Herní systémy a konzole

Herní konzolové systémy vešly do povědomí veřejnosti teprve s příchodem Sony a její geniální skříňky PlayStatio...


Herní konzolové systémy vešly do povědomí veřejnosti teprve s příchodem Sony a
její geniální skříňky PlayStation. Jistě, Sega Mega Drive, Master System a snad
i Super Nintendo Entertainment System (tedy SNES) tu měly jistou
základnu, ta však byla svou velikostí oproti počtu uživatelů 8bitů, resp.
16bitů, spíše směšná. Jsou-li však odhady, které hovoří o téměř 50 tisících
majitelů PSX pravdivé,
je ten nejvyšší čas seznámit se s kouzlem konzolí, které mají nesporně své
místo i na malém českém trhu.O historii herních systémů se nebudeme obšírněji
rozepisovat, avšak zajímavým a pro mnohé šokujícím faktem je, že první z nich
Magnavox Oddysey se objevil již v roce 1972. Jeho následovníci se se střídavými
úspěchy na světovém trhu etablovali a v současné době již zisky z prodeje
videoher a softwaru na ně přesahují zisky z filmového průmyslu. Firmy investují
do vývoje nových technologií neuvěřitelné peníze, stoupají i náklady na vývoj
her, které se již počítají v milionech dolarů. Lidé to zkrátka kupují.
Konzole je v podstatě počítač bez klávesnice a myši. Její výhody a nevýhody
jsou obšírněji zmíněny v rámečku, předem však konstatuji, že už dávno nejsou
považovány za outsidery. A až za vámi přijde syn a poprosí vás o počítač, na
kterém bude moci psát domácí úkoly, prozíravě mu namísto několika (deseti)
tisícové investice zakupte nesrovnatelně levnější konzoli. Z úkolů by se totiž
stejně vyklubalo něco úplně jiného. Následující stránky by vám měly pomoci se
zorientovat ve spletitém světě herních konzolí a videoher.

