Internet a prodej letenek

Rezervace a prodej letenek přes internet představuje jednu z prvních on-line aplikací, která kromě zřejmé užitečnost...


Rezervace a prodej letenek přes internet představuje jednu z prvních on-line
aplikací, která kromě zřejmé užitečnosti pro zákazníka byla schopná generovat
příjmy i pro své zahraniční provozovatele a to již v době, kdy si o ziskovosti
mohly jiné internetové projekty nechávat jen zdát. Jaká je situace dnes u nás?
Prodeji letenek na internetu bylo věnováno červnové setkání First Tuesday.
Zúčastnili se jej zástupci prodejců-zprostředkovatelů, cestovních kanceláří,
leteckých dopravců i provozovatelů on-line služeb. Co vyplynulo z celé debaty?

Těžká volba
On-line prodej letenek můžeme chápat prostě jako front-end k elektronickým
rezervačním systémům (dnes známým například pod názvy Amadeus či Galileo),
které letecké společnosti i prodejci interně využívali již dávno před vznikem
internetu.
Všechny subjekty tak či onak participující na trhu mají na první pohled
společné zájmy. Ve skutečnosti je to ale trochu složitější. Tak například pokud
letecká společnost prodává své služby pouze prostřednictvím specializované
internetové firmy, riskuje tím, že tato se po získání dominantní pozice spojí s
její konkurencí nebo se dokonce pokusí provozovat některé lety ve vlastní režii.
Naproti tomu z hlediska on-line prodejce je častý problém opačný: zájemce si
vyhledá služby v databázi, ale vlastní nákup učiní v kamenné pobočce nebo v
on-line rezervačním systému přímo u letecké společnosti. Ta mu může nabídnout
další slevu, protože v takovou chvíli nemusí platit provizi zprostředkovateli.
Zprostředkovatel se ovšem takovému jednání bude logicky chtít bránit. Navíc,
protože se u on-line prodeje letenek jedná o webový přístup do jiné aplikace,
nabízí de facto stejnou službu celá řada subjektů. Proč by měl zájemce provést
rezervaci právě z toho vašeho "okénka"? Samostatnou kapitolou jsou vztahy
leteckých dopravců a cestovních kanceláří.
Podivný vztah mezi jednotlivými subjekty, který v sobě zahrnuje konkurenční i
kooperativní prvky, pak může dát vzniknout situaci, kdy softwarová firma
přestane například provozovat služby ve vlastní režii a soustředí se pouze na
dodávky technologie každému, kdo o ni projeví zájem. Naopak letecká společnost
může ve svém on-line katalogu zkusit nabídnout i služby konkurence, čistě
proto, aby si lidé navykli navštěvovat její webové stránky (možností je
například poskytovat takovou službu prostřednictvím dceřiného subjektu).

Výhledy
V diskusi na setkání First Tuesday dospěla většina debatujících k závěru, že z
hlediska českých (nejen) on-line prodejců letenek se situace podstatně změní k
lepšímu ve chvíli, kdy se letadel začne ve zvýšené míře používat i jako
prostředku pro vnitrostátní dopravu. To je dnes běžné např. v USA, ovšem ČR
dělí od podobného stavu ještě poměrně dlouhá cesta: překážkou jsou minimálně
cenové relace a úroveň dopravní infrastruktury.
Z hlediska budoucího cestujícího je pak důležité, co vlastně znamená samotný
pojem "rezervace" či "prodej letenky on-line". Přijde mi e-mailem číslo, kterým
se prokážu těsně před odletem? Nebo si stejně budu muset někam osobně zajít pro
fyzickou letenku?

Kde lze dnes v ČR nakupovat?
letenky.centrum.cz, letenky.atlas.cz Prodej letenek na portálech Atlas a
Centrum byl jednou z prvních služeb, které provozovatelé deklarovali jako
ziskové. Přidaly se i další české portály.
www.letuska.cz, www.letenky.cz Další specializované servery
www.fractal.cz Společnost Fractal, nestor tohoto způsobu podnikání v ČR,
provozovatel služby letenky.fractal.cz. Internetové tržby firmy překročily za
rok 2000 částku 41,25 milionů Kč a v roce 2001 byla tato hranice překonána již
19. července.
www.csa.cz, www.lufthansa.cz, www.britishairways.cz Stránky několika leteckých
společností

