Internetové vysílání je rozhodně krokem vpřed

Zdá se, že to byla převratná událost v oboru internetového vysílání: na konci dubna jednoho časného odpoledne mohly...


Zdá se, že to byla převratná událost v oboru internetového vysílání: na konci
dubna jednoho časného odpoledne mohly na Internetu tisíce fanoušků
nejžhavějšího rockového diskžokeje ve Filadelfii nejen vyslechnout jeho
rozhlasovou "show," ale také vidět živého Pierra Robertse v akci a to díky
Windows Media Playeru, který si nainstalovali na své počítače. V době živého
přenosu byla zřejmě většina uživatelů (v roli diváků) v zaměstnání a používala
sítě svých zaměstnavatelů. Není divu, že některým zaměstnavatelům se takový
přístup nelíbí. A nejen proto, že dochází k zahlcení jejich sítí.

Poslouchejme v práci hudbu
Zvykli jsme si, že máme v práci na stole počítač a z něj přístup k Internetu.
Pomalu si zvykáme i na to, že se Internet stává nepřebernou studnicí audioa
videodat. Ale dělají multimediální přenosy dobře firemním sítím?
Mike Romano z WWW.com, společnosti zajišťující hudební vysílání po Internetu,
internetové vysílání pochopitelně brání. Jeho firma zajišťuje datový přenos
hudby rychlostí 20 Kb/s, což podle něj vyžaduje extrémně malou část celé
kapacity sítě.
Jeff Uslan, manažer pro bezpečnost informací ve Twentieth Century Fox v
Hollywoodu, vidí celou problematiku z odlišného úhlu: "Právě nyní je 18 % šířky
pásma firemní sítě obsazeno hudbou, takže se dostáváme do pozice, kdy blokujeme
programy jako Spinner (pro hudební stránku Spinner.com) a Napster." K
posluchačům internetového rádia v pracovní době pak chová pramalé sympatie.

