Hry podle filmů

Když kdysi hledali tvůrci počítačových her náměty pro svá nejnovější dílka, napadlo je, že by mohli využít ná...


Když kdysi hledali tvůrci počítačových her náměty pro svá nejnovější dílka,
napadlo je, že by mohli využít nápadů již fungujících, a ušetřit si tak pěkný
kus práce. Pochopitelně to, co bylo na ráně jako první, byli existující
hrdinové a existující příběhy z knih a filmů. Zatímco adaptace děl literárních
vznikaly spíše ojediněle (připomeňme třeba nepovedený Lord of the Rings), hry
podle filmových trháků se objevovaly již v době "osmibitů" (Rambo, Commando
nebo Star Wars) a objevují se stále.
Základní příčina toho, že jde ve většině případů o hry špatné, je dvojí málo
času a málo peněz. Málo času v tomto případě znamená, že se tvůrci, ve snaze
vyždímat z námětu co nejvíce zlata (jako by se zlato dalo ždímat...), často
snaží vydat své dílko současně s premiérou filmu. Vzhledem k tomu, že je
potřeba znát alespoň zhruba děj předlohy a na opravdu pořádné hře se tráví
zhruba rok a půl života, i méně zdatný počtář si uvědomí, že chce-li autorský
tým hru vydat v termínu, nemá prostě čas na to, udělat ji dobrou. A nedostatek
peněz? Za filmovou licenci se pochopitelně musí platit a tato platba spolkne
klidně i polovinu rozpočtu běžné hry. Na samotnou tvorbu tak zbývá pouze
polovina druhá, což jak jistě chápete, na kvalitě nepřidá.
Známým chrličem licencovaných her byla firma Ocean ta chrlila už za "osmibitů"
a od té doby jsme si od ní mohli zahrát doslova hromady různých Terminátorů,
Robocopů, Batmanů a vůbec všelijaké známé havěti. V drtivé většině to byly
děsivé spatlaniny, v několika světlých výjimkách průměrné hříčky.
Díky bohu se poslední dobou rozjel nový trend, licencovat si sice hrdiny nebo
svět některé slavné filmové epopeje, ale nevázat se na konkrétní titul. Díky
tomu sice přetrvává problém peněz, ale na hru je více času, a tak mohou
vzniknout kousky už kvalitnější. Vzniklo tak několik her na téma Star Treku,
zajímavé kousky jako Men in Black a Waterworld nebo třeba vynikající adventura
Blade Runner.
Poněkud zvláštní postavení vždycky měla mezi výrobci "filmových" her firma
Lucasfilm Games dnes LucasArts. Jak již název napovídá, tato kreativní skupinka
má blízko ke svému filmovému protějšku, a tak má možnost hry, které produkuje a
k nimž využívá nejčastěji důvěrně známého prostředí Star Wars, udělat opravdu
kvalitní a naštěstí tak obvykle činí.
Současný trend v počítačových hrách podle filmů spěje k naplnění závazku "každý
trhák=alespoň jedna hra". Se hrami se dnes počítá už i při natáčení a mnohdy se
souběžně s filmem točí i scény určené pro hru. Pokud budeme jako hráči soudní a
nebudeme automaticky kupovat vše, co má na sobě nálepku známého filmu, nemusí
nám takový trend vadit. Už pro těch několik kvalitních kousků, k nimž máme díky
znalosti předlohy přece jen trochu blíž.

9 1456 / orn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.