Jak jsem nakupoval v eCity

Hned na úvod musím předeslat, že zkušební nákup ve virtuálním městě eCity jsem provedl z větší části ze sumy, ...


Hned na úvod musím předeslat, že zkušební nákup ve virtuálním městě eCity jsem
provedl z větší části ze sumy, kterou na můj účet vložili organizátoři.
Zdvořilostí by tedy bylo řídit se heslem "darovanému koni se na zuby nedívej",
já však zásady slušného chování poruším.
Začnu trochu zeširoka. V době startu eCity jsem byl z projektu dost rozpačitý.
Nějak jsem neměl chuť ztrácet čas gigantickou virtuální hrou. Nicméně je jasné,
že eCity mělo přilákat spíše nové uživatele a popularizovat nákupy
prostřednictvím Internetu či mobilního telefonu. Zvolený způsob mi však i tak
přišel dost sporný.
Krátce před Invexem organizátoři oznámili další etapu projektu. Ta již počítala
se skutečnými nákupy za skutečné peníze. Právě při této příležitosti dostali
přítomní novináři onu finanční injekci, která je měla motivovat k vlastním
experimentům (účet v eCity lze totiž použít pouze pro nákupy ve virtuálním
městě :-)).
V eCity jsme měli narazit na jakousi obchodní zónu s garantovanou kvalitou a
bezpečností a to jak z hlediska otázek kolem dodávek a reklamací (možnost
zablokovat platbu za dodané zboží), tak i z hlediska komfortu vlastní aplikace.
Podle mých zkušeností je to do jisté míry pravda, ovšem právě jen do jisté míry.
Nelehké začátky
Hned na úvod se objevil drobný problém. Přístupová jména a hesla k účtu a k
vlastnímu městu eCity jsou naproto různá, což jsem původně nějak nepochopil a
vytrvale jsem do eCity tedy zadával heslo k účtu.
Využil jsem tedy horkou linku, která funguje i o víkendech (mohu potvrdit) a v
nočních hodinách (nezkoušel jsem). Tam byli všichni vždycky velmi ochotní.
Podrobně mi vysvětlovali, kam mám v jaký okamžik kliknout myší a v jejich tónu
nebyla ani v takových chvílích slyšet ironie. Bohužel se občas ukázalo, že
dotyčný zrovna neměl přístup do té správné databáze.
Naštěstí jsem alespoň nějaká hesla nepopletl, takže mi nakonec rozdíl mezi
účtem a vlastním městem vysvětlili. Narazil jsem však na další problém. Protože
jsem se k účtu opakovaně hlásil heslem "do města", byl přístup zablokován.
Teprve další telefonáty zjednaly nápravu.
Vlastní nákup
V následující fázi jsem se tedy konečně dostal k vlastnímu nakupování. Zde jsem
při první obhlídce regálů narazil na skutečnost, že nabídka zboží není příliš
široká. Objevil jsem zde knihy, oblečení, kosmetiku, ale ne už třeba potraviny.
Co je ovšem horší, jedná se téměř výhradně o zboží vyšší cenové hladiny. 1 000
Kč (částka "věnovaná" na můj účet organizátory) nestačilo téměř na nic počítalo
se totiž zhruba 100 Kč dopravného, 50 Kč byl povinný zůstatek na účtu a za
zbylých "použitelných" 850 Kč nebylo k dostání prakticky nic. Provedl jsem na
zkoušku objednávku dražšího výrobku (1 200 Kč) a čekal vyjádření, že operaci
nelze provést. Dostal jsem ale naopak e-mail informující mě o úspěšném
provedení objednávky.
Docela mě zajímalo, co se bude dít potom: zda se v účtu dostanu do minusu, nebo
snad doplatím rozdíl při předání zboží v hotovosti? Nestalo se však nic.
Následovaly tedy další telefonáty. Ptal jsem se, zda objednávka nekrytá
prostředky bude zrušena, respektive kdy k tomu dojde. Nebyli si jisti. Napadlo
mě, že složím rozdíl přímo v Expandia Bance. Tam se ovšem "hraje" pouze s
částkami od 1 000 Kč výše, alespoň mi to tvrdili do telefonu.
