Intel podporuje tuzemské vývojáře multimédií

V rámci marketingové strategie společnosti Intel, která se snaží na trh uvádět nové výkonné procesory spolu s dosta...


V rámci marketingové strategie společnosti Intel, která se snaží na trh uvádět
nové výkonné procesory spolu s dostatkem odpovídajícího softwaru, navštívil
Prahu v prvním březnovém týdnu Wolfgang Petersen marketingový manažer Intelu.
Petersen v Evropě řídí divizi multimediálních a internetových projektů
podporovaných společností Intel. V České republice nyní v rámci spolupráce s
Intelem vzniká velmi zajímavý projekt nazvaný Poseidon, proto jsme Wolfganga
Petersena požádali o rozhovor.
Můžete našim čtenářům stručně vysvětlit, čím se zabývá divize multimediálních a
internetových projektů podporovaných společností Intel, kterou vedete?
Před 4 lety došlo vedení naší společnosti ke zjištění, že osobní počítač bez
softwaru je jako tělo bez duše. Intel uvedl na trh nový výkonný procesor, ale
dostatek vhodného softwaru, který by dokázal využít jeho výkonu, se ve větší
míře objevil až s téměř dvouletým zpožděním. To samozřejmě nepřispívalo k
poptávce po nových čipech.
Snažíme se proto, aby se doba mezi uvedením nového čipu a dostupností vhodného
softwaru co nejvíce zkrátila. Naše aktivity již přinášejí plody, protože v
současné době jsou spolu s novými čipy na trh zároveň uváděny i optimalizované
programy. Procesor Pentium s technologií MMX byl např. představen současně
spolu s hrou POD.
Okamžitá dostupnost softwaru, který by dokázal využívat výkon nových procesorů
Intel, je důvod, proč vznikla naše divize zajišťující vztah s lokálními
softwarovými vývojáři. Já řídím tuto skupinu na území Evropy. V současnosti
spolupracujeme s většinou velkých evropských softwarových vývojářů.
V praxi vypadá naše spolupráce tak, že vývojáři dostávají plnou technologickou
podporu a mohou využívat naše nejnovější čipy ještě dříve, než jsou oficiálně
uvedeny na trh. Díky tomu v dnešní době nepropagují nové čipy producenti
hardwaru, ale softwaru.
Vývoj jedné hry dnes trvá 15 až 18 měsíců. Proto je naším úkolem zajistit, aby
vývojáři dostali naše nové procesory co nejdříve.
Vývojáři softwaru se dostávají do absurdní situace. Vyvíjejí programy pro
platformu, která v té době vlastně ještě není dostupná. Neustále jim proto
opakujeme, že nám musí důvěřovat, že nový procesor se na trhu prosadí. Naše
dosavadní dlouholeté zkušenosti nám dávají za pravdu a vývojáři se nemusí
ničeho obávat.
Vaše aktivity směřují pouze do západní Evropy, nebo spolupracujete i s vývojáři
softwaru ze střední a východní Evropy?
Úzce spolupracujeme se všemi evropskými zeměmi. Dá se ovšem říci, že pro nás
Evropa bohužel ze zřejmých důvodů končí na Uralu. Do naší kompetence ovšem mimo
Evropy spadá i Jihoafrická republika.
Můžete mi říci něco o vaší bezprostřední práci a o cílech vaší návštěvy České
republiky?
Jednotlivé evropské regiony nespravuji sám, ale mám k dispozici lokální vedoucí
projektů. V regionu střední a východní Evropy je vedoucím projektů Krzysztof
Janicki (technologický manažer strategického softwaru z polského vývojového
centra Intel Poland Developments).
Krzysztof se stará o softwarové vývojáře v Polsku, České republice, Maďarsku,
Rakousku a v několika dalších zemích. Je zodpovědný za vývoj lokálních titulů.
Já se starám o celovropské strategie.
Zaměřením mých lokálních spolupracovníků by se mohlo zdát, že není třeba, abych
příliš cestoval. Důvody, proč přesto cestuji a nyní jsem například v Praze,
jsou prosté. Pro realistické navrhování marketingových plánů je nutné, abych
zůstal oběma nohama pevně na zemi. Díky komunikaci s jednotlivými vývojáři
přesně vím, co si mohu dovolit dát do plánu. Případné připomínky a návrhy od
těchto vývojářů navíc mohu přímo předat vývojovým laboratořím Intelu a tím
vývojáři vlastně pomáhají spoluvytvářet nové čipy. Takto například vznikla
technologie MMX.
Vývojáře podporujeme nejen nejnovějšími technologiemi, ale pomáháme jim i
optimalizovat kód. V Mnichově proto pracuje technologická laboratoř Intel,
která optimalizuje jednotlivé programy, aby co nejlépe využívaly všech možností
nových čipů.
V České republice nyní vzniká velmi zajímavý projekt s názvem Poseidon. Na této
hře pracuje tým společnosti JRC. Hra Poseidon z technologického hlediska patří
k naprosté světové špice. Všechny efekty, odrazy, stíny, odlesky na vodě a
změny počasí, které vývojáři zapracovali do enginu hry Poseidon, jsou opravdu
fantastické a nedají se srovnat s ničím, co dosud v České republice vzniklo.
Hra Poseidon je určena pro počítače osazené procesorem Pentium II. Hardwarové
požadavky této hry jsou na dnešní poměry krvavé, ale samozřejmě ji s určitým
omezením grafických detailů bude možné provozovat i na pomalejších strojích.
Osobně musím říci, že jsem vývojem tohoto projektu nadšen a že se jedná o
opravdu velmi sofistifikovaný 3D engine.
V současné době se jedná v České republice o jediný projekt, nebo
spolupracujete i na vývoji dalších programů?
V ČR nyní spolupracujeme se 2 společnostmi, ale rozhlížíme se i po dalších
zajímavých projektech, do kterých bychom mohli vstoupit.
Jedním z projektů, na kterém spolupracujeme, je již zmiňova-ná hra Poseidon
společnosti JRC. Druhý projekt je multimediální encyklopedie vesmíru Astro 2001
vyvíjená společností D-Data.
Multimediální projekt Astro 2001 je již na českém trhu známý, ale nová verze
bude využívat nejnovější verzi naší technologie Indeo (Intel Video). Tato
technologie využívá zlepšenou fraktálovou kompresi obrazu (umožňuje rychlejší
vykreslování), alpha blending a další speciální techniky. Nová verze projektu
Astro 2001 by se na trhu měla objevit v blízké době.
Jaká je situace v okolních státech, jako např. v Polsku či v Maďarsku?
V Polsku máme nyní několik menších projektů, ale v Maďarsku spolupracujeme
např. se společností Recognita, která pracuje na vývoji softwaru pro OCR.
Děláme i takzvaný matchmaking, to znamená, že pomáháme lokálním vývojářům
proniknout s jejich projekty na západní trhy. Díky této aktivitě se může
software vyvinutý malou českou, polskou či maďarskou společností, prosadit i v
zahraničí. Je to oboustranně výhodná spolupráce. Naše procesory budou mít
dostatečnou softwarovou podporu a u vás se může zrodit mnoho světově úspěšného
softwaru.
Kolik titulů vzniká v rámci vaší spolupráce s evropskými vývojáři?
V celé Evropě je to ročně více než 8 000 projektů.
Můžete jmenovat některé ze známějších společností, které s vámi spolupracují?
V Německu je velmi populár-ní např. hra Extreme Assault od společnosti
BlueByte, na jejímž vývoji jsme spolupracovali. Ve Francii jsou to např.
společnosti Cryo, Ubi Soft, Dolphine, Infogrames a Ocean. Ve Velké Británii je
mnoho velmi dobrých vývojářů, kteří velmi těsně spolupracují s Intelem
Bullfrog, Gremlin, Cryterion, Psygnosis, Core Design či Eidos.
Co je vaším osobním cílem pro letošní rok?
Já mám osobně 3 hlavní cíle. Jeden je mít software dostupný v okamžiku, kdy se
nový procesor Intelu dostane na trh. V dubnu budeme představovat nové procesory
Intel Pentium II s vyššími taktovacími frekvencemi. Proto se snažíme připravit
na tuto dobu dostatek odpovídajícího softwaru.
V polovině roku bude Intel uvádět na trh nový procesor s kódovým označením
Katmai. Katmai je procesor, jehož instrukční sada se rozrostla o 17 nových
instrukcí. Tyto instrukce budou zaměřeny na výpočty v plovoucí čárce. To byl
požadavek od mnoha vývojářů, proto by v době uvedení měl být na trhu i dostatek
softwaru pro tentno procesor.
Hlavním cílem tedy je podpořit uvedení nového procesoru na trh zajištěním
dostatku softwaru.
Druhý cíl, z mého hlediska, je pomoci vývojářům tvořit nové dobré produkty, aby
se platforma PC stala ještě populárnější a pronikla do velkého počtu
domácností. Tomu může velmi pomoci technologie DVD. Podle našich průzkumů
dostatek titulů DVD odstartuje v polovině roku zvýšenou vlnu zájmu, která by
měla zesílit koncem roku v období Vánoc.
Třetím cílem je oblast nazvaná digital imaging. V oblasti digitálního
zpracování obrazu chceme lidem poskytnout kompletní digitální videostudio do
domácnosti, aby si mohli pohodlně sestříhat a upravit záběry z dovolené či
rodinných oslav.
Další oblastí, která je velmi populární, je domácí zvukové studio na osobním
počítači. Harddisk recording byl v minulosti snem mnoha domácích amatérských
hudebníků a dnes se díky zlepšení výkonu osobních počítačů stává běžnou
záležitostí.
Děkuji za rozhovor.
8 0572 / kat









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.