Herní klany na Internetu (II.)

V minulém CW jsme společně nahlédli mezi internetové válečníky, kteří spolu prožívají neopakovatelná dobrodruž...


V minulém CW jsme společně nahlédli mezi internetové válečníky, kteří spolu
prožívají
neopakovatelná dobrodružství. Dnešní mládež zažívá virtuální vítězství i
prohry, jejichž průběh si ani jejich blízké okolí neumí představit. Málokdo
tuší, co se vlastně na Internetu odehrává a jaké možnosti online komunita
současným dětem nabízí. Dnes vás zvu opět na krátkou procházku po bojištích
plných virtuální reků.
Programátoři přidávají do nových her možnost současné hry více hráčů
prostřednictvím Internetu. Poskytovalé internetového připojení to vítají a
aktivně budují různé herní Web servery. Možnosti finančních zisků z online her
jsou netušené. Nadšení hráči různých věkových kategorií spravují WWW stránky a
zakládají herní klany. I naprostý nováček s patřičným vybavením (online hra,
výkonný počítač, rychlé internetové připojení) brzy na Internetu najde nějakou
skupinu zaměřenou na jeho oblíbenou hru, která mu umožní zažít pocit
sounáležitosti ke klanu.
Jak se připojit k hernímu klanu
Původ online klanů je velmi rozmanitý, o čemž svědčí jejich jména a loga.
Některé klany jsou pečlivě sestavovány a ovládány svými vůdci a zakladateli.
Jiné jsou naopak divokou komunitou náhodných hráčů, které stmelil chaos Webu.
Klan Snarling Badger (Vrčící jezevec) byl založen a je provozován na serveru
stejnojmenné firmy z Wisconsinu ve Spojených státech, produkující stolní hry.
Adam Loper, zaměstnanec této firmy, který klan založil, použil jako klanový
symbol firemní logo. Klan zpočátku tvořili pouze zaměstanci firmy, ale brzy se
rozrostl o mnoho lidí z celého světa, které údajně zaujalo právě klanové logo.
Jedním z přínosů účasti v klanu je pocit sounáležitosti, kamarádství,
soutěživost a především záruka účasti na mnoha rozmanitých bitvách. Soutěživost
lze v rámci jednoho klanu velmi dobře využít k vybudování velmi dobré členské
základny.
Hráče různého stupně herních zkušeností a dovedností, kteří v klanu najdou
nejen spoluhráče stejných kvalit, ale i stejných specifických dovedností, může
vůdce klanu využít při vytvoření
velmi vyvážené bojové jednotky. Nejlepší na tom je, že jako člen klanu můžete
zakusit opojnou chuť vítězství; sami byste neměli šanci na výhru.
Jedním z nejmarkantnějších rozdílů mezi klany je způsob jejich organizace.
Každý hráč může najít skupinu organizovanou způsobem blízkým jeho nátuře od
militantních klanů až po naprosté "pohodáře". Nejpřísněji organizované klany,
které se pravidelně účastní všech oficiálních (tedy honorovaných) i
neoficiálních bitev, mají v pravidlech i systém pokut. Pokud hráč během souboje
nějakým způsobem selže, zaplatí pokutu, která může mít nejrůznější podobu (v
poslední době často i finanční).
Složení klanů
Mnoho Quake klanů aktivně pomocí internetových inzerátů hledá úzce
specializované hráče, zejména pokud je tým složen s přesně specializovaných
hráčů pro hry typu: CTF Capture the Flag (boj o vlajku), nebo TF Team Fortress
(dobývání pevnosti). Klany, které se často stávají obětí camperů (čekačů,
sniperů) potřebují získat zkušeného průzkumníka. Naopak skupina, která je
chronickou potravou pro zbraně protivníků, hledá služby bojovníků s vysokým
zabijáckým potenciálem.
Velký význam mají osobní dovednosti zejména v RPG hrách, v nichž je tým složen
z několika postav různého zaměření. Zde je poptávka po úzce specializovaných
hráčích ještě větší. Výsledkem je rozvinutý trh žoldáků a kouzelníků. Díky
různým tabulkám na klubových WWW stránkách získávají jednotliví hráči svou
pověst a stoupají na ceně. Nováčci naopak mají možnost vstoupit do exkluzivního
klubu a okamžitě nastoupit po boku nejlepších světových hráčů.
