Inteligentní karty mají ještě stále potíže se standardy

Idea univerzální karty, se kterou můžete zaplatit za tyčinku Snickers, nebo kterou lze protáhnout čtečkou na stanici p...


Idea univerzální karty, se kterou můžete zaplatit za tyčinku Snickers, nebo
kterou lze protáhnout čtečkou na stanici první pomoci a předat tak lékařský
záznam, zní jistě velmi lákavě. Bohužel, vzhledem k nedostatečné standardizaci
vše tak snadno nefunguje.
S tímto problémem se dennodenně setkávají pracovníci IT, po kterých se
požaduje, aby v úvodu zmíněnou vizi uskutečnili.
Bližší pohled
Inteligentní karty (tedy smart cards) jsou přibližně tak velké jako karty
kreditní a mají v sobě zabudován čip, v němž sídlí jejich inteligence. K
přečtení informací uložených na kartě, nebo k jejich doplnění z jiných zdrojů
(např. údaj o bankovním kontě), je potřebný speciální hardware.
Velké množství navzájem soutěžících formátů není jediným problémem, kterému
inteligentní karty čelí tématem k řešení je i velikost hardwaru. Tento problém
však zmíněná nekompatibilita ještě umocňuje. "Na pultech drobných obchodů je
jen omezený prostor pro umístění čtecího zařízení. Pochopitelně nikdo jich tam
nedá větší počet jen proto, že jsou různé formáty těchto karet navzájem
nekompatibilní," tvrdí Jules Street, analytik u firmy Killen & Associates,
která se zabývá průzkumem trhu. Jednou z dalších možných slabin inteligentních
karet je problém ochrany soukromí. Robert Ellis Smith, redaktor časopisu
"Privacy Journal" z Providence upozorňuje, že lékařské záznamy nebo jiné osobní
informace uložené na kartě možná omezí papírování, ale pokud se dostanou do
nepovolaných rukou, mohou závažným způsobem poškodit individuální soukromí.
Bylo by proto od IT manažerů velice moudré, kdyby spolu s obchodními manažery
tuto otázku posoudili a vytvořili strategii ochrany dat, která odstraní obavy
uživatelů.
Budoucnost karet
Přesto však analytici předpovídají, že uvedené problémy nezastaví rozvoj trhu s
inteligentními kartami. Dataquest, společnost pro průzkum trhu ze San José v
Kalifornii, předpovídá, že počet prodaných karet vyletí v r. 2001 na 3 až 4
miliardy, přičemž v r. 1995 jich bylo prodáno "pouhých" 544 milionů.
Několik průmyslových sdružení pracuje ve střídavé spolupráci a konkurenci na
vytvoření standardů. Patří mezi ně Smart Card Industry Association (SCIA),
Smart Card Forum (SCF) a Global Chipcard Alliance (GCA).
Všechna sdružení mají pochopitelně mezi svými členy finanční instituce, avšak
SCIA a SCF sdružují většinou obchodníky a dodavatele. CGA má v čele několik
telekomunikačních společností, mezi jinými např. US West Communication Group z
Denveru.
Posláním každého sdružení je povzbudit rozvoj využití inteligentních karet ve
Spojených státech; na Evropu prý dojde později. Ale sdružení se zatím nedohodla
na standardech ani pro čtečky, ani pro datové formáty a zabezpečení dat.
Nicméně, jak oznámil mluvčí GCA, všechna jmenovaná sdružení plánují několik
vzájemných setkání, na nichž prodiskutují možnosti lepší spolupráce.
Závěr
Zatím jsou velkými realizátory technologie chytrých karet především společnosti
zabývající se kreditními kartami. Např. Visa International v současnosti
dohlíží na 3 pilotní programy, které umožňují uživatelům číst karty čtečkami,
připojenými k počítačům, a tím jim dávají možnost nakupovat prostřednictvím
Internetu. Ani další společnosti zřejmě nezůstanou dlouho pozadu.
9 2824 / pen

Inteligentní karta využívá zabudovaný čip, který lze na rozdíl od kreditní
karty naprogramovat pro příjem, úschovu a vysílaní dat. Většina inteligentních
karet zpracovává binární text a číselná data. Na inteligentní kartu lze uložit
menší peněžní hodnotu a uživatel může nakupovat předměty v obchodech, které
tyto karty akceptují. Na kartách mohou být uloženy lékařské záznamy, nebo může
být přes čtecí zařízení spojené s PC zakoupeno zboží prostřednictvím Internetu.
Dalším použitím může být např. placení za jízdu vlakem nebo autobusem.
Prvky karty
A Čip, který může nést až 100x více informací než průměrný magnetický proužek.
B Logo vydavatele karty nebo jeho partnera.
C Plast používaný na karty je typicky 0,8 mm tlustý a umožňuje reliéfní tisk.
D Vytlačená identifikační data uživatele.
E Fotografie uživatele je po obsahu čipu dalším bezpečnostním prvkem chránícím
kartu před zneužitím.
F Na kartě může být tlačítko pro ukládání a vysílání zvukových dat po telefonní
lince; místo speciálních čtecích zařízení lze pak použít telefonní přístroje.

Kde lze inteligentní karty vyzkoušet
Nabízíme vám (neúplný) seznam několika prvních vlaštovek, které nabízejí
"využití" vašich chytrých karet. Pokud se na uvedená místa nechystáte, alespoň
si můžete udělat představu o nabídce:
Restaurace Four Burger King na Long Islandu nabízí možnost zaplacení jídel.
American Expres spolu s Continental Airlines umožňuje platbu letenek, spolu s
Hiltonem pak platbu za ubytování.
Restaurace McDonalds v Německu umožňují speciální kartou zaplacení jídel.
Rite Ald drugstory uživatelé obdrží karty pro místa nejčastějších nákupů.
Wells Fargo Bank v San Franciscu umožňuje platbu za zboží v místních obchodech.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.