IT a sport - plná symbióza

Závody formule 1 znamenají pro mnohé příznivce rychlých kol vrchol toho, co může současný motoristický sport divák...


Závody formule 1 znamenají pro mnohé příznivce rychlých kol vrchol toho, co
může současný motoristický sport divákům i jezdcům nabídnout. K tomu, aby byly
vozy této kategorie tak rychlé, výrazně přispívají i informační technologie.
Každý závod formule 1 sledují stamiliony diváků, což představuje obrovský
potenciál pro reklamní trh. S tím, jak sponzoring postupně opouštějí dosavadní
hlavní aktéři, tedy tabákové firmy, mnohem častěji se objevují na monopostech
jména firem známých z IT - jde například o Acer, AMD, Computer Associates (CA),
Hewlett-Packard či Matsushita (Panasonic). Přitom ale zdaleka nejde jen o pouhé
placení příspěvků. Pro tyto firmy je formule 1 i velmi dobrým příkladem toho,
že jsou schopny pracovat v náročném a stresujícím prostředí.

Dodávka informací
Závodní tým F1, který v místě závodu obvykle čítá okolo 90 lidí, se nijak
neliší od takových organizací, jako je banka, telekomunikační společnost či
aerolinky. "Základem dobrého fungování je i tady přísun správných informací ve
vhodném okamžiku. Možná se liší objemem dat, ale požadavky zůstávají stejné,"
říká Tim Peck ze společnosti BMC Software. Jeho firma spolupracuje s týmem
Panasonic Toyota. Prvotním impulzem byl požadavek závodní stáje na urychlení a
vylepšení stávajícího systému komunikace. Tým je totiž nucen zásadně měnit
nastavení vozu během velmi krátkých termínů, často i během jediného týdne.
Sjednocení sběru dat i jejich implementace se ukazovaly jako nezbytné.
Tým Panasonic Toyota nakonec implementoval několik produktů firmy BMC. Jde o
Patrol Classic, Impact Manager, Network Management, Remedy a Control-M. Díky
této sadě softwaru jsou inženýři podle svých slov schopni monitorovat všechny
služby na serverech i přenosných zařízeních. Uvedené systémy jsou rovněž
integrovány do ERP aplikační sady SAP R/3 a do databází Oracle. Toyota tak může
dnes velmi jednoduše sledovat všechny probíhající procesy, vyhledávat ty
kritické a následně hledat rovněž příčiny krizových stavů. Může identifikovat
i služby, které uvedené procesy ovlivňují, a stanovit jejich vhodné řetězení
tak, aby bylo možné získat ze sebraných dat výsledky, které co nejvíce
odpovídají zadání inženýrů.

Všudypřítomná data
Klíčovou funkcí informačního systému závodních týmů formule 1 je získávání dat
v reálném čase. Během jediného mistrovského závodu je zaznamenáváno okolo 6 000
nejrůznějších parametrů, které jsou okamžitě přeposílány inženýrům do garáží.
Tým McLaren získal od firmy CA, s níž úzce spolupracuje, celé portfolio
produktů - počínaje těmi, jež mají na starosti správu infrastruktury, přes
systémy dálkového přístupu a konče zabezpečením dat či jejich ukládání.
Zpracování dat u McLarenu přitom neprobíhá jen v boxech. Živá data jsou
současně odesílána i do technologického centra McLarenu v ústředí. Tam jsou
díky vyššímu nainstalovanému výkonu podrobena důkladnějšímu rozboru a s
výsledky jsou zpětně seznamováni technici působící přímo v boxech. To má podle
vedení stáje zásadní vliv - tím, že jsou technici na příslušném okruhu okamžitě
velmi podrobně informováni přímo z centra, nemusejí všichni analytici jezdit do
jednotlivých zemí, a mohou tak být soustředěni na jednom místě - to výrazně
zvyšuje efektivitu celého procesu.
On-line probíhající přenosy citlivých dat však znamenají, aby byla značná
pozornost věnována bezpečnosti. Podle vedení McLarenu dochází každoročně ke
zdvojnásobení útoků na jejich IT systémy. Proto stáj nainstalovala do svých
řešení produkty řady eTrust SCC (Security Command Center), jež mu mimo jiné
umožňují útoky sledovat a dávat je do různých souvislostí. Nutné je však
spravovat a zabezpečit i data týkající se vývoje závodních vozů. Pro tyto účely
McLaren využívá produkty Unicenter Network and Systems Management, BrighStor
Storage Resource Manager, CleverPath Portal či eTrust SCC.

