Internetové aplikace Oraclu míří do Evropy

V polovině března, tedy v době, kdy v našich zeměpisných šířkách ještě vládlo pevnou rukou nefalšované zimní p...


V polovině března, tedy v době, kdy v našich zeměpisných šířkách ještě vládlo
pevnou rukou nefalšované zimní počasí, hostila jarní Barcelona účastníky 2.
evropské výroční konference uživatelů aplikačního softwaru firmy Oracle (Oracle
Applications Users Group). Takovéto akce jsou vždy užitečné nejen z hlediska
výměny zkušeností mezi uživateli, ale jsou také příležitostí pro zmapování
aktivit mateřské firmy v globálním měřítku.
V oblasti obchodních aplikací zaznamenal Oracle v poslední
době významný posun od technologie klient/server k Internetu. O krátké
zamyšlení nad tímto krokem a nad dalšími aspekty strategie Oraclu v oblasti
obchodních aplikací jsme požádali viceprezidenta Oraclu pro aliance a
technologie v regionu EMEA, Sergia Giacoletta, a ředitele marketingu obchodních
řešení v tomto regionu, Roberta Fleminga.
Pánové, jakou roli v současné strategii Oraclu hraje Internet a internetově
orientované aplikace?
Giacoletto: Internetu věříme jako otevřené platformě a v současné době
provádíme konverzi našich produktů tak, aby byly použitelné v tomto prostředí.
Právě nyní zažívá Internet v Evropě boom, jehož významným katalizátorem je vlna
deregulací v oblasti telekomunikací. Zásadním způsobem se tak mění tvář
businessu kdo dnes nevyužívá informační technologie, nemá šanci uspět v
neustále sílícím konkurenčním boji.
Zatímco v současné době spočívá těžiště obchodních aplikací na Internetu v
komunikaci typu "business to business" mezi dodavateli a odběrateli, v budoucnu
získá velmi na významu komunikace s koncovými zákazníky pro ni však budeme
potřebovat jednodušší a průhlednější technologie, než jaké máme dnes k
dispozici. Jde např. o přístup prostřednictvím televize nebo telefonu.
Fleming: K výhodám, které dávají internetová, resp. intranetová řešení oproti
předchozí klient/serverové generaci našich aplikací, patří jednak nízké náklady
na údržbu, a také jejich vysoká operativnost a pružnost.
Základním stavebním kamenem pro internetové aplikace je pro nás samozřejmě
databáze Oracle 8i. Kromě toho však máme další důležité softwarové komponenty
pro výrobu, finance, dodavatelské řetězce, personalistiku, a konečně také tzv.
front-office. Jedná se o software, který je v intenzivním kontaktu s koncovým
uživatelem patří sem aplikace z oblasti marketingu, zákaznických služeb,
především tzv. CRM (Customer Relationship Management tedy aplikace pro řízení
vztahů se zákazníky), a také aplikace zajišťující komunikaci přes Internet nebo
call centra.
Jak tyto změny ovlivňují postavení Oraclu na trhu informačních technologií?
Giacoletto: Určitě nás znáte jako databázovou firmu, kde jsme jedničkou na
světě. V oblasti aplikačního businessu jsme druhým největším dodavatelem.
Tomuto odvětví se v Evropě nyní velmi daří. V minulých letech jsme sem hodně
investovali a dnes už máme v Evropě 2 000 zákazníků, kterým se věnuje 3 000
našich pracovníků.
Už pracuji v tomto oboru 25 let a vždy se říkalo, že je tu dvouleté zpoždění
Evropy za USA. V současné době se toto zpoždění snižuje. Spíše vidím rozdíly ve
velikosti firem v jednotlivých oblastech, než rozdíly v technologické úrovni. A
platí to nejen pro západní, ale i pro východní Evropu. Úkolem nás a našich
partnerů proto je účinně oslovit všechny kategorie zákazníků.
Kromě Internetu je fenoménem dneška také operační systém Linux, jehož existence
konec konců s Internetem velmi úzce souvisí. Myslí to Oracle s podporou tohoto
prostředí vážně nebo jde jen o vstřícné gesto vůči skupině svobodomyslných
uživatelů?
Fleming: Naší snahou je, aby náš software běhal na všech platformách. Jsme si
vědomi toho, že Windows NT nemusí být nejvhodnější pro každého a že lidé chtějí
alternativu. Popularita Linuxu roste a zákazníci jeho podporu vyžadují. I pro
nás je to tedy významná oblast.
Děkuji za rozhovor.
9 1009 / Mafn