PC nebo herní konzole?
Argumenty pro konzoli
Za pouhých pět tisíc korun máte k dispozici kvalitní stroj, PC na zhruba stejné
úrovni vás přijde na minimálně pětinásobek!
Nečekejte žádné problémy s kompatibilitou, žádné složité instalování, žádné
hledání patchů, prostě jen vložíte CD či cartridge a hrajete. Samotná konzole
je malá, lehká, a tedy snadno přepravovatelná.
Díky větší prodejnosti si autoři mohou dovolit větší investice, a tudíž
rozsáhlejší, monumentálnější a kvalitnější hry, kterých se na PC bohužel nikdy
nedočkáme.
Některé (převážně japonské) firmy tvoří výhradně na konzole a s PC se
nezatěžují. Japonský cit pro detail a jejich úžasný design mohou PCčkáři jen
závidět.
Sesíťovaná PC jsou jistě skvělá věc, zatím jsou však stále ještě výjimkou.
Daleko praktičtější je zahrát si ve čtyřech na N64 či PSX. Podpora rozdělení
obrazovky (tzv. split-screen) je zde samozřejmostí.
Argumenty pro PC
Jen si zkuste na konzoli napsat a vytisknout dopis či se připojit na Internet.
Stejně jako na konzolích existují hry, které si na PC nezahrajete, je tomu i
naopak. Už samotný výběr je zde nesrovnatelně větší, a jste-li navíc fandy
např. leteckých simulátorů či tradičních adventur a dungeonů, není co řešit.
Nesmíte zapomenout ani na cenu her novinky jsou na PC levnější jen o pár
stovek, zato však jsou často přeložené či české, obrovský výběr máte navíc ve
zlevněných edicích, ono má PC přeci jen pár let náskok.
Zatímco každá konzole za pár let skončí v popelnici či ve sklepě, PC můžete
neustále zdokonalovat. Navíc PC technologie obvykle po pár letech konzole
dostihne.
A pak tu jsou ty slavné emulátory, díky nimž si na nadupaném PC zahrajete
stovky, ba tisíce starých i poměrně nových her z PSX a N64.
Emulace
Přijde-li řeč na srovnávání různých platforem a herních zvláště, jsou emulátory
vděčným tématem. Jakmile před pár lety získaly PC potřebnou výpočetní sílu,
objevily se emulátory prvních konzolí a automatů ono je lákadlo mnohatisícového
archivu ZX-Spectra, Mega Drivu, mincovních automatů známých z maringotek či
doslova z jakékoliv "mrtvé" platformy příliš silné. Protože však výkon PC stále
stoupá, dnes se emuluje i Sony PlayStation a Nintendo 64, tedy současníci,
kteří si s aktuálními PC hity v ničem nezadají.
Kromě Virtual GameStation (www.virtualgamestation.com/), plně funkčního
emulátoru Sony PlayStation pro počítače MAC G3 kompatibilní, je nejznámějším
emulátorem Bleem, který konečně umožňuje hrát PSX hry i na PC, a proto si
zaslouží i největší pozornost. Jde o produkt komerční, který je v současné době
už v prodeji za pouhých 30 dolarů na oficiální stránce http: //www.bleem.com.
Ohlasy jsou smíšené, projekt se potýká s několika klíčovými problémy, které se
však pravděpodobně podaří dříve či později vyřešit, již dnes si ale zahrajete
takové pecky jako Tekken 3, Spyro the Dragon, Gran Turismo, Crash Bandicoot 3 a
Metal Gear Solid, a to v daleko lepší kvalitě než na televizi Bleem totiž přes
Direct3D využívá akcelerátor, a jak vidíte z obrazového srovnání, rozdíl je
zřetelný. U většiny her se problémy omezují na "rozsypanou" grafiku, potíže se
zvukem, ale autoři slibují, že je budou jednotlivě odstraňovat a na internet
umisťovat patche.
PSX emulace je skvělý důkaz zdatnosti nezávislých programátorů, kteří odvedli
obrovský kus práce. Pro hráče je už jeho význam daleko menší. Jednak je třeba
vlastnit danou hru, a i když si ji nedej bože seženete pirátsky, stále je zde
cenový rozdíl obou platforem. Jen si srovnejte cenu PII/300 a alespoň Voodoo2,
tedy konfigurace, která už Bleem začíná obstojně zvládat, a hodnotu originální
konzole, jejíž cena stále klesá a zanedlouho se dostane na čtyři tisíce korun.
Daleko častěji než PSX se kupodivu nadšení programátoři věnují jejímu
konkurentu, jehož emulace je podstatně složitější. Mezi mnoha adepty je však
dodnes jediným skutečně hratelným emulátorem UltraHLE
(www.emuunlim.com/UltraHLE/), na kterém si kompletně zahrajete například
slavného Super Maria 64, ale i GoldenEye 007 a Zeldu, dále StarFox 64, Mortal
Kombat Trilogy a třeba i zajímavý Doom 64. I zde je však k požitku třeba
PII/300MHz a velmi slušná 3D karta. UltraHLE je na rozdíl od Bleemu volně
šiřitelný.
Problémy s legalitou her má emulace obecně (nevěřili byste, jak srdnatě si
firmy hájí své hry pocházející z roku 1980), u hi-tech konzolí se k tomu navíc
přidávají právě spory ohledně
samotných emulačních programů. Zatímco totiž ilegalitu her nikdo nepopírá, u
programů
naproti tomu dochází ke značným rozporům. Ostatně není divu, jak hardware, tak
software se pro PSX i N64 stále prodává a je zdrojem nemalých zisků, tudíž jsou
akce Sony a Nintenda pochopitelné, ne-li dokonce oprávněné. Kupodivu však
americké soudy zatím nejsou jednotné a střídavě dávají za pravdu autorům
programů i nebohým gigantům Sony a Nintendu. Je jistě dobře, že si tak můžete
zahrát skvělé playstationové a nintendové hry, dokud to však nebude s podporou
či alespoň tichým souhlasem Sony a Nintenda, vše ustrne na mrtvém bodě. My
hráči máme zkrátka těžký život.