Hudba požírá kapacitu firemních sítí
Některé firmy si vyhrazují právo bránit svým zaměstnancům v navštěvování
internetových stránek s audio a videoprojekcemi. Správci sítí si totiž stěžují,
že strmý růst datového toku videa (streaming media) a načítání MP3 hudebních
souborů okrádá firemní sítě o drahocennou šířku pásma.
Výše zmíněný videopřenos hudební show byl velkým úspěchem firem V-Span a
WMMR-FM. Obě zaznamenaly skok o 100 % ve frekvenci návštěvnosti svých stránek.
Ale pro správce sítí v amerických firmách to nebyl příjemný zážitek. Nemluvě o
černých můrách při pohledu do budoucnosti.
Posluchači o polední přestávce
Jak konstatoval mluvčí V-Span, je zřejmé, že v době živého přenosu byla většina
uživatelů (v roli diváků) v zaměstnání a používala sítě svých zaměstnavatelů,
aby se podívala na vysílanou show po Internetu.
"Bezpochyby stojíme před problémem, který se bude dále stupňovat," prohlásil
Danny Daniels, manažer informačních systémů společnosti Above Board Electronics
v San José, distributora speciální spojovací techniky a komponent. Oznámil, že
se ve firmě Above Board počet zaměstnanců používajících audiostránky každé dva
týdny zdvojnásoboval, až nakonec v březnu firma vydala zákaz přístupu na
hudební stránky ze své sítě. "Někdo si bude stahovat MP3 soubor a nám tak
vznikne obrovská překážka ve využití sítě a všechno se prostě úplně zastaví. Je
to trochu obtížné, protože většina lidí doopravdy nechápe důsledky, které se
mohou projevit ve firemní síti," říká Daniels.
MP3 soubory mají typicky velikost 3 MB až 5 MB na jednu písničku to není
nadměrné zatížení pro velké firmy s paralelními linkami v pásmu T3. Ale pro
lokalitu vybavenou linkou T1 nebo dokonce jen částí její kapacity, kdy 5 až 10
lidí během polední přestávky stahuje gigabajty MP3 souborů, je to obrovská
zátěž na síť," míní John Hedtke ze Seattlu, autor dvou knížek na téma MP3
soubory.
Kromě načítání MP3 souborů zaměstnanci poslouchají přenosy baseballových
utkání, rádiové stanice vysílající přes Internet, a hudební frekvence
nabízející žánry jako "acid jazz", "British invaders" nebo "classic crooners".
V červnu společnost BRS Media ze San Franciska napočítala 3 537 rozhlasových
stanic vysílajících po Internetu.
Ve skutečnosti stovky tisíc zaměstnanců navštěvují podle průzkumu Media Metrix
z New Yorku hudební webové stanice jako je Broadcast.com, MP3.com, Listen.com,
Tunes. com a MTV.com.
Co s tím
Profesionálové v oboru rozhlasového vysílání po Internetu a příslušní reklamní
inzerenti jsou nadšeni tím, jak jsou nablízku svým posluchačům, kteří se
momentálně nacházejí v práci a kteří mají zajištěný přístup na jejich stanice
obvykle pomocí linek T1 a zvukových karet s reproduktory nainstalovanými v
jejich PC. Zatímco konvenční rozhlasové vysílání mívá uvnitř firemních budov
slabý signál, "internetové rádio" nemá žádné problémy s příjmem signálu.
"Ale je to dvojsečné," prohlašuje Bill Rose, expert na internetové rádio z
newyorské společnosti Arbitron, která se zabývá výzkumem médií. "Obecně vzato
je pro posluchače přenosová kapacita linek T1 nebo T3 pro jejich zábavu
postačující. Ale správci sítí někdy zabrání přístupu k videodatovým tokům z
toho důvodu, že zabírají příliš velkou kapacitu daného pásma."
Odborníci se zastávají internetového rádia jako služby poskytující hudbu, která
pomáhá zvyšovat produktivitu práce v kancelářích, kde pak zaměstnanci v
příjemné atmosféře mohou pracovat na svých wordovských dokumentech a
excelovských tabulkách.
Navíc, jak uvádí Mike Romano, viceprezident marketingu WWW.com, společnosti
zajišťující hudební vysílání v Santa Monice v Kalifornii, "zajišťujeme datový
přenos naší hudby rychlostí 20 Kb/s, což vyžaduje extrémně malou část celé
šířky pásma".
Fenomén Napster
Větší problém představuje Napster.com se svými službami, kdy pomáhá lidem
sdílet své často pirátským způsobem získané MP3 hudební soubory. Každý
uživatel, který si načte jejich software, se v podstatě sám stává serverem
Napsteru a je schopen si dále vyměňovat hudební záznamy s dalšími uživateli
Napsteru.
Již mnoho univerzit zamezilo svým studentům přístup k Napster.com následně po
zjištění, že hustý provoz MP3 souborů ve špičkách zahlcoval 20 % až 60 % jejich
šířky pásma. Navíc nebylo příjemné mít řadu neautorizovaných serverů plných
hudebních záznamů, které by mohly být v rozporu s autorskými právy.
Není to jen problém univerzit: na základě studie Media metrix bylo zjištěno, že
335 000 zaměstnanců v březnu v pracovní době navštívilo Napster.com.
Video, video, video
Další vlnu požíračů šířky pásma lze očekávat s nástupem videopřenosů po
Internetu. Příkladem může být módní přehlídka Victorias Secret Fashion Show v
Cannes ve Francii, která se konala v polovině května a byla přenášena po
Internetu.
Firmy mají možnost používat řadu filtračních nástrojů k monitorování nebo
zablokování určitých typů činností pro uživatele připojeného k Internetu.
Například firma Websense sídlící v San Diegu, na základě požadavků svých
zákazníků nedávno zařadila do své databáze "nepatřičných" cílových stránek více
než 800 webových stránek poskytujících MP3 soubory a audiovysílání.
Oddělení IT bývá hlavním provinilcem
Firmy hledající nadšence pro internetové audiostránky se nemusí rozhlížet
daleko, mohou se obrátit přímo do svých řad v oddělení informačních
technologií. Mnoho vedoucích pracovníků vyjádřilo názor, že pracovníci v
oblasti IT jsou nejaktivnějšími uživateli MP3. "Pravděpodobně jsem nejhorším
provinilcem. Mám ne jeden, ale hned dva přehrávače pro MP3," se smíchem
připouští Ron Friedman, ředitel informačních systémů ve společnosti Meyer
Material v Des Plaines (Illinois). Ale jak hned dodává, není to problém,
protože společnost má síť na Gigabitovém Ethernetu, "takže by dalo dost práce
takovou síť shodit".
Arbitron oznamuje, že 41 % uživatelů používajících Internet v zaměstnání již
někdy poslouchalo internetové audiovysílání, ale to zase není tak špatné.
Určití zaměstnanci mohou mít z titulu své profese velmi dobrý důvod např. ke
sledování audiozpráv vysílaných přes Internet, nebo k účasti na webových
konferencích.
Zábavní průmysl
Učinit přítrž nadměrnému využívání sítě je obzvláště těžké ve firmě pracující v
zábavním průmyslu, jako je např. Twentieth Century Fox v Hollywoodu. "Zde mohou
mít zaměstnanci naprosto legitimní důvody pro načítání ukázek nových filmů z
webových stránek," říká Jeff Uslan, manažer pro bezpečnost informací ve
jmenované společnosti.
Nicméně Uslan nechal instalovat monitorovací software od Elron Software z
Burlingtonu (Massachusetts) a kontroluje měsíční výkazy, aby identifikoval
pracovní stanice vykazující nadměrnou návštěvnost hudebních stránek. Pokud se
připojení neuskutečnilo za pracovním účelem, dotyčný uživatel je upozorněn, aby
přestal navštěvovat hudební stránky a je mu odinstalován příslušný software.
K posluchačům internetového rádia v pracovní době chová pramalé sympatie. To
opravdu není nejlepší nápad. Pro firmu je mnohem levnější jít a každému koupit
normální stereopřehrávač," říká Uslan. "Podíváte-li se na náklady, které tito
lidé způsobují svým přístupem na Internet a blokováním pásma, zjistíte, jak je
to extrémně drahé."
0 1775 / pen

rádia na internetu
Stovky tisíců zaměstnanců po celém světě navštěvují v pracovní době internetová
rádia a zpříjemňují si tak pobyt v zaměstnání. Současně tím zatěžují
počítačovou síť a její vnější připojení k Internetu. Nejedná se pouze o
americký problém. Řada internetových rádií působí i na evropském kontinentu a
nemálo jich napočítáme i v České republice.
Jak již bylo zmíněno v hlavním článku, v červnu letošního roku společnost BRS
Media ze San Franciska napočítala 3 537 rozhlasových stanic vysílajících po
Internetu. Dá-li se věřit údajům na internetové stránce www.radia.cz/internet,
je v České republice aktuálně internetově vysílajících rádií 27. I to už je
dostatečný počet na to, aby si zaměstnanci mohli vybrat svou oblíbenou stanici.
Nedá se očekávat, že by s růstem dostupné šířky přenosového pásma celý problém
v dohledné době zmizel. Po audiu totiž zřejmě se stejnou razancí přijde video,
poté zřejmě různé formy virtuální reality. Vzhledem k tomu, že jsou USA v této
oblasti stále ještě o krok napřed, stávají se studnicí informací o tom, jaký
vývoj lze očekávat i na evropském kontinentu.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.