Internet ovládnou nováci

Pěti osobností ze světa informačních technologií jsme se dotázali, jak hodnotí vývoj internetu v posledním roce a co...


Pěti osobností ze světa informačních technologií jsme se dotázali, jak hodnotí
vývoj internetu v posledním roce a co očekávají v roce letošním. Za portál
Seznam.cz odpovídal jeho zakladatel Ivo Lukačovič, za Centrum.cz marketingový
šéf Oldřich Bajer, za Atlas.cz marketingový specialista Jiří Lahvička a dále
šéfredaktor serveru Lupa Marek Antoš a nakonec Prokop Konopa ze společnosti
ExMise.
Co vás v poslední době nejvíce překvapilo v dění kolem internetu (u nás a ve
světě)? Ivo Lukačovič zabrousil do oblasti technologií, za nejpřekvapivější
považuje kódování DivX. Oldřicha Bajera zaujala slabá pozice některých českých
serverů, obecně považovaných za silnější. Jiří Lahvička se pozastavil nad tím,
že zatímco ve světě (podle očekávání) řada projektů zkrachovala nebo omezila
provoz, u nás (proti očekávání) se z největších subjektů na poli internetu
nepoložil žádný, naopak peníze stále přitékají (např. kampaň Tiscali). Považuje
to za příznak toho, že soukromí investoři, potažmo stát (v případě Quicku
provozovaného Českým Telecomem) jsou ještě naivnější, než se čekalo. Prokopa
Konopu překvapuje stálé přešlapování státní správy okolo širšího přijetí
internetu pro komunikaci mezi občanem a státem a také mohutná vlna konsolidací
na evropském ICT trhu.

Zajímalo nás rovněž, jak se tyto osobnosti dívají na postupující
komercionalizaci sítě:
Máte pocit, že internet získává stále více charakter dalšího prodejního kanálu
velkých firem? Všichni účastníci ankety se domnívají, že ano, ať už se to týká
B2B nebo B2C. Lukačovič uvádí, že například koupi automobilu nejméně v polovině
případů předchází "předprodejní příprava" na internetu. Podle Bajera také stále
roste on-line úspěšnost "kamenných" maloobchodních řetězců a prodejen. Problémy
však dosud zůstávají s bezpečností placení. Nejradikálnější je Lahvička:
"Internet je médium jako každé jiné a během 2-5 let se dostane na úroveň
televize a tisku, tj. většina obsahu bude vychovávat typické nováky k masovému
konzumu produktů velkých korporací."

Diferencovanější odpovědi přinesla otázka:
Začne se ve zvýšené míře platit za obsah? Nezačne, říkají Lukačovič i Lahvička,
ostatní se přiklánějí k názoru, že nadstandardní, specializovaný obsah a služby
budou nejspíše zpoplatněny, nikoliv však zpravodajské či informační weby. Na
závěr jsme se zeptali: Jaké technologii/službě přisuzujete pro tento rok
největší potenciál? Dva z respondentů se shodli na tom, že velkou budoucnost má
mobilní internet. Ostatní jmenovali internet jako celek či cílení on-line
reklamy přímo na uživatele podle jeho profilu.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.