Herní klany na Internetu (I.)

Počítačové hry začaly na Internet pronikat již od jeho vzniku. V současnosti se největší popularitě těší možn...


Počítačové hry začaly na Internet pronikat již od jeho vzniku. V současnosti
se největší popularitě těší možnost online hry více hráčů z celého světa.
Stejně jako lze propojit dva či více počítačů lokální sítí a pořádat
například automobilové závody, či souboj (deathmatch) ve hře DOOM, lze k
propojení počítačů použít i globální pavučinu Internetu.
Hráči brzy zjistili, že při virtuálních soubojích ve hrách, které umožňují hru
více hráčům současně, mají větší šance na vítězství a užijí si více zábavy,
když se spojí do skupin. Tak vzniklo mnoho mezinárodních sdružení hráčů, která
se (podle typu hry) označují jako klany, cechy či bratrstva.
Minulost
Malá skupinka hráčů, tísnící se kolem obrazovky jednoho počítače to byl ještě
před pár lety typický obraz současné hry více hráčů. Ať už se hra jmenovala
Wizardry, nebo Ultima IV, poskytovala množství zábavy. V těchto hrách spolu
putuje skupina několika postav rozsáhlými fantasy světy a plní různé úkoly.
Každý z hráčů před obrazovkou v potemnělé místnosti, zpravidla s těžkým
vzduchem, bedlivým zrakem kontroloval vybudování své postavy či její počínání
v bojích. Po úspěšném zakončení hry se konala malá oslava. Mnozí z těchto
hráčů si ještě dnes po letech při setkání zavzpomínají na jednotlivé vypjaté
herní chvíle a cítí onen nepopsatelný pocit kamarádské soudržnosti. Hodně
dětských her je založeno na rivalitě dvou či více skupin. Tento model se dnes
přesunul do počítačových her a brzy i na Internet.
Současnost
V minulých dvou třech letech zažilo obrovské množství hráčů z celého světa
poprvé fantastický pocit z online hry proti ostatním živým oponentům.
Je přirozené, že hráči se instinktivně snaží být součástí nějaké komunity,
která poskytuje nejen pocit sounáležitosti, ale i síly. Poté, co člověk jednou
zažije současnou hru více hráčů, již nemá cestu zpět. Hra proti počítači je
stále jen hra proti počítači.
Na Internetu je pocit nutnosti patřit do nějaké skupiny ještě umocněn
obrovskou rozlohou sítě, která se rozprostírá po celém světě a "bloudí" po ní
neuvěřitelné množství lidí. Internet rozšířil počet lidí, s nimiž můžeme
vytvořit komunitu a dělit se o společné zájmy.
Děti si rády hrají proti vrstevníkům ze sousedství. I dospělí lidé si chtějí
hrát se svými sousedy či známými, díky Internetu se celý svět stal globální
vesnicí, kde jsou všichni sousedy.
Pokud nikdo z vašich kamarádů nesdílí vaše nadšení pro určitou hru, jste
odkázáni pouze
na souboj se svým počítačem. Ovšem na Internetu jistě najdete mnoho lidí,
kteří si s vámi (nebo spíše proti vám) tuto hru rádi zahrají.
Některé skupiny a klany, jako např. Vicious Vikings skandinávský Quake klan
zdůrazňují svůj národní původ. "Protože většina z nás jsou Norové, klan
funguje jako místo setkání s velkým patriotickým a sociálním podtextem," říká
lídr Vikingů Kjell Erichsen. "Jsme skupina lidí, kteří se navzájem celkem
dobře znají, ač se nikdy doopravdy nesetkali, ale mluvíme spolu takřka denně
na našem IRC kanálu. Členství v klanu nám dává pocit síly, můžeme se hrdě
postavit velkému množství zahraničních skupin."
Klan Screaming Vengeance (Řvoucí pomsta) je dobrým příkladem současné kultury
herních klanů. Klan Screaming Vengeance pořádá cvičení, formuje bojové
strategie a dělá nábor nových členů pomocí své WWW stránky, přičemž se snaží
co nejlépe využít zkušeností a možností všech svých členů.
Vůdcem tohoto klanu je Brian Harbaugh. Na otázku, proč se hráči přidávájí k
jeho klanu, odpovídá: "Proč se někdo připojí k baseballovému týmu? Proč se
někdo přidá do fotbalového mužstva? Klan je jednoduše virtuální ekvivalent
sportovního týmu."
Řád sester Quake (Sisters of Quake), byl založen aby stmelil hráčky hry Quake
a umožnil jim v novodobé dívčí válce ničit mužské plémně... Velitelka tohoto
ženského militantního sdružení potvrzuje, že členky jsou ze všech koutů světa
a během hry se mužům vyrovnají.
Řekněte jméno libovolné populární hry, kterou lze hrát online s více hráči a
na Internetu rozhodně již pro ni existuje patřičný klan, mužstvo, skupina,
jednotka, komando, tým, závodní stáj, či tajný řád.
Do zajímavého světa herních klanů se spolu podíváme opět v příštím čísle.
8 1494 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.