Google: Jistota dvojnásobku

Každý, kdo v minulých měsících investoval do akcií společnosti Google (provozující stejnojmenný vyhledávač), si m...


Každý, kdo v minulých měsících investoval do akcií společnosti Google
(provozující stejnojmenný vyhledávač), si může mnout ruce. Hodnota firmy letí
vzhůru v právě uplynulém týdnu dokonce předstihla svého velkého rivala, portál
Yahoo. Poslední finanční výsledky i nová ohlášení zjevně vzbuzují optimismus
investorů.
Ve třetím čtvrtletí 2004, tedy v prvním čtvrtletí po IPO (uvedení akcií na
burzu), vykázala firma obrat téměř 806 milionů amerických dolarů a vytvořila
čistý zisk 52 milionů, tedy 19 centů na akcii. Jestliže se jedna akcie v rámci
IPO prodávala za 85 dolarů, v minulém týdnu si sáhla až na cenu 194 dolarů, aby
poté klesla do okolí 185 dolarů za kus. Což je stále více než dvojnásobek
původní ceny. Tržní kapitalizace firmy se tak pohybuje nad 50 miliardami dolarů
(tedy těsně nad cca 48 miliardami, na které je aktuálně trhem oceněno Yahoo).
Obraz úspěšné společnosti dokreslují i její vesměs pozitivně přijímané novinky
z posledních měsíců. Tou zatím poslední je zpřístupnění betaverze aplikace pro
vyhledávání na desktopu Google Desktop Search, o které jsme se zmiňovali v
minulém vydání Computerworldu. Jde o další kamínek do mozaiky, ve které již
najdeme aplikaci pro správu (a publikování) obrázků Picasa, již Google zakoupil
do svého portfolia letos v červenci, nebo gigový e-mail Gmail spuštěný letos v
dubnu. Do stejné mozaiky patří i Google Toolbar a dalším kamínkem by mohl být i
vlastní webový prohlížeč, o jehož vzniku se již delší dobu intenzivně
spekuluje. Spekulacím přitom nahrává několik faktů: spolupráce Googlu s lidmi
okolo Mozilly, přetažení nejméně dvou zaměstnanců Microsoftu, kteří hráli
významné role v týmech pro vývoj Internet Exploreru a Longhornu, i registrace
domény gbrowser.com, kterou Google provedl letos v dubnu.
Obrázek, který mozaika tvoří, se zdá být stále jasnější. Historie už ukázala,
jak snadné je přijít na internetu o uživatele a tím i o byznys. Za všechny
postižené stačí vyřknout dvě jména: Altavista, Netscape. A právě takovému osudu
se Google zjevně chce svými kroky vyhnout.
Jeho strategie je poměrně diverzifikovaná; i tak ji ovšem lze shrnout do
slovního spojení "zachytit se drápky". Od samotného vyhledávače se odchází
poměrně snadno u e-mailové schránky, publikovaných fotografií, lokální
vyhledávací aplikace nebo prohlížeče je to přece jen o poznání komplikovanější
nestačí už totiž jen napsat jinou adresu do adresního řádku nebo rovnou do pole
pro nastavení startovní stránky. Taky už je třeba něco instalovat a
deinstalovat, upozornit okolí na změny...
Vrátíme-li se k výše uvedenému srovnání s Yahoo, pak lze konstatovat, že
analytici nyní považují za výhodnější koupi spíše Google. Například parametr
PEG vycházející z ceny akcie a předpokládaných zisků (jde o poměr P/E, tedy
ceny akcie a čistého zisku na akcii, dělený předpokládaným koeficientem růstu)
vychází 2,44 : 1,84 ve prospěch Googlu. Navzdory výše zmíněným faktům je ovšem
nutno brát jakékoli proroctví s rezervou. Ve hře je řada neznámých kroky
konkurence z oblasti vyhledávačů i desktopového softwaru mohou situací během
několika měsíců výrazně zamíchat. Analytici v současnosti doporučují akcie
Googlu buď držet nebo jich ještě pár přikoupit. Možná je to dobrá rada. Jejím
důvodem ale může být i prostý fakt, že právě začínají uvažovat o prodeji těch
svých.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.