Sergio Giacoletto, viceprezident pro aliance a technologie v oblasti EMEA
(Evropa, Střední východ a Afrika), zodpovídá za spolupráci s klíčovými partnery
a za rozvoj struktury přímého prodeje. Je absolventem Univerzity v Turíně, kde
vystudoval nukleární fyziku a informatiku. Do Oraclu přišel v roce 1996 po
předchozím působení ve společnosti AT&T.

Robert Fleming, ředitel marketingu obchodních řešení pro oblast EMEA, zodpovídá
za rozvoj obchodu a marketingu ve sféře elektronické komerce a řízení vztahů se
zákazníky. Do Oraclu příšel po předchozím působení ve společnosti Coopers &
Lybrand Management Consultants a poté pracoval 3 roky na ředitelství Oraclu na
pozici ředitele produktového managementu pro skupinu produktů Front Office &
CRM.

Novinky ze světa obchodních aplikací Oraclu
Zjednodušenou implementaci aplikací firmy Oracle z oblasti financí, výroby,
dodavatelských řetězců personalistiky a řízení vztahů se zákazníky má zajistit
balík Oracle Business Models. Ten obsahuje modely ve světě rozšířených
obchodních procesů a nástroje, které umožňují jejich efektivní implementaci u
různých typů zákazníků.
Pro malé a středně velké evropské podniky připravil Oracle nabídku balíku
FastForward Applications, který sestává z již osvědčených aplikací a služeb
(Oracle Applications and Services), včetně implementace, podpory a zaškolení
uživatelů. Úkolem partnerů Oraclu nyní je přizpůsobit tyto technologie na míru
konkrétním podnikům a dát jim tak v krátkém čase do ruky kvalitní informační
systém.
Dalším nástrojem, který má zasáhnout malé a středně velké podniky v Evropě, je
nové vývojové prostředí Internet Developer Pack, zahrnující relační databázi
Oracle 8, nástroj pro vývoj v Javě JDeveloper a skupinu šesti předpřipravených
aplikací, včetně sledování kontaktů s klienty nebo diskusního fóra. Součástí
balíku je i knihovna formulářů iWorkplace. Všechny připojené aplikace lze
upravit podle potřeb uživatele, k dispozici jsou i zdrojové kódy. Úkolem
Developer Packu je usnadnit malým firmám tvorbu jejich intranetů a extranetů.
Na produkty z kategorie front-office se pokouší Oracle přitáhnout kromě svých
tradičních zákazníků i uživatele aplikací SAPu. Právě pro ně nabízí propojení
do SAPu ze svých aplikací pod názvem Oracle Application InterConnect. V první,
již realizované fázi, došlo k propojení aplikací z oblasti elektronické komerce
a zákaznických služeb Oraclu, včetně call center, s moduly financí a výroby od
SAPu. Ve druhé fázi, jejíž realizace má být završena někdy v listopadu, k tomu
ze strany Oraclu přibudou moduly pro řízení marketingových a prodejních
aktivit. Obdobné front-endové aplikace SAPu nebudou podle analytiků společnosti
AMR Research k dispozici dříve, než na podzim letošního roku.
Do křížku se SAPem se chystá Oracle pustit i ohledně aplikací pro řízení
dodavatelských řetězců. Tento software se má někdy v polovině roku stát
integrální součástí rodiny ERP-aplikací Oraclu. V této oblasti má ovšem na
rozdíl od produktů front-office určitý náskok SAP, který má podobný nástroj pro
svůj ERP-balík R/3 k dispozici již od počátku letošního roku. Podle Stevena
Cola, analytika společnosti Forrester Research, mají obě řešení zhruba stejnou
šanci na úspěch u zákazníků, kteří nemají přehnaně sofistikované požadavky a
nechce se jim platit částky nad milion dolarů, jež za svá řešení požadují firmy
specializované na tuto oblast (I2 Technologies, Manugistics).









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.