Jaké směry e-businessu ukáže ComNet?

Leoš Raibr vede v IBM nově založenou jednotku Netgeneration Group, která se zabývá internetovými řešeními a subjekty...


Leoš Raibr vede v IBM nově založenou jednotku Netgeneration Group, která se
zabývá internetovými řešeními a subjekty "nové ekonomiky". Zeptali jsme se jej
jako jednoho z hlavních přednášejících na letošní konferenci při ComNetu, jaké
směry v této oblasti nás v nejbližší době čekají.
Která z technologií podle vašeho názoru v letošním roce nejvíce ovlivní rozvoj
elektronického obchodu?
V oblasti B2C můžeme očekávat non-PC přístup k Internetu, ať už k jeho
obsahovým částem, či k různým typům transakcí. Možná, že si to jako lidé
zaměstnaní v IT ani neuvědomujeme, ale PC a okno Internet Exploreru ve Windows
je pro spoustu lidí stále ještě nepřijatelné rozhraní. Navíc je umístěné
většinou tam, kde lidé zrovna nemají v úmyslu nic kupovat. Přísun těchto nových
potenciálních zákazníků, společně s rozšířením míst, kde bude možný efektivní
přístup k informacím a možnost provedení transakcí, bude v dalších letech
působit pro rozvoj elektronického obchodu jako velmi účinný katalyzátor. Věřím,
že letošní rok bude ve znamení rozvoje zařízení PDA, jejich funkční sloučení s
mobilními telefony, domácími spotřebiči, či ve znamení dalšího rozvoje
mobilních telefonů samotných a rozšiřování "chytrých telefonů" (smart phones).
Využívá vaše firma v praxi technologie pro B2B při spolupráci s dodavateli a
odběrateli? Jak to funguje a jaké jsou vaše zkušenosti?
IBM samozřejmě technologie pro B2B používá, a to v rámci několika divizí, kde
je má nasazeny pro procurement (nákup), ve výrobních závodech. IBM používá
řešení založená na bázi Lotus Domino, IBM Form Exchange, Ariba a i2. Jedním z
našich prvních projektů byl e-procurement, který je zaměřen na zefektivnění
interních objednávkových procesů a jejich integraci v rámci všech divizí IBM.
Společnost IBM začala s implementací tohoto projektu na počátku roku 1998 a na
jeho konci bylo do systému zapojeno přes 800 dodavatelů. Celkový obrat nákupů
uzavřených přes e-procurement dosáhl 600 milionů dolarů, na konci roku 1999 již
bylo do systému připojeno přes 8 tisíc dodavatelů a celoroční obrat překročil
12 miliard dolarů. Mnohem zajímavějším číslem je však úspora nákladů, která za
rok 1999 činila více než 240 milionů dolarů. Všechny tyto projekty typu B2B v
IBM nadále pokračují a jsou do nich začleňovány další procesy v lokalitách na
celém světě. Otázka implementace globálních řešení ve společnosti, která má 320
tisíc zaměstnanců, přece jen není záležitostí jediné etapy.
Využíváte vy osobně Internet při nákupu různého zboží (B2C)? Jaké máte
zkušenosti, rady, doporučení?
Ano, Internet k nákupům osobně využívám, ale asi vás překvapím, protože
nejčastěji nenakupuji knihy či CD na Amazonu. Musím říci, že v mém případě jsou
to spíše květiny a různé doplňky nebo příslušenství. Uživatelům a případným
zákazníkům bych řekl, že je zcela normální uvažovat a posuzovat obchody na
Internetu stejně jