Jak se (ne)stát statistickou položkou

Možná si vzpomenete na výsledky ankety, kterou jsme otiskli v polovině března (CW 10/2001). Průzkum nazvaný "Ukradli v


Možná si vzpomenete na výsledky ankety, kterou jsme otiskli v polovině března
(CW 10/2001). Průzkum nazvaný "Ukradli vám mobilní telefon?" tehdy rozproudila
i v redakci debatu na téma možnosti odcizení mobilního telefonu. Z výsledků
totiž vyplynulo, že 29 % respondentů již o svůj mobilní telefon nedobrovolně
přišlo. Tehdy jsem se i já utěšoval, že nic podobného se mně tedy rozhodně stát
nemůže, protože se nebezpečným místům většinou vyhýbám (netelefonuji za chůze
po Václavském náměstí), telefon nenosím na viditelném místě a nenechávám ho
ležet v restauraci na stole.
Jak jste z úvodních vět jistě pochopili, stal jsem se obětí krádeže a přišel o
svou komunikační hračku. Stalo se to takhle: Jednoho studeného červnového rána
jsem stál ve frontě na odbavení v hale ruzyňského letiště. Čas jsem si krátil
nervózním pohledem na hodinky, občasným kontrolováním pasu, letenek a pohledem
na tabuli s nebezpečně se blížícím časem odletu. Tak jako ve všech frontách do
mě občas někdo strčil loktem, kufrem nebo mi přejel nohu vozíkem na zavazadla.
Nevěnoval jsem ničemu z toho přílišnou pozornost. Po odbavení a průchodu
pasovou kontrolou jsem sáhl do kapsy u bundy pro telefon. Ačkoli to jinak
nedělám, právě tam jsem totiž ráno svůj mobil narychlo dal po posledním
telefonátu při vystupování z taxíku. Polil mne studený pot, protože kapsa byla
oproti očekávání prázdná. Nervózně jsem prohledal ostatní kapsy, a ačkoli to
byl holý nesmysl, podíval jsem se i do svých příručních zavazadel. V tom
okamžiku jsem si stále myslel, že mi někde vypadl, ale při pokusu o
rekonstrukci "vypadnutí" mi došlo, že mi jej z kapsy musel ve frontě někdo
vytáhnout. Možná jste po podobné zkušenosti také zažili ten stav, kdy se u vás
střídají pocity zlosti a bezmoci. Ačkoli mi bylo jasné, stejně jako
zaměstnancům letiště i členům ochranky, kterým jsem vše několikrát opakoval, že
telefon již nikdy neuvidím, před kolegou, se kterým jsem měl za pár minut
odletět na služební cestu, jsem se snažil tvářit statečně. Ztráta veškerých
telefonních kontaktů uložených v paměti SIM karty i vlastního přístroje mě
ovšem hrozně žrala. Z kolegova telefonu jsem alespoň zařídil zablokování karty,
abych chmatákovi poněkud snížil hodnotu jeho lupu a po návratu mohl opět
používat své číslo. Operátor mi opravdu obratem zaslal kartu novou, takže pokud
patříte k lidem, kterým jsem někdy volal na mobilní telefon a už vám nevolám,
vězte, že toto může být příčina. Poučení z tohoto případu: Nová sorta kapesních
zlodějů vypadá jako uspěchaný byznysmen, na kterého můžete narazit (nebo spíše
on na vás) na místech, kde byste je dříve nečekali.
A dále: Zálohování dat, byť kontaktů v mobilním telefonu, se rozhodně vyplatí.
Všechno zlé je ovšem k něčemu dobré. Konečně se tedy objevil důvod, abych si
pořídil nový mobil. Shodou okolností právě do dnešního vydání jsme připravili
test nových mobilních telefonů, takže můj výběr by mohl být snazší. Život bez
mobilního telefonu je pro mnohé lidi dnes již nepředstavitelný. Teprve, když
neplánovaně a zcela proti své vůli o možnost mobilní komunikace na nějakou dobu
přijdete, zjistíte, kolik času vám ta malá hračka dokázala ušetřit. Pomocí
mobilního telefonu jsme si již navykli posouvat termíny schůzek, řešit spoustu
telefonátů na místech, kde člověk z nějakého důvodu musí zbytečně stát (fronty,
dopravní zácpy, čekárny), operativně řešit problémy přímo v terénu, volat
lékaře, požárníky, odtahovou službu či dopravní policii. Někteří lidé již
prostřednictvím svých mobilů vyřizují i bankovní transakce či sledují pohyby
cen na burze.
V dnešním hlavním tématu rubriky Technologie se s vámi Petr Mandík podělí o své
zkušenosti s mobilním bankovnictvím. Tato oblast již nesouvisí jen s kvalitou
vlastního přístroje, ale v souvislosti s mobilním bankovnictvím se hovoří o
bezpečnostní stránce komunikace zákazníka s bankou. Ačkoli článek "Bezdrátové
přenosy velmi cenných dat" pojednává spíš o bezpečnosti na úrovni technologií,
pozornost by se měla věnovat i případu odcizení koncového komunikačního
zařízení, kterým je v mnoha případech právě mobilní telefon. Mobilní
bankovnictví se totiž jeví jako velmi perspektivní aplikace komunikačních
technologií a byla by neodpustitelná škoda zdiskreditovat jej nedostatečným
zabezpečením.
Přeji vám, aby se vám nic podobného nikdy nestalo a o neopatrnosti či smůle
jiných jste pouze četli na stránkách tisku. Dnešní Computerworld se samozřejmě
nevěnuje jen mobilní komunikaci, proto věřím, že i zarytí odpůrci mobilních
telefonů z řad našich čtenářů zde najdou zajímavé informace.
1 1107 / kap









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.