Internetové firmy nevycházejí ze ztrát

Známé internetové knihkupectví Amazon.com zveřejnilo své finanční výsledky za letošní 2. čtvrtletí. Příjmy firm...


Známé internetové knihkupectví Amazon.com zveřejnilo své finanční výsledky za
letošní 2. čtvrtletí. Příjmy firmy dosáhly výše 116 milionu dolarů, což
představuje 316% nárůst oproti stejnému období loňského roku (hodnota 27,9
milionu). Stejně tak ale vzrostla i ztráta firmy, která činí 15,8 milionu
dolarů (6,7 milionu před rokem). Výkonný ředitel Amazonu Jeff Bezos v této
souvislosti uvedl, že ztráta je kromě několika akvizic dána především úsilím
společnosti získat významnější pozice i mimo USA, konkrétně na britském a
německém knižním trhu.
Pro současnou internetovou realitu je přitom charakteristické, že burza
reagovala na zveřejněné finanční výsledky výrazným nárůstem cen akcií Amazonu
očekávaná ztráta byla totiž podle řady analytiků ještě mnohem vyšší (!).
Amazon.com je přitom firmou, jejíž osud je v jistém smyslu reprezentativní pro
řadu dalších internetových projektů (ostatně, jméno společnosti se již vžilo
téměř jako synonymum pro on-line knihkupectví, viz některé tuzemské servery,
které se samy označují jako "český Amazon"). Finanční výsledky známých
internetových firem si v poslední době přitom jsou velice podobné: prudký
meziroční nárůst obratu, pohybující se řádově v desítkách až stovkách procent,
současně provází výrazná ztráta (s několika výjimkami, např. v podobě Yahoo a
CNetu).
Vedoucí představitelé mnoha internetových firem přitom neustále opakují, že
jejich projekty vyžadují pro svůj úspěch silné finanční zázemí; podařilo se jim
vyvolat u řady investorů dojem, že prakticky jediným měřítkem úspěšnosti firmy
je velikost jejího obratu a vysoká ztráta představuje naopak investici, která
se v budoucnu bohatě vrátí.
Je však otázka, jak dlouho bude burza tento stav akceptovat. Už více než rok se
objevují hlasy, že akcie řady internetových firem jsou nadhodnoceny, v rozporu
s tím však ceny těchto akcií v poslední době spíše stoupají. Skutečná hodnota
mnoha internetových firem se přitom může ukázat až v příštím tisíciletí. Avšak
podezření, že Internet je mořem, v němž se prostředky řady investorů pouze
utopí, bude trvat až do chvíle, kdy větší množství projektů přinese reálný zisk.
8 1805 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.