Internet je dobré místo pro propagaci filmů...

Dnes zpovídáme Františka Fuku, člověka známého hráčům počítačových her ještě z dob předcházejících nástup...


Dnes zpovídáme Františka Fuku, člověka známého hráčům počítačových her ještě z
dob předcházejících nástupu PC v Čechách. Nyní má mj. pověst filmového guru a
jeho aktivity nejsou rozhodně k přehlédnutí ani na Internetu.
Řada lidí si vás stále pamatuje především jako autora her pro počítače ZX
Spectrum. Jaké jsou vaše vzpomínky na tu dobu? Jaké byly vaše nejlepší hry a
kde se dnes dají najít?
Ti, kteří se tenkrát zajímali o počítače, vědí, jaká to byla bezvadná
atmosféra. Těm, kteří to nezažili, to těžko někdo vysvětlí. Moje technic-ky
nejnáročnější hra byla střílečka "F.I.R.E." a nejzábavnější hra (tj. sám jsem
ji nejvíc hrál) byl "TETRIS 2". Můžete je najít (pro PC emulátor Spectra) na mé
stránce na http://www.geo cities.com/Hol lywood/Set/8282.
Proslýchalo se, že píšete programy přímo ve strojovém kódu. Je to pravda? A
zkoušel jste se s těmito schopnostmi uchytit i jako programátor v éře PC?
Samozřejmě jsem nepsal celou hru přímo ve strojovém kódu, ale některé základní
instrukce se člověku časem dostaly do krve, takže třeba nahrání obrazovky bych
asi dal dohromady ještě dneska: DD 21 00 40 11 00 1B 3E FF 37 C3 56 05. Když
jsem se poprvé dostal k PC, tak jsem chvíli zkoušel Borland C, ale brzy jsem
zjstil, že tudy cesta nevede. A navíc já asi nikdy neměl schopnost uchytit se
jako programátor čehokoliv tj., že by mi někdo říkal "do týdne potřebujeme, aby
chodila tahle databáze...". To by mě nebavilo.
Slyšel jsem i příběh, že vás kdosi navštívil a zjistil, že máte díky náruživému
zaujetí nějakou hrou zcela "ohrané" ru-ce a musíte již používat pouze klouby na
prstech...
Ano, to je naprostá pravda. A navíc šlo o klouby na nohou. Věříte tomu?
V čem myslíte, že je hlavní rozdíl mezi počítačovými hrami v éře Spectra a dnes?
Samozřejmě téměř ve všem. Pro mě je nejdůležitější to, že dnes už bohužel není
možné, aby kvalitní hru vymyslel, navrhl a naprogramoval jediný člověk. Dnes je
také všechno kolem her mnohem větší byznys a aby programátoři stihli předepsaná
data vydání, nechávají často ve hrách neuvěřitelné množství chyb a kašlou na
nějaké testování a dolaďování hratelnosti.
Přejděme do doby Internetu: pracoval jste v serveru MAMEDIA a připravoval
Surfers Digest...
Jsem moc rád, že jsem se nějakým způsobem (a to bylo ještě dlouho před Surfers
Digestem) podílel na chodu jednoho z prvních našich úspěšných serverů. Bohužel,
po roce přišel do firmy nový spolumajitel, se kterým jsem se výrazně nepohodl,
a tak jsem se vydal hledat štěstí jinam. Ale přesto na to vzpomínám celkem rád.
Dnes je alespoň pro mě vaší nejvýraznější internetovou aktivitou stránka s
překlady komiksu Red Meat? Jaké ohlasy jste zaznamenal na toto, podle mého
soudu geniální dílo?
To mě překvapuje, protože mě nikdy nenapadlo pokládat právě Red Meat za svou
nejvýraznější internetovou aktivitu. Je to prostě jedna z věcí, které mohou být
zábavné nejen pro mě, ale i pro ostatní, kteří neumí anglicky a o Red Meat by
jinak přišli. Nemusím tomu věnovat moc času (ani bych nemohl, protože za to nic
nemám a bohužel se musím něčím živit) a někteří to snad ocení...
Kromě informačních technologií je o vás známo, že se bravurně pohybujete i ve
světě filmu. Můžete k tomu říci pár slov a sdělit, zda chystáte nějaký projekt,
kde by se počítače a film protínaly?
Filmy jsem měl rád odjakživa. Později jsem je začal překládat a tlumočit
(výborný způsob, jak s předstihem vidět skoro všechny a ještě za to dostat
zaplaceno!) a přes překládání filmů jsem se dostal ke spolupráci s měsíčníkem
Cinema, multimediálním CD časopisem Klan a dalšími. Co se týče protínání filmů
s počítači, píšu o filmech na Internet, na počítači dělám české titulky k
filmům, skládám hudbu k počítačovým hrám (to je něco podobného jako filmová
hudba, kterou mám taky rád) a tak podobně.
A co konkrétního tedy plánujete v nejbližší době?
Nemám nejmenší tušení. Zatím budu pokračovat v těch věcech, které dělám. Je
jich dost. A třeba se zase objeví něco zábavného...
Děkuji za rozhovor.
8 0746 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.