9 1758 / ramn

PlayStation lamač rekordůHardware
Ještě před pár lety byly videohry doménou dvou specializovaných firem, Segy a
Nintenda. Uběhly necelé čtyři roky, a nejenže přibyl jeden nový elektronický
gigant, on dokonce vytlačil Segu a usedl na pomyslný trůn vedoucího účastníka
dostihu o peníze zábavychtivých hráčů. Řeč je pochopitelně o Sony, která jednak
využila zaváhání konkurence (Sega se dopustila mnoha chyb, Nintendo dokončilo
N64 až o více než rok později) a prodej PlayStation podpořila masivním
marketingem, jednak úspěchu vydatně pomohla vydáním několika úspěšných her či
celých sérií (Tomb Raider, Resident Evil, Tekken, Wipeout), které zapůsobily na
peněženky hráčů doslova jako magnet.
Dokázala uspět i v Japonsku, což bylo velmi důležité, neboť s prvotřídní
tvorbou přišly zejména japonské firmy, které jsou v této branži nenahraditelné.
Konami, Capcom, Namco a Square Soft rok co rok vytvoří více než desítku opravdu
prvotřídních kousků, které jsou doplněny přibližně stejným počtem her od
interních týmů Sony a nadaných autorů z Evropy či ze zámoří. Díky tomuto
obrovskému počtu her lze měsíc co měsíc na pultech objevit minimálně dva hity
doplňované o neméně kvalitní starší zlevněné klasiky.
Ačkoli je technologie PC dávno daleko vpředu a PlayStation by podle všech
předpokladů měla být dávno za svým zenitem, autoři z ní ždímají stále více
výkonu. Například závodní hry staré tři roky jsou ve srovnání s těmi současnými
(na stejné platformě) doslova k smíchu. Cena jde stále dolů, a tak se dá v
nejbližší době jen těžko očekávat pokles popularity. Počet majitelů Sony
PlayStation přesáhl padesát milionů a většina je určitě spokojena. Zdá se, že
tuto nadvládu ukončí jen samotná Sony s druhou generací PSX, kterou chystá na
příští rok.Nejlepší hry
Na PSX je v každém žánru hned několik opravdových perel, každá z nich je navíc
po čase a určitém počtu prodaných kusů zlevněna, a proto je výběr ještě těžší.
V poslední době se do popředí zájmu dostávají dobrodružné adventury a závodní
hry, dobře na tom jsou i akce a sportovní hry. Jak jsem již naznačil, kvalita
překvapivě stále stoupá, autoři nacházejí další a další prostor ke zlepšení a i
v nejbližší době bude tento trend pokračovat.
Gran Turismo
Autor: Sony
Rok vydání: 1998
Automobilové závodní hry jsou vůbec silnou stránkou PSX, ale Gran Turismo je
ještě o třídu výše. Podobně jako mnoho dalších má výtečnou grafiku a pěkné
okruhy, navíc tu je však neuvěřitelné množství realisticky navržených vozidel.
Gran Turismo se prodává v platinové edici a za 899 Kč a by byl hřích ho
nekoupit.

Libero Grande
Autor: Namco
Rok vydání: 1999
Fotbalů jsou na PSX samozřejmě desítky, tenhle je ovšem jiný než všechny
ostatní, což s sebou nese trochu neohrabaný systém, na který je třeba si chvíli
zvykat. Princip je v tom, že ovládáte jediného hráče z pohledu zpoza zad.
Jedinečná hratelnost a také speciální tréninkové funkce dělají z LG špičku
svého oboru.
Tekken 3
Autor: Namco
Rok vydání: 1998
Mlátičky jsou na automatech a konzolích nesmírně oblíbené a Tekken v popularitě
dávno přesáhl i Mortal Kombat. Výborná grafika (jak jinak, jde již o třetí díl
předchozí jsou k dispozici za poloviční cenu), variabilní bojovníci, skvělé
kombinované údery. Tyto hry zdaleka nejsou jen o rychlém mačkání tlačítek, a i
v Tekkenu je tudíž taktiky habaděj.
Ridge Racer Type 4
Autor: Namco
Rok vydání: 1999
Další z desítek závodních her je zajímavá nejen ve srovnání s první dílem,
který byl jednou z prvních PSX her, ale nabízí i svižnou grafiku, motivující
herní systém a desítky hodin hraní. Na rozdíl od Gran Turisma tu jde o arcade
simulaci, takže nečekejte realističnost, bavit se však budete stejně.Metal Gear
Solid
Autor: Konami
Rok vydání: 1999
Jedna z nejočekávanějších her rozhodně nezklamala a nabízí příběh, atmosféru,
hratelnost i všechno ostatní, co ke kvalitní hře patří. Trochu to připomíná
Jamese Bonda v roli špióna nemilosrdně likvidujete stovky strážců, ale pouhá
síla a prst na spoušti nestačí, je třeba i přemýšlet. A tak to má v nejlepších
hrách být. Tahle je nejlepší z nejlepších.