Bohužel jsem při zakládání účtu nepovolil inkasní příkazy. Nešlo tedy vše
vyřešit po Internetu. Vypravil jsem se proto do své kamenné banky (což je právě
to, čemu se v éře nakupování po Internetu vyhneme alespoň se to stále opakuje
jako jakési zaklínadlo) a tam provedl příslušný převod na svůj účet v eCity.
Peníze v pořádku došly a krátce poté dorazila bunda značky Reusch. Nedozvěděl
jsem se však e-mailem, že se mi změnil zůstatek na účtu pochopil jsem to až z
faktu, že objednávka byla konečně vyřízena. Zboží jsem nalezl na recepci na
svém pracovišti. Nikdo mě při předání nechtěl vidět osobně, nechali si předávku
potvrdit od někoho jiného. To se mi nezdá úplně jako "garantovaná kvalita".
Doufám, že při doručování domů by v případě problémů nenechali zboží sousedovi.
Další stránky věci
Šusťáková bunda mně "osobně" celkově přišla na 200 Kč. To je jistě velmi slušná
cena, ale 1 200 Kč bych za ni rozhodně nebyl ochoten zaplatit. Lze sice
pochopit, že garance kvality do značné míry přímo vyžaduje "značkové" partnery,
ale zájem o nákup to podle mého názoru ovlivňuje negativně.
Jako určitý problém vidím i vlastní webovou podobu aplikace. Je to tak nějak
"příliš živé". Program stále testuje nejvhodnější připojení, člověk je místy
zmaten, zda má klikat myší, nebo vyčkat, až se klient se serverem domluví i bez
něho.
Samozřejmě, prvořadou věcí internetového obchodu je bezpečnost. Z tohoto
hlediska je logické, že se nemůžete vracet na předchozí stránky prostřednictvím
tlačítka Zpět v prohlížeči. Jistě nechcete, aby zadaná hesla nalezl někdo jiný
uložená na disku vašeho počítače. To všechno je pravda, ale uživateli to na
druhé straně působí mnohé nepohodlí. Pokud kliknete někam jinam, než chcete,
budete mnohdy nuceni celou proceduru absolvovat od začátku i s únavným
vyplňováním jmen a hesel a testováním spojení. Snad to šlo vyřešit nějak jinak,
spojit bezpečnost a uživatelskou příjemnost.
Řada jiných věcí je na aplikaci naopak velmi povedených. Sem patří např.
možnost sestavovat žebříčky firem, které v eCity nabízejí své zboží. Díky
hlasování účastníků pak dostanete na prvních místech nabídky "to nejlepší".
Rovněž podoba "osobní stránky", což je v eCity jakési vaše centrum, se mi zdá
zdařilá.
Poslední otázkou jsou poplatky za vedení eCity účtu v Expandia Bance. Zbyla mi
určitá minimální částka. Doufám, že v nějaký okamžik nepřijde změna
zpoplatňování a následně se neúprosným během času nedostanu do bezedné finanční
propasti. Změny tarifní politiky sice Expandia zveřejňuje na svém Webu, ale
sledujte to...
Závěr
Celkově musím říci, že "klasický" nákup mi přišel jednodušší než ten webový.
Expandia se sama jednou charakterizovala jako "sexy banka". Neodpustím si a
snad zbytečnou jedovatost: při nákupu jsem spíše než atak hormonů
testosteronového typu občas pociťoval příliv adrenalinu. A v první fázi také
komplex méněcennosti, proč mi to stále nejde.
Tak. Nezdvořile jsem se podíval darovanému koni na zuby. Pokud bych měl své
dojmy shrnout, asi hlavním problémem této fáze eCity mi přijde omezená šíře
nabízeného sortimentu. Organizátoři však slibují, že obchodníků bude přibývat.
Takže není asi na místě lámat nad virtuálním městem hůl.
9 3141 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.