Hraní po Internetu

Internet je jak jistě všichni dobře víte, určen především k vážným účelům. Výměna informací o studiu jader at...


Internet je jak jistě všichni dobře víte, určen především k vážným účelům.
Výměna informací o studiu jader atomů, přístup k databázím orgánu pro
transplantace, odborné a věcně založené debaty o vývoji nových technologií ...
just kidding.
Internet je tady především pro zábavu! Díky jeho přednostem jako je rychlost,
rozsah a pružnost, se jeho prostřednictvím dá provozovat neuvěřitelné množství
více či méně zábavných her.
První v řadě jsou hry označované jako play-by-email. V principu nejde o nic
jiného než obdobu korespondenčního šachu: odehrajete svůj tah, pošlete jej
soupeři, ten odehraje svůj, pošle ho zpátky a tak dále. Takhle lze hrát jednak
klasické hry, třeba zrovna ty šachy, kdy máte stranou postavenou šachovnici a
tahy ručně píšete do poštovního programu, ale zejména počítačové hry
podporující tento způsob hraní.
Typickým příkladem je vynikající taktická hra Steel Panthers I a II firmy SSI,
ve které můžete velet až několika desítkám tanků, děl, raketometů, kulometných
a pěchotních družstev v druhé světové válce (v prvním dílu) nebo na bojištích
současnosti (v dílu druhém). Hra neprobíhá v reálném čase, ale na tahy, a navíc
se tahy protivníků nijak nepřekrývají, takže je opravdu ideální pro hraní po
emailu. Není to ani příliš náročné na hráčův čas: večer přijde domů, stáhne si
poštu, spustí hru, nahraje do ní soupeřův tah, deset minut přemýšlí, co která
jeho jednotka udělá, kam se pohne a po kom vystřelí a nakonec odešle soupeři
soubor se svým tahem. Takto se dá odehrát jeden tah denně a celá bitva může být
hotovo za dva, tři týdny. Tímto způsobem Panthery i jiné hry hraje velké
množství lidí a není divu,
že vznikají celé internetové klu-by a žebříčky, kde lze jednak najít soupeře
třeba z druhého konce světa, jednak srovnat svoji úroveň s ostatními. Jedním z
nejznámějších je žebříček LeadEaters: http://www.leadeaters.com/.
Přirozeným dalším krokem je hraní tahových her v "reálném čase", kdy oba hráči
sedí u svého počítače a jakmile odehraje soupeř, zahrají svůj tah. Tady
dominují různé piškvorky, vrhcáby a karetní hry, kterých je na síti opravdu
nepočítaně. Většina z nich je realizována čistě pomocí html, někdy s doplňkem
Javy, takže k jejich hraní opravdu nic nepotřebujete: stačí spustit internetový
prohlížeč a připojit se k příslušnému serveru.
A konečně se dostáváme k tomu nejzajímavějšímu, totiž ke hrám, které se hrají
přes Internet a probíhají v reálném čase. Letecké a automobilové simulátory,
real-time strategie, obyčejné střílečky, to všechno jsou vhodní kandidáti na
hraní po síti. U většiny z nich je síťová hra pouze doplňkem, ale některé jsou
od základu navrženy jako takřka výhradně síťová záležitost. To je případ
vynikajícího simulátoru letadel z druhé světové války Warbirds ten dokonce ani
neobsahuje umělou inteligenci, která by řídila nepřátelské piloty. Můžete si ho
zadarmo stáhnout na adrese http://
www.imagiconline.com/games/warbirds/index.shtml. můžete zadarmo cvičně létat,
zadarmo můžete i hrát proti kamarádovi po LANce, ale to pravé bohužel zadarmo
není: možnost připojit se po Internetu na server Interactive Magic a bojovat s
a proti desítkám nebo i stovkám jiných hráčů z celé zeměkoule. Warbirds nabízí
nejen obvyklé jednomístné stíhačky, ale i těžké bombardéry, do kterých může
virtuálně usednout hned několik hráčů: jeden za řídicí páku a ostatní na pozice
střelců. Ve srovnání s hraním proti počítači, nebo i proti jednomu protivníkovi
je to úplně nový zážitek a nezbývá než doufat, že brzo bude možné rozumným
způsobem za podobné služby platit i z Čech a že kvalita připojení z domény .cz
do světa bude stoupat.
Zcela samostatnou kapitolu her hraných po Internetu pak tvoří Ultima Online
firmy Origin (http: //www.owo.com/). V ní hráči vstupují do kompletního, plně
funkčního fantasy světa jako bojovníci, čarodějové, zloději nebo třeba i prostí
rybáři, lovci nebo kováři. Tisíce hráčů na jednom serveru prožívá a
spoluvytváří dobrodružství i všední život. Vlastně jedinou věcí, kterou se
Ultima Online liší od skutečnosti je fakt, že lidé v ní jaksi vznikají dospělí
nerodí se, ani nedospívají.
8 2109 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.