Google

Pavel Houser Dvacátého dubna oznámila společnost Google finanční výsledky prvního čtvrtletí roku 2006. Konečné ho...


Pavel Houser
Dvacátého dubna oznámila společnost Google finanční výsledky prvního čtvrtletí
roku 2006. Konečné hodnoty překonaly už tak dosti nadějná očekávání analytiků.
Akcie firmy rázem vyskočily k rekordní hodnotě a cena Googlu dosáhla těžko
uvěřitelných 131 miliard dolarů pro srovnání, představuje to skoro polovinu
tržní kapitalizace celého Microsoftu.
Označit Google za internetový vyhledávač je dnes už sice trochu zavádějící
společnost provozuje i celou řadu dalších služeb nicméně právě internetová
reklama představuje rozhodující zdroj příjmů. V posledním čtvrtletí tak Google
utržil 2,25 miliard dolarů, což ve srovnání s hodnotou za stejné období před
rokem znamenalo nárůst o 79 %. Tento relativní údaj má větší vypovídací hodnotu
než absolutní číslo, Google totiž značnou část svých příjmů musí vyplatit
partnerským serverům, na nichž svůj reklamní systém provozuje. I tak to ale
Googlu postačuje na čtvrtletní čistý zisk 592 milionů dolarů (před rokem 369
milionů). CEO společnosti Eric Schmidt si nyní podle všeho může blahopřát; když
skončil v Novellu a stal se výkonným ředitelem začínající internetové firmy,
bylo to vnímáno jako strmý kariérní pád. Časy se ovšem mění.

Vývoj kurzu
Když Google v roce 2004 přikročil k primární emisi akcií, upisovací cena byla
stanovena na 85 dolarů. IPO tehdy dokonce provázely určité problémy, brzy po
vstupu na burzu však následoval strmý vzestup, který trochu připomínal
šílenství a očekávání u firem "nové ekonomiky" ve 2. polovině 90. let. Google
však měl podle všeho zdravější základ. Analytici několikrát předpokládali, že
cena dosáhla vrcholu, ale kdo prodal, mohl jen litovat. Cena pokořila hranici
400 dolarů za akcii, celková hodnota firmy dosáhla 100 miliard dolarů.
Teprve na počátku roku 2006, když oznámené výsledky za čtvrté čtvrtletí
nesplnily očekávání analytiků, kurz zakolísal, akcie se zdály být nadhodnocené
a na konci února spadly na 378 dolarů. Google se už tehdy projevil jako firma
fungující coby "nálepka" pro určitý obor a stáhl s sebou dolů i akcie svých
konkurentů (podobně funguje i Microsoft).
Pokles ceny ovšem nebyl setrvalý, akcie nabraly opět směr vzhůru a k 24. 4. se
prodávaly za 440 dolarů. Společnost se ocitla v situaci, kdy si mohla dovolit
věnovat miliardu dolarů na vlastní charitativní projekty.

Tržní podíly
Ačkoliv je samozřejmě trochu sporné hovořit o "trhu vyhledávačů", Google dnes v
této oblasti jasně dominuje. Na americkém trhu má podle metodiky společnosti
ComStore přes 40 procent a jeho podíl neustále roste. Co je ještě důležitější,
konkurenti naopak ztrácejí a ani Microsoftu se přes veškerou sílu zatím nedaří
svůj vyhledávač výrazněji prosadit. Kromě Googlu roste už jen podíl páté firmy
z oboru, vyhledávače Ask. Ten mimochodem podobně jako Google začínal od nuly a
svého slavného staršího sourozence připomíná i strohým, výrazně neportálovým
rozhraním titulní stránky. Google, ačkoliv mu nepatří ani doména google.cz,
zvyšuje i svůj podíl na českém trhu. Při srovnání Googlu s jeho hlavními
konkurenty je třeba ovšem přihlédnout k tomu, že těžiště příjmu Microsoftu nebo
AOL/Time Warner se nachází mimo internetové vyhledávání a nemusejí se tedy v
této oblasti soustředit na okamžité generování zisku. Něco takového si dnes
Google, ostře sledovaný analytiky i akcionáři, může dovolit jen stěží.

Reklamní služby
Google kromě prodeje textových reklamních odkazů na svém vyhledávači
zprostředkovává také prodej reklamy třetím stranám. Cenovým modelem je (podobně
jako přímo na Googlu) platba za proklik, nikoliv za zobrazení. Reklamní systém
pro cizí servery začal Google údajně nabízet z toho důvodu, že svůj vlastní
server měl již "přeprodán" a inzerci bylo třeba umístit někam jinam. Google
dnes tady umísťuje reklamní odkazy buď přímo na stránky partnerů na základě
analýzy jejich obsahu (pro stránky v češtině není služba zatím dostupná), nebo
vztažené k výsledkům vyhledávání na partnerském serveru (který každopádně
dostane k dispozici alespoň prověřenou vyhledávací technologii).
V reklamních systémech, kde se platí za proklik, může dojít k zajímavým, pro
Google ovšem potenciálně nebezpečným sporům. Je třeba možné klikat na inzerci
konkurenta a zvyšovat mu tak náklady samozřejmě nikoliv ručně, ale
prostřednictvím nějakého robota. Vloni společnost Click Defense dokonce v této
souvislosti obvinila Google z toho, že své klienty podvádí. Jiné soudní spory
se pak vztahují k vyhledávání obecně může si například někdo koupit reklamu na
klíčová slova, která tvoří název/ochrannou známku konkurence? Google musí čelit
i přímo obviněním z toho, že základ jeho úspěchu, technologie PageRank, některé
stránky "znevýhodňuje". S růstem vlivu firmy se pak zvětšují i problémy
politického typu: americká vláda chce po Googlu určitá data o vyhledávání,
dobře známé jsou potíže firem, které se snaží uchytit na čínském trhu a kráčejí
minovým polem, kde je na jednu stranu ohrožuje nevole oficiálních čínských
míst, na straně druhé pak obvinění z napomáhání cenzuře.


Google není jen vyhledávač
Kromě prohledávání webových stránek dnes Google nabízí i řadu dalších služeb,
většinu z nich oficiálně ještě jako beta-verze. Velkou popularitu si již stihl
získat webový e-mail Gmail. Do skupiny komunikačních nástrojů patří instant
messaging (Google Talk), nástroj pro on-line sdílení fotografií (Picasa) a
aplikace pro tvorbu a správu elektronických konferencí. Cenové žebříčky umí
vytvářet Froogle, který je navíc dostupný i ve verzi pro mobilní telefony.
Unikátní jsou mapové služby a databáze družicových snímků (ve spolupráci s NASA
umožňuje Google i prohlídku Měsíce a Marsu). Google také nabízí různá
specializovaná vyhledávání pro PC, intranety, nebo vyhledávání zaměřená na
konkrétní typ obsahu (blogy, databáze elektronických knih, obrázky, obsah
vztažený k hudbě nebo videosekvencím), překlady webových stránek, navíc ještě
obecné zpravodajství Google News a velmi kvalitní specializované zpravodajství
Google Finance. Nejnověji představenými službami Googlu jsou kalendář a
freeweb.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.