Internet roste svižným tempem

Vývoj internetu v ČR připomíná s trochou nadsázky akční thriller se spoustou zvratů. Stejně jako napínavé filmo...


Vývoj internetu v ČR připomíná s trochou nadsázky akční thriller se spoustou
zvratů.

Stejně jako napínavé filmové šlágry i oblast internetu zažívá každou chvíli
určité "dějové posloupnosti", které jeho vývoj prodlužují, a co hlavně,
oživují. Alternativních možností přístupu k internetu je proto v současné době
dosti velké množství ISDN, GPRS, EDGE, Wi-Fi či ADSL a jeho stále silnější
konkurent CATV (kabelové připojení k internetu).

Boom kabelového internetu
S prudkým rozvojem internetu v posledních letech popularita kabelového
internetu zesílila a dnes již tvoří plnohodnotnou konkurenci na trhu
širokopásmového připojení k internetu. V ČR mezi sebou soupeří dva subjekty UPC
a Karneval (i když platí, že v jedné lokalitě působí vždy jedna nebo druhá
firma). Vzhledem k tomu, že UPC vládne ve velkých městech (například v Praze),
kde je největší segment potenciálních uživatelů internetu, je zřejmé, že počtem
svých zákazníků se řadí na první místo. Přesto však v některých oblastech
pokrytých kabelovou sítí Karnevalu dosahuje penetrace internetu mezi
domácnostmi úrovně EU (například v Brně činí penetrace širokopásmového
internetu po kabelu 14 %). V současné době je tedy rozložení sil následující:
jednička v tomto odvětví poskytuje připojení k internetu touto formou přibližně
60 tisícům zákazníků (v dubnu tohoto roku to bylo o 10 000 méně). Oproti
konkurenčnímu Karnevalu, který ve druhém čtvrtletí tohoto roku registroval přes
26 tisíc zákazníků kabelového internetu, což je o šest tisíc více než na konci
prvního čtvrtletí, jde tedy o výrazný rozdíl. U obou společností pak byl nárůst
zákazníků samozřejmě doprovázen zprovozňováním kabelových zásuvek pro příjem
internetu. UPC jich má v současné době aktivních 320 tisíc, na internet přes
Karneval se může připojit 360 tisíc domácností z celkového počtu 500 tisíc
zásuvek. Jak uvedl tiskový mluvčí Karnevalu Jan Hlaváč, průměrný přírůstek
nových zákazníků je cca 500 týdně, UPC hlásí o 300 zákazníků týdně více.
Dohromady i s dalšími tuzemskými kabelovými operátory činí odhad počtu
zákazníků za celé odvětví kabelových televizí přes 110 tisíc.

Kabel versus ADSL
Přestože ADSL roste rychleji, v porovnání s ním má kabel několik výhod je
levnější a zákazníkům může nabídnou mnohem vyšší rychlost (až 6 megabitů za
sekundu). Podle posledních zpráv ADSL využívá 180 tisíc zákazníků, což není
oproti CATV o mnoho více. Navíc ADSL je rozšířené i u firemních zákazníků,
zatímco kabelový internet jen minimálně. Ovšem významnou výhodou ADSL je jeho
lepší dostupnost (kabelové TV se soustředí především na oblasti s hustou
rezidenční zástavbou, jako jsou sídliště). Vysokorychlostní internet
prostřednictvím pevné linky je dostupný na více jak 90 % všech telefonních
linek Českého Telecomu (tj. cca 3 miliony linek). Největší počet linek ADSL je
přitom stále v Praze (28,7 %), na dalších místech jsou Moravskoslezský (10,69
%), Středočeský (9,94 %) a Jihomoravský kraj (9,8 %).

Broadband roste
Český statistický úřad (ČSÚ) nedávnou zveřejnil zajímavý průzkum o využívání
informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci v
roce 2004 (v ČR bylo dotazováno zhruba 4,1 milionu domácností). Ze zveřejněných
statistik mimo jiné vyplynulo, že z celkového počtu domácností v ČR má 19 %
přístup k internetu, tj. 796 000 (oproti roku 2003 jde o nárůst cca 25 %),
přičemž nejvíce internetových domácností je v Praze (34,7 %), nejméně v
Olomouckém kraji (13 %). Žádným překvapujícím zjištěním pak nebyl fakt, že
využití dial-upu v domácnostech pokleslo z 82 % na 69 % (v absolutních číslech
to ale neplatí, a to vzhledem k nárůstu počtu připojených uživatelů) a stejně
tak, že naopak vysokorychlostní připojení vzrostlo o více než deset procent na
23 %. Z domácností, které pak disponují tímto připojením, 46 % využívá
připojení přes kabelovou televizi (zhruba 83 000 domácností), 18 % využívá ADSL
(32 000 domácností) a 37 % využívá jiný typ vysokorychlostního připojení (67
000 domácností).

Factum doplňuje
Na podobné téma provedla v červnu průzkum i firma Factum Invenio (formou
on-line dotazování na vzorku 931 aktivních domácích uživatelů). Její statistika
tvrdí, že v současné době nejvyužívanějším typem připojení je bezdrátové. Doma
ho má 25 % aktivních domácích uživatelů internetu, připojení prostřednictvím
kabelové televize pak 20 %. Stále ještě poměrně vysoký podíl uživatelů si
udrželo vytáčené připojení, a to 19 %), na vzestupu je také ADSL se 14 % .
Připojení pomocí mobilního telefonu má 11 %. Trend je tedy jasný a v posledních
letech stejný přibývá uživatelů bezdrátového, kabelového, ADSL i mobilního
připojení. "Běžné vytáčené připojení dnes používají zejména lidé s vyšším
vzděláním a studenti, kteří mají přístup k internetu v práci nebo ve škole a
domácí připojení používají spíše jako doplňkové," uvedl Michal Peca ze
společnosti Factum Invenio.

Závěrem
Zdají se vám však výsledky uvedených statistik odlišné? Problém tkví v tom, že
každá z organizací použila odlišnou metodiku zkoumání. Zatímco ČSÚ šetřil
všechny domácnosti s přístupem k internetu, společnost Factum Invenio se
zabývala zkoumáním aktivních domácích uživatelů internetu (tj. k internetu se
připojují minimálně jednou týdně).









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.