblížení a oddálení a může dojít k
rozpadnutí polygonů, k deformaci textur a podobným nešvarům.
Gex exceluje i ve zvukovém zpracování; hlavní hrdina komentuje dění na
obrazovce trefnými hláškami typu "Taste my tail!" či jinou "bojovnou"
exklamací. Vyzvednout musím i hudební doprovod, který se samozřejmě úroveň od
úrovně liší od temných hororových skladeb v domě hrůzy přes lehké, "dětské"
rytmy v cartoonu až po zlověstné dunění bubnů v pravěku, které dokáže vybičovat
úsilí v dopravení gekona k ovladači na maximum.
Závěr
Gex 3D je rozhodně jednou z nejlepších oddychových her na trhu. Na své si
přijdou jak akcemilovní hráči, hledající co nejvíce nepřátel k eliminaci, tak i
intelektuálněji založení jedinci, raději řešící logické problémy (i když zde
spíše charakteru "kam s hlavním hrdinou"). Sympatický Gekon je postavička pěkně
návyková diferencovanost mezi jednotlivými úrovněmi nutí hráče objevovat stále
nová a nová prostředí a velikost a obtížnost levelů naopak zajistí, že se tak
nestane v krátkém čase a Gex 3D se tak stane hrou, opravdu stojící za
vynaložené finanční prostředky.
(Tento článek byl připraven ve spolupráci s redakcí časopisu Score)
8 1811 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.