Jak řídit chytré zaměstnance

Mám ve svém oddělení informační bezpečnosti dvě volná místa a snažím se získat dobré kandidáty už snad celé m...


Mám ve svém oddělení informační bezpečnosti dvě volná místa a snažím se získat
dobré kandidáty už snad celé měsíce a pořád jsou prázdná. Toto moje hledání mě
ale přimělo přemýšlet o tom, jak řídím lidi, které mám. Nechci ztratit ani
jednoho z nich. Jsem vedoucí pracovnicí asi 16 let. Zpočátku jsem byla vzorným
mikromanažerem. Chtěla jsem denní hlášení o stavu. Nahlížela jsem přes ramena.
A stále jsem se na něco ptala. Když se dívám zpátky, jsem v rozpacích, jak
špatně jsem lidi řídila. Do doby, než jsem začala řídit lidi zabývající se
bezpečností, jsem se ale hodně naučila. Především jsou tito hoši (toto
pojmenování samozřejmě zahrnuje muže i ženy) opravdu chytří. Mnozí z nich jsou
chytřejší než jejich nadřízený, takže předstírat, že víte všechno, není moudrý
přístup. Měli byste vědět dost k tomu, abyste inteligentně konverzovali a
rozuměli jejich problémům. Ale nemůžete vědět všechno o každém zařízení na
síti. Potřebujete vědět jen to, které bezpečnostní problémy by se měly řešit, a
mít dobrou představu o tom, jak je řešit. Myslívala jsem si, že dobrý vedoucí
technických pracovníků musí být sám dost technicky založený. Ale zjistila jsem,
že jakkoliv se snažím, nemohu držet krok s technickou inovací. A každá inovace
má svoji bezpečnostní složku. Jestliže strávím víkend studiem struktury VPN do
posledního šroubečku, budu pak zaostávat v pochopení bezpečnostních důsledků
nejnovějšího operačního systému Microsoftu. A tak tady jsou moje tři jednoduchá
pravidla pro řízení těchto chytrých hochů. 1. Zaměstnat dobré lidi Co je to
"dobrý nový pracovník"? To se liší v závislosti na tom, co chcete. Já chci
lidi, kterým mohu důvěřovat. Důvěra v sobě zahrnuje všechno: odhodlání a
nasazení pro práci, pro agenturu, pro projekt a pro tým. Chci, abych mohla
důvěřovat, že moji zaměstnanci každý den přijdou, budou tvrdě pracovat a
zůstanou celou noc, když třeba spadne síť.
Chci, aby moji lidé byli oddáni týmové práci, což znamená, že se na ně mohu
spolehnout, že pomohou kolegovi a nebudou podkopávat práci jiných. Musejí říkat
pravdu, celou pravdu a nic než pravdu, ať už je jakkoliv nepříjemná.
Jak zjistit, že je někdo důvěryhodný? Pracovní historie řekne mnoho. Reference
také pomohou. Ale ze všeho nejvíc spoléhám na to, že se podívám uchazeči přímo
do očí a zhodnotím, jak pohled oplácí. Je to pochybná logika? Určitě je to
čistě věc instinktu.
Obvykle můžete rozpoznat problematickou situaci, když tomu věnujete pozornost.
Někdo, kdo lže v životopise, nemá dobré reference, neprojde kontrolou profilu
nebo není schopen to vše obhájit při pohovoru tomu pak nelze důvěřovat. Dejte
kandidátům spoustu příležitostí mluvit, a možná se sami potopí. Pokládejte
takové otázky, jako "Jaká byla vaše nejlepší a nejhorší zkušenost při práci na
bezpečnosti?" To, co hledáte, jsou informace, jak kandidát zvládá tlak a zda má
tendenci obviňovat jiné nebo přijímat odpovědnost. Neztrácím čas takovými
věcmi, jako "Ukažte mi příkazy ke konfigurování DMZ na Cisco firewallu." To
najde každý během dvou vteřin. Schopnost mít v hlavě příkazové řádky nevypovídá
o ničem jiném než o dobré paměti. Kromě toho většina těchto hochů má přímou
vazbu ze svého mozku na klávesnici a nebudou nezbytně schopní odpovědět v
situaci pohovoru.
Po důvěryhodnosti hledám inteligenci. Chci někoho, kdo je schopen vypracovat
samostatně komplikovaný scénář a přijít s dobrou odpovědí nebo určitým počtem
možností, se všemi "pro a proti" celého problému. 2. Dejte jim volnost
Jakmile máte na svých místech ty správné lidi, kteří dělají věci, ve kterých
jsou dobří, nechte je být. Manažeři často nechápou, že tvůrčí myšlení a
intelektuální zvědavost jsou tím, co vede k řešení složitých problémů. Tyto
procesy špatně fungují pod časovými limity a tvrdými termíny. Ano, musíme plnit
termíny. Ale není možné zadupat, pošlapat či popřít kreativní řešení problémů,
jestliže chcete řešit reálné problémy.
Jedinou mojí úlohou je zkontrolovat je vždy do té míry, abych viděla, jestli je
něco, s čím mohu těm chytrým hochům pomoci. Také s nimi ráda promluvím a
prodiskutuji různé argumenty. A pak jdu pryč, doufajíc, že jsem podnítila více
kreativity a zvědavosti. Takovým způsobem dostanete dobrá řešení a šťastné
chytré hochy.
3. Věřte jim a oceňte je
Nikdy, nikdy neprojevte nedůvěru k tomu, co chytří hoši dělají. Vzpomínám si,
jak jsem jednou vybíhala z kanceláře, abych chytla letadlo. Měla jsem tehdy být
pryč na víc než týden, ale měla jsem problém, který jsem nemohla vyřešit. Žádný
z mých lidí nebyl schopen se mu plně věnovat, takže jsem si o té problematice
koupila pár knih. Bohužel jsem neměla čas je přečíst všechny. Když jsem
odjížděla, dala jsem jednu z těch informativnějších knih jednomu z mých
podřízených a požádala ho, aby to zkusil vymyslet. Později mi poslal e-mailem
perfektní řešení. Řekla jsem mu, aby s tím pokračoval a předložil to našemu CIO.
Vzpomínám si na pocit dětinské žárlivosti, že dostal úplnou důvěru. Ale pak
jsem si pomyslela, "Ouha! Není to přesně to, v co jsi doufala? Není to, proč
jsi ho zaměstnala?" Takže jsem mu pogratulovala a pochlubila se s ním svému
šéfovi. Dodnes zůstává jedním z nejčestnějších a nejinteligentnějších chlapců,
které znám.
Je možné, aby tato tři jednoduchá pravidla z vás mohla udělat skvělého
manažera? Ano. Zaměstnejte ty správné lidi, dejte jim volnost a dejte jim
všechnu slávu. Funguje to. A teď zpátky k hledání pár opravdu chytrých hochů...
Řešíte podobné problémy jako C. J. Kellyová? Podělte se o svoje zkušenosti s
námi i se čtenáři Computerworldu. Můžete psát na adresu: bezpecnost@idg.cz.
(pal) 6 1180









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.