Cestování on-line Obsah, služby, peníze
On-line projekty nějak spojené s cestovním ruchem zahrnují poměrně širokou
množinu služeb. Na jedné straně se může jednat o elektronický časopis o
cestování a exotice, na druhé straně se nabízí možnost poskytovat interaktivní
služby (mapy, počasí apod.). Třetí variantou je pak přímo prodej letenek,
rezervace ubytování či cestovních zájezdů. Všechny tři varianty často také
víceméně splývají.
Problémem řady webových projektů je v současné době najít životaschopný
příjmový model. Protože spoléhat na on-line reklamu je v tuto chvíli značně
nejisté, zdá se být nutné nabízet také přímý prodej zboží a služeb. Servery
zaměřené na cestovní ruch jsou zdánlivě v jednoduché pozici. V první řadě, i
klasická proužková reklama zde může být poměrně cílená. Za druhé, prakticky
jakýkoliv článek o cestovním ruchu lze doplnit prodejem zájezdů, rezervací
ubytování či nabídkou letenky. Pokud je provozovatel serveru odměňován
procentuální provizí, jistě přitom uvítá také fakt, že zahraniční zájezdy i
letenky jsou v absolutních číslech dosti nákladnou záležitostí. Rozhodně nejde
o žádné mikroplatby.
Nicméně jednoduchost až zřejmost obchodního modelu v sobě skrývá i nejedno
úskalí. Servery o cestování je poměrně obtížné odlišit od konkurence, často
navíc využívají i stejné oborové databáze. Navíc lze předpokládat, že uživatelé
pečlivě projdou všechny nabídky a pak si vyberou tu nejvýhodnější což však
nemusí vůbec znamenat objednávku přes zprostředkovatelský web, ale klidně také
přeskok přímo na stránky prodejce. Řada subjektů se díky tomu pohybuje v
poněkud nepřehledných vztazích, v nichž se mísí společné zájmy i konkurence.
Je tedy cestování na internetu nakonec zlatý důl? Určitě i zde platí poněkud
banální odpověď "jak pro koho".

Jak se dnes cestuje na českém internetu?
V roce 1997 jsme v Computerworldu představili první zaoceánské servery zaměřené
na on-line cestovní ruch. Tuzemská nabídka tehdy ještě prakticky neexistovala.
Nyní je situace naprosto odlišná a naopak je problém se v záplavě velmi podobně
koncipovaných služeb nějak zorientovat.
Určitým měřítkem významu jednotlivých serverů může být například statistika
nějakého veřejně přístupného žebříčku typu Na vrcholu. Navštěvované jsou
samozřejmě také služby provozované v rámci jednotlivých portálů. Provozovatelům
služeb jsme položili několik otázek a na následujících řádcích přinášíme jejich
odpovědi.

Speciality
V první řadě jsme se zajímali, jak se vlastně určitá služba odlišuje od
konkurence. Není každý cestovatelský server vlastně pouhou kopií, sestavenou z
map, databází a článků? Zbývají tak detaily spíše jemnější navenek vypadají
aplikace velmi podobně, otázkou je, co se přesně skrývá pod webovým rozhraním.
Igor Uherčík, provozovatel služby Na.dovolenou.cz v této souvislosti tvrdí, že
jejich hlavní výhodu představuje podrobná struktura databáze, přesný výpočet
ceny zájezdu a velcí partneři (Seznam, Aliaweb, Quick). Na.dovolenou.cz je
totiž nejen samostatným produktem, ale spíše "modulem", k němuž třetí strany
vybudují front-endovou část a zajistí návštěvnost služby.
Pohled z druhé strany představuje Roman Hloušek, ředitel obsahové sekce
Seznamu. Výsledkem spolupráce obou partnerů je služba dovolena.seznam.cz.
Seznam přitom pokládal za nejvýhodnější nezajišťovat obsah vlastními silami, a
například se tedy nesnažil jednat přímo s cestovními kancelářemi, ale vybral si
"spolupráci se specializovanou cestovní agenturou, která pro naši společnost
zajišťuje kompletní servis a logistiku. Na.dovolenou.cz je naším smluvním
partnerem, který dále spolupracuje s cestovními kancelářemi. Náš společný
obchodní model je postaven na provizní bázi."
Cestování na Seznamu přitom nemá charakter elektronického časopisu. Úplně
odlišnou koncepci volí Tiscali. Lenka Petráková, editorka cestovatelské rubriky
na tomto portálu, uvádí, že "Tiscali nabízí cestovatelům řadu služeb, které jim
mají pomoci plánovat i realizovat jejich cesty. Patří mezi ně on-line rezervace
letenek, zájezdů a levného ubytování v ČR i možnost nákupu cestovatelských
potřeb a sjednání cestovního pojištění on-line. Novinkou je možnost rezervovat
ubytování ve více než 65 000 hotelech po celém světě. V první řadě však cestova
ni.tiscali.cz nabízí klasický obsah ve formě reportáží a zajímavostí z celého
světa, tipů na výlet či na dovolenou, kvízů apod. Informace tohoto typu jsou
samozřejmě provázané s výše zmíněnými službami."
Seznam vidí svoji prioritu naopak přímo v prodeji: "Služba Do volená.seznam.cz
je orientována na nabídku pobytových a poznávacích zájezdů do většiny známých
atraktivních destinací..."
Aleš Svoboda, spolumajitel serveru Bedekr.cz, uvádí jako odlišnost od
konkurence "zájezdy na přání, kdy se návštěvník nemusí namáhat prohledáváním
katalogů, ale dostává odpovídající nabídku přímo do své e-mailové schránky."
Specialitou tohoto serveru je i služba AskMaps, která uživatelům nabízí mapy
připravené s ohledem na budoucí čitelnost po vytištění na počítačové tiskárně.
Můžete se také vydat na virtuální pouť Prahou či Brnem, která je realizována
jako mapa složená z fotografií sousedících lokalit.