Mnoho klanů pořádá i souboje pro vlastní členy, aby bylo možné zjistit jejich
opravdové dovednosti a kvality. Nováčci tak dostávají možnost hrát přímo proti
zkušeným hráčům, kteří novým členům vlastního klanu během hry předávají cenné
zkušenosti.
Některé klany mají ve svých stanovách diskutabilní pravidla a jejich příkladů
není vhodné následovat. Například Skotská repubikánská armáda (The Scottish
Republican Army) zakládá příslušnost ke klanu na nacionálních základech a
nenávisti k Angličanům a vystupuje tak i v mnohých virtuálních bitvách.
Typický klan se skládá z jednoho (či několika) vůdce, jakési rady starších
(nejlepší bojovníci) a řadových vojáků (často rozdělených podle specializace).
Vítejte ve velkém zlém světě
"Vzpomínám na první síťovou bitvu našeho klanu. Bojovali jsme proti klanu
G.o.D. Prostě jsme zahájili hru, porazili je a poté jsme se sešli na chatovacím
kanálu ICQ, abychom si popovídali o hře a zhodnotili své výkony. Podobá se to
chování fotbalistů po vítězném zápase," svěřuje se vedoucí klanu Screaming
Vengeance
Brian Harbaugh. "Uvědomil jsem si, že je to mnohem napínavější než opravový
sportovní zápas, protože jsem při této hře viděl poprvé vlastní tým
spolupracovat a taktizovat. Všichni dodržovali strategii, kterou jsem před
bojem vyhlásil a chovali se velmi disciplinovaně, což nakonec vedlo ke
společnému vítězství."
Většina klanů využívá pro svou komunikaci Internet, proto se jejich Web stránky
stávají centrem komunity. Zde se mohou podívat na nejčerstvější výsledky bojů,
přivítat nováčky, jen tak "pokecat", dohodnout trénink, či zjistit datum a
hodinu nejbližší regulérní bitvy proti cizímu klanu. Některé klany mají i své
špiony, kteří pravidelně sledují konkurenční klany a referují o jejich
aktuálních aktivitách a výsledcích.
Druhé zaměstnání
Být členem klanu, což znamená účastnit se pravidelných tréninků, bojů a
příprava WWW stránek, představuje pro mnohé lidi svérázné druhé zaměstnání.
Někteří členové mají problémy s časovými pásmy, protože klany jsou mezinárodní
a nezřídka je nutné kvůli klanové bitvě vstávat ve tři hodiny ráno...
Někteří lidé jsou na online hrách doslova závislí, a nejsou ojedinělé případy,
že 40 a více hodin týdně tráví virtuálními souboji. Vůdce klanu Screaming
Vengeance přiznává, že hraním online her se svými soukmenovci tráví 15 hodin
týdně. Půl hodiny denně ještě věnuje tvorbě klubové WWW stránky.
Steve St. Clair z klanu Seekers of Orenda, který patří k nejaktivnějším klanům
zaměřeným na Team Fortress Quake, začal svou online kariéru ve hře Doom II a
nyní tráví pravidelně 15 až 20 hodin týdně bitvami se svým klanem. "Jsme dobře
organizovaní všichni členové klanu se snaží dodržovat vypsané termíny bojů,"
poznamenává Steve.
Budoucnost
Podle některých analýz zažije trh online her v příštích letech obrovský boom.
Společnost IDSA (Interactive Digital Software Association) předpovídá, že obrat
na trhu online her se bude prudce zvyšovat a začátkem příštího století bude
představovat jeden z největších zdrojů zisků softwarového průmyslu.
Dnes se tyto úvahy zdají být předčasné, protože základní problém tkví v
platbách za využívání herních online služeb. Jednou z možností plateb za
virtuální souboje na Internetu, o které se dnes uvažuje, je systém Millicent;
mohli jste se o něm dočíst v Tématu týdne v CW 27/98.
8 1540 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.