Měřicí systémy
Aby mohla být data zpracovávána, je nutné je nejdříve získat. K tomu ve formuli
1 slouží telemetrické systémy a senzory, jež jsou přítomny v každém voze.
Zkoumáno je přitom hned několik komponent vozu, jako je například výkon motoru,
efektivita aerodynamických prvků, stav provozních kapalin, účinnost brzd,
povrch pneumatik či reakce vozu na povely pilota.
V případě týmu Williams je ve voze instalováno okolo 200 různých senzorů, jež
každou sekundu odesílají do palubního počítače okolo 150 000 různých hlášení.
Tato data jsou pak prostřednictvím zabezpečené bezdrátové technologie posílána
inženýrům do garáží a jsou dále zpracovávána systémy firmy Hewlett-Packard. Tým
využívá speciálně vytvořený software WilliamsF1, který dokáže
přetransformovávat sebraná data do přehledných grafů a tabulek, z nichž potom
vycházejí okamžitá rozhodnutí techniků či vedení týmu.
Sebraná data však využívají i piloti jednotlivých vozů. Na základě podobných
informací totiž mohou snadno zjistit, ve kterých částech okruhu dělají chyby, a
těch se příště pokusit vyvarovat. Mohou také optimalizovat dobu, kdy v
jednotlivých částech okruhu brzdí, nebo naopak akcelerují. Ve spolupráci s
inženýry pak také optimalizují svůj jezdecký styl tak, aby co nejlépe využili
dostupnou techniku.
Zatímco při závodech se uplatní především on-line prováděné zpracovávání dat,
hlavní výpočetní procesy se provádějí během příprav na závody. U týmu Williams
hrají v tomto směru zásadní roli supercomputingové systémy společnosti HP, jež
jsou založeny na bázi operačního systému Linux. Protože HP působí celosvětově,
má Williams zajištěnu podporu na kterémkoliv závodišti či testovacím okruhu.
Díky využití utility computingu v laboratořích HP v Bristolu mohl Williams v
tomto roce navrhnout dvojnásobný počet aerodynamických modelů svých vozů, takže
bylo snadnější zvolit model, který odpovídal potřebám týmu.
Kritici poukazují na to, že závody formule 1 přestává ovlivňovat umění pilotů
řídit vůz, ale spíše přizpůsobivost řidičů technologickým novinkám. Asociace
FIA se sice snaží těmto nešvarům předcházet různými technickými omezeními,
avšak vývoj v této oblasti jde až příliš rychle. Kam se formule 1 vydá,
uvidíme možná už v příštím roce...
Společnost Hewlett-Packard na konci této sezony oznámila, že končí se
sponzoringem formule 1.
Zda to znamená i konec aktivit v závodním týmu Williams, není jasné.



Fotbalové míče s čipem zatím nebudou

Organizace FIFA neschválila využití čipů v míčích připravených pro světový
šampionát ve fotbale v Německu, jenž se koná v létě příštího roku. Podle jejích
slov prý technologie ještě není tak propracovaná, aby mohla být při prestižním
podniku nasazena. Kdy tomu bude, není zatím jasné. "Musíme si být jisti na
tisíc procent, že to bude fungovat perfektně," tvrdí Jan Runau, mluvčí Adidasu.
Na vývoji čipu se podílejí kromě firmy Adidas i Fraunhofer Institute a Cairos
Technologies. Technologie vychází z čipů ASIC (Application-Specific Integrated
Circuit) s vestavěným vysílačem pro přenos dat. Zařízení je umístěno kvůli
zvýšení odolnosti ve středu balonu a v případě, že míč přejde brankovou čáru,
je do řídicího centra vyslán signál. Zařízení využívají nelicencovanou
frekvenci 2,4 GHz, která je například spojena s Wi-Fi.
Právě to mohlo být jednou z příčin, proč se nakonec od využití čipů ustoupilo,
protože mohlo docházet k interferenci mezi jednotlivými systémy "Ačkoliv naše
čipy nebyly ovlivněny sítěmi Wi-Fi, v ojedinělých případech docházelo naopak k
rušení Wi-Fi sítí našimi míči," říká Günter Rohmer z Fraunhofer Institute.
Testy přitom probíhaly mimo jiné na hlavním stadionu v Norimberku, kde bylo
instalováno 12 přijímacích antén, jež byly připojeny do okruhu tvořeného
optickými vlákny a na němž byl umístěn i cluster linuxových serverů.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.