Příjmy
Jakou roli hraje dnes v příjmových modelech cestovatelských serverů prodej
reklamy? "Příjmy z reklamy jdou nad rámec předpokládaných příjmů a projekt s
nimi přímo nepočítá, respektive jsou ponechány hostingovým partnerům," uvádí
Igor Uherčík za Na.dovolenou.cz. Ani pro tyto partnery to však není rozhodující
položka: "Prodej on-line reklamy na službě Dovolená.seznam.cz je spíše
doplňkovým zdrojem financování," tvrdí za Seznam Roman Hloušek. Seznam ostatně
nutný odklon od příjmů založených primárně na prodeji webové reklamy naznačil
již v roce 2000.
Odkud se berou peníze na Bedekru? I zde představuje podle tvrzení provozovatelů
reklama pouze okolo 30 % příjmů. Co se týče prodeje zboží a služeb, na Bedekru
"se v současné době jedná o letenky, cestovní pojištění, ubytování, průvodce a
knihy. V nejbližší době bychom měli naše portfolio služeb rozšířit také o
zájezdy a další produkty související s cestovním ruchem (tištění průvodci, mapy
apod.)." Příjmy z webové reklamy a prodeje zboží a služeb má samozřejmě také
Tiscali, tato společnost však může obchodní model ještě doplnit o další
položku: "Financování cestovani.tiscali.cz je spojeno s celým portálem Tiscali
a službami poskytovatele internetu." Provozovatel Portálu má díky provizím od
Českého Telecomu příjmy i tehdy, pokud uživatelé čtou stránky konkurence
samozřejmě za předpokladu, že využívají bezplatné připojení k internetu právě
od Tiscali. Tiscali se ovšem v porovnání se svou konkurencí snaží v maximální
míře o tvorbu původního obsahu, a to nejen na poli cestování.

Zájem uživatelů
A o co mají na cestovatelských serverech největší zájem ti, kvůli kterým
přinejmenším teoreticky všechny služby vznikly, tedy uživatelé? Roman Hloušek
uvádí: "Až nečekaný zájem projevili naši uživatelé o dovolené v České a
Slovenské republice."
Lenka Petráková zmiňuje samozřejmě především původní obsah serveru a mapy,
které Kartografická společnost ČR označila v loňském roce za nejlepší takto
koncipovanou internetovou službu: "Nejnavštěvovanější službou na cestovatelské
sekci Tiscali jsou on-line mapy Prahy, České republiky a světa. Velice oblíbená
je databáze turistických zajímavostí. Vysoký čtenářský ohlas mají také
cestovatelské reportáže a fotogalerie."

Specializované cestovatelské servery
Pořadí podle návštěvnosti dle žebříčku služby Navrcholu
Mapy.quick.cz (mapy na portálu Quick)
www.cklibma.cz (ubytování, chaty, hotely apod. na Slovensku)
na.dovolenou.cz (vyhledání a on-line rezervace zájezdů včetně výpočtů ceny)
www.prijezdy-odjezdy.cz (Odjezdy: dopravní server)
www.hotel.cz (rezervace ubytování v ČR)
www.last.cz (zájezdy českých a německých CK, last minute, objednávka a platba
přes internet)
www.pensionhotel.cz (databáze pensionů, hotelů a restaurací)
www.cestujeme.cz (cestovatelský portál)
www.slm.cz (server Super-last-minute nabídka zájezdů, pobytů, letenek a
jízdenek, on-line rezervace)
www.bedekr.cz (informace o všech zemích světa, mapy, kurzy měn, počasí denně
aktualizováno)
Zdroj: Navrcholu.cz, údaje ke dni 8. 7. 2002

Služby přímo na portálech
Seznam... dovolena.seznam.cz
Atlas... cestovani.atlas.cz
Quick... cestovani.quick.cz
Tiscali... cestovani.tiscali.cz
Volný... web.volny.cz/cestovani









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.