Crash Bandicoot 1-3
Autor: Sony/Naughty Dog
Rok vydání: 1997-1999
Jeden z maskotů PSX, Crash, je odpovědí Sony na úspěch Maria, Banja a dalších
hopsaček pro Nintendo 64. Nenabízí takovou volnost (i když s dalšími díly se to
zlepšuje), ale je stejně zábavný. Na rozdíl od ostatních podobných her nehrozí
rychlé okoukání, v Crash Bandicootovi najdete desítky různých prostředí,
miniher a vaši pozornost si určitě udrží.Wipeout 2097
Autor: Psygnosis
Rok vydání: 1997
Tahle futuristická závodní hra, která mimochodem odstartovala příval podobných
her (v poslední době třeba kvalitní Rollcage), má nejen úžasný spád a rychlost,
ale také osobitou atmosféru do značné míry tvořenou skvěle obsazeným
soundtrackem (Prodigy, Chemical Brothers, Fluke ad.). Dnes je Wipeout za
polovic, a tak není zbytí...


Tomb Raider 1-3
Autor: Eidos/Core Design
Rok vydání: 1996-1999
Kdo by neznal Laru, symbol PSX, Sony a také počítačových her vůbec. Prsatý
Indiana Jones překonává nástrahy, pasti a stovky nepřátel, a přestože ji známe
i z PC, skutečný domov má určitě na PlayStation. Dnes jsou již k dispozici tři
rozsáhlá pokračování a na konec tohoto roku se chystá čtvrté, prý
poslední.Údaje a parametry
Cena konzole: cca 5 990 Kč
Cena her: od 899 Kč (zlevněná Platinum edice) do cca 1 700 Kč
CPU: 32bit MIPS/SGI R3000, 33,8 MHz *
RAM: 2 MB DRAM
Grafika: GPU procesor 360 kpoly/s, 1MB VRAM
Zobrazení: TV barevné, PAL
Graf. akcelerace: MPEG, texture mapping, Flat+Gouraudovo stínování
Rozlišení: 250 x 240 až 640 x 480 **
Max. barev/paleta: trueocolor 24 bit (16 700 000 barev)
Zvuk: ADPCM 16bit, stereo, 0,5 MB WT RAM
Média: CD-ROM (maximálně 660 MB, 300 kB/s), pamětové karty FLASH-ROM pro
uložené pozice
Rozhraní: sériové, paralelní (od modelu 9xxx jen sériové)
* obsahuje speciální GTE a MTEC obvody pro 3D grafiku a videodekompresi
** 640 x 480 prokládaně, maximální neprokládané rozlišení je 640 x 240
Nintendo 64 technicky nejlepšíHardware
Společnost Nintendo má 20letou tradici, silný Silicon Graphics procesor a
schopnosti herního designéra Shigeru Miyamota, všeobecně považovaného za
nejlepšího autora počítačových her. Přesto přese všechno se musí spokojit s
pozicí dvojky. Proč? Kombinace špatného marketingu, vyšší ceny a chudší nabídky
her. Všechno zlé je však pro něco dobré a prioritou Nintenda je "kvalita",
takže pokud se přenesete přes mírně vyšší ceny her a pokud vám nevadí, že si na
N64 nezahrajete žádnou opravdu kvalitní závodní hru, určitě Nintendo stojí za
pokus. Po patnácti letech života cartridge se jako médium začalo prosazovat CD,
Nintendo však zvolilo tradici a možná právě to rozhodlo. Jednak odtud pramení
vyšší cena her (náklady na lisování CD jsou oproti výrobě cartridge
pochopitelně několikanásobně nižší), druhým šrámem je pak kapacita, neboť na
jednu běžnou cartridge se vměstná pouhých 32 MB dat, což je jen zlomek kapacity
CD. I s touto nepříjemností se naštěstí autoři dokázali vypořádat se ctí věřte,
že nikdo na světě nedělá lepší hry než Nintendo a britští Rare a nepotřebují k
tomu náročné videosekvence a hudbu v audio stopách.
Zatímco v Japonsku jsou prodejní výsledky N64 spíše ostudné, ve zbytku světa
dýchá "Big N" konkurenční Sony PlayStation i bez monumentálního marketingu na
záda. Nintendo je známé svou kontrolní politikou a cenzurou, která vylučuje
nekvalitní projekty (špatné hry samozřejmě existují, ale je jich nesrovnatelně
méně než u PSX či PC) a násilí a krev (i tady však je pár výjimek). A protože
je zde daleko více her zaměřeno na dětské hráče, je ideálním dárkem pro
potomky, ale také pro fajnšmekry, kteří posuzují hry podle jejich kvality, a
nikoliv obalu, názvu či reklamy.Nejlepší hry
Jak jsem již předeslal, počet her je oproti PSX jen zhruba pětinový, průměrná
kvalita však daleko vyšší. Nintendo 64 bohužel nedisponuje kvalitními závodními
hrami, až na Zeldu za PSX zaostává i v žánru adventur a RPG, ve sportovních a
akčních hrách však najdeme řadu kvalitních titulů. Rok 1999 je ve znamení N64,
chystá se minimálně sedm her, které by měly dosáhnout kvality výše představené
špičky, takže tuto konzoli rozhodně neodepisujte.Legend
of Zelda
Autor: Nintendo
Rok vydání: 1999
Hry se slovem "Zelda" v názvu mají velkou tradici a na rozdíl od kolegů Maria
či Donkey Konga jde o adventury. Legend of Zelda je hra, která se chystala přes
2 roky v týmu několika stovek autorů, a je to vidět báječná atmosféra,
jedinečný příběh. Mnohé časopisy hru označily za nejlepší v historii. Mám
pokračovat?

Mario Kart 64
Autor: Red Orb
Rok vydání: 1999
Mario Kart 64 je závodní hra, ale ne ledajaká. Jednoduchá grafika, na první
pohled neatraktivní závodění v buginách a krátký singleplayer mód snadno
kompenzuje multiplayer až pro čtyři hráče zároveň, který patří k tomu
nejzábavnějšímu, co lidský život nabízí. Věřte nebo ne, je to tak...GoldenEye
007
Autor: Rare
Rok vydání: 1998
Nejúspěšnější hra minulého roku určitě mnoho zákazníků přesvědčila svou licencí
neohroženého Jamese Bonda, zejména však všechny potěšila svou kvalitou. Autoři
vybudovali takový systém, že vás hra prakticky nikdy nepřestane bavit, mise
jsou navržené doslova geniálně a třešničkou na dortu je multiplayer ve čtyřech.


Beetle Adventure Racing
Autor: EA/Paradigm
Rok vydání: 1999
Konečně závodní hra pro Nintendo 64, která stojí za to licence VW Brouka sice
znamená, že zde naleznete pouze jeden jediný model, to však bohatě nahrazuje
nádherná barevná grafika a především množství nápaditě vytvořených okruhů se
zkratkami, pastmi apod.Banjo Kazooie
Autor: Rare
Rok vydání: 1998
Banjo Kazooie a jeho starší kolega Super Mario 64 patří právě mezi ty hry, co
jsou na první pohled infantilní, ve skutečnosti však, přestože v nich ovládáte
medvídka a skákáte po hlavách dráčkům, nabízejí i unikátní hratelnost. Nejdříve
děti, pak vy a nakonec jim propadnou i manželky či přítelkyně. Není úniku...


Super Smash Bros
Autor: Nintendo
Rok vydání: 1999
Mlátiček je na Nintendu pomálu a tohle je jediná kvalitní, za to výborná.
Mario, Yoshi, Wario, Donkey Kong a další postavičky z předchozích Nintendo her
stojí proti sobě a bojují. Jak je u Nintenda běžné, nejde o obvyklou koncepci a
najdete zde množství zajímavých her.ISS 99
Autor: Konami
Rok vydání: 1998
Fotbalových simulací existuje na PC i PSX daleko více, tahle je však nejlepší.
Nenabízí tak jako například FIFA od Electronic Arts licenci, a proto jsou jména
hráčů zkomolená, tento jediný neduh však snadno trumfuje intuitivní ovládání,
rozsáhlé taktické varianty a zkrátka dokonalá hratelnost.


Turok 2: Seeds of Evil
Autor: Acclaim/Iguana
Rok vydání: 1999
Kromě GoldenEye je Turok nejlepší 3D akcí pro N64 a předběhl dokonce i Doom 64,
Quake 64 a Duke Nukem 64. Skvělá grafika (využívající rampak pro vyšší
rozlišení), úžasná atmosféra a spousta dlouhých levelů. Patří k tomu
pochopitelně i multiplayer opět až pro čtyři hráče. Samozřejmě také
výtečný.Údaje a parametry
Cena konzole: cca 5 990 Kč
Cena her: od cca 1 600 do 2 300 Kč
CPU: 64bit MIPS/SGI R4300I, 94 MHz
RAM: 4,5 MB RDRAM
Grafika: 64bit MIPS koprocesor, 62,5 MHz
Zobrazení: TV barevné, PAL
Graf. akcelerace: trilinear mipmapping, anti aliasing, z-buffer
Rozlišení: 256 x 224 až 640 x 480, PAL také 768 x 576
Max. barev/paleta: trueocolor 21/32 bit (cca 16 700 000 barev)
Zvuk: RSP procesor, wave table, 16bit stereo
Média: cartridge až 64 MB ROM + SRAM pro uložené pozice
Rozhraní: sériovéGameBoy do rukyHardware
Je těžké uvěřit, že se GameBoy dožívá deseti let. V rychle ubíhajícím světě
herních zařízení a technologií vůbec je to beze sporu veterán a přesto
neohrožený. Dokázal se snadno zbavit konkurence v podobě zařízení Sega GameGear
a Atari Lynx a jen velmi těžko bychom hledali dobu, kdy byl úspěšnější než
dnes. Je to samozřejmě především díky verzi s barevným displejem, která byla na
trh uvedena minulý rok, čímž oba zmínění konkurenti ztratili poslední argument,
který však Nintendo i do té doby snadno přebíjelo úspornější spotřebou energie
a nesrovnatelně menší velikostí. Po deseti letech byla totiž tahle neuvěřitelně
návyková hračička, s níž ubíhá čas snad ještě rychleji než při spánku, dovedena
k dokonalosti. Změny se netýkají jen barevného displeje, za zmínku vedle této
jistě největší a nejdůležitější novinky dále stojí též vylepšený design,
spojení přes infra port (dosud přes kabely) a třeba i opět menší spotřeba (na
dvě AA baterie "pojedete" minimálně 12 hodin).
Hlavní cílovou skupinou Nintenda a vývojářů her jsou samozřejmě děti, jenže
těmi se jak známo čas od času stávají i dospělí. Na GameBoy bylo za deset let
vytvořeno několik set her nejrůznějších žánrů, vedle klasických stříleček a
nejrůznějších hopsaček pro děti a logických her pro dospělé jsou k dispozici i
takové rarity jako mapy či slovníky. Totéž platí i o příslušenství vedle
kamery, tiskárny či akumulátorů se v rodném Japonsku prodává např. i sonar pro
rybáře. Odhaduje se, že je v současné době na světě v používání 63 milionů
GameBoyů. Existuje snad pádnější důvod k tomu, abyste se zařadili mezi ty
šťastné? Snad jen příznivá cena, obrovská knihovna kvalitních her (zpětná
kompatibilita s černobílou verzí je samozřejmostí) a pochopitelně velikost,
která přímo vybízí k zastrčení do kapsy či kabelky a použití kdykoliv a
kdekoliv. V metru, na pláži nebo při cestě na dovolenou. Snad jen z letadla vás
s ním vyhodí...Nejlepší hry
Stovky her jsou k dispozici, další desítky se chystají ještě letos. Zájem
veřejnosti je obrovský, a tak i firmy chrlí hry jako na běžícím pásu. Většinou
spadají do kategorie logických, akčních a sportovních, chystají se však i
takové skvosty jako Resident Evil, Rainbow Six, Prince of Persia či Metal Gear
Solid. Podobně jako všude jinde je třeba si i tady hru před koupí vyzkoušet, co
funguje na velkých konzolích či PC, nemusí fungovat zde viz třeba strašné
NHL.Tetris DX
Autor: Nintendo
Rok vydání: 1998
Tuhle logickou hru původem z Ruska myslím není třeba nikomu představovat.
Tentokrát nejde o zvuky ani o grafiku, ale o naprosto geniální hratelnost,
která zaměstná sebelepší mozek. Barevná verze obsahuje oproti deset let starému
originálu nové herní variace a ukládání rekordních výkonů.

Prince
of Persia
Autor: Red Orb
Rok vydání: 1999
Kdo by neznal Perského prince známe ho všichni, přestože jde o hezkých pár let
starou PC hru. Remaky se na barevném GameBoyi stávají běžnou věcí Montezumás
Revenge, PaperBoy, Spy Hunter a další, všechny jsou stejné jako tehdy. Ani
Prince není výjimkou, kromě animací postavičky určitě nenajdete mnoho rozdílů.
Série Super Mario Land
Autor: Nintendo
Rok vydání: 1989-1999
Mario v USA už dávno překonal slávu Mickey Mouse. Jak jednoduché postavičkou
utíkáte zleva doprava a překonáváte nástrahy v podobě pastí a nejrůznějších
potvor. Pokud dobře počítám, k dispozici už je celkem pět různých dílů Super
Maria či Waria a všechny patří mezi to nejlepší, co GB nabízí.

V-Rally
Autor: Infogrames
Rok vydání: 1999
Závodní hry byly na černobílém GameBoyi velmi jednoduché. S vylepšenou grafikou
a většími možnostmi cartridge se však objevil prostor pro značné vylepšení.
První vlaštovkou je V-Rally, závodní hra, která je k nerozeznání od 16bitových
Lotusů na Amigu. Hraje se skvěle, tratí je spousta a vydrží dlouho.
Zelda: Links Awakening
Autor: Nintendo
Rok vydání: 1993/1998
Další hra, která byla pro velký úspěch původní verze předělána na barevnou.
Tentokrát jde o RPG, tedy hru založenou na příběhu a dobrodružství. Hra je
obrovsky rozsáhlá a její dokončení zabere běžnému hráči minimálně 30 hodin
čistého času. Bez angličtiny však nedoceníte skvělý příběh a humor!

International SuperStar
Soccer 99
Autor: Konami
Rok vydání: 1999
I na GameBoyi je fotbalů habaděj, problém je obvykle s rychlostí. FIFA je
izometrická a příliš pomalá, dosud byl nejlepší asi jednoduchý Sensible Soccer.
Konami však přišlo s ISS 99, který má skvělou reputaci z N64 i PSX a své
kvality má i na GB. Uvidíme, jak to bude dále, v nejbližších měsících se totiž
zajímavých fotbalů objeví hned několik.Donkey Kong
Autor: Nintendo
Rok vydání: 1994
Tentokrát se sice budete muset spokojit s černobílou verzí, to však vůbec
nevadí. V roli Maria totiž nebudete překonávat jednoduché nástrahy, ale pro
záchranu milované princezny bude nutností PŘEMÝŠLET. Tradičně velmi chytře
vymyšlené úrovně od jednoduchých po velmi komplikované.


Duke Nukem
Autor: GT Interactive
Rok vydání: 1999
Další remake z PC samozřejmě ne oné slavné 3D verze, ale předchozích 2D
hopsaček. Nerad bych soudil předem, Duke bude vydán až v červenci, faktem však
je, že tohle prostě nemůže dopadnout špatně. A jak jsem již naznačil
několikrát, kvalitních hopsaček je na GB habaděj třeba takový Turok 2 také není
špatný.
Údaje a parametry
Cena konzole: cca 2 800 Kč
Cena her: cca 1 400 Kč
CPU: 8bit Sharp Z80 (klon), 4/8 MHz
RAM: 8 kB interní, až 16 KB na cartridge
ROM: 32 kB až 8MB (podle cartridge)
Grafika: 16 kB VRAM, zákaznický obvod
Zobrazení: TFT barevný displej bez podsvícení
Graf. akcelerace: 40 spritů 8 x 8 nebo 8 x 16, 4 barvy/sprite
Rozlišení: 160 x 144
Max. barev/paleta: 56 / 32 000
Zvuk: 4 kanály FM, stereo
Média: cartridge až 8 MB ROM + SRAM pro uložené pozice
Rozhraní: sériové 512 Kbps, infračervenéExistující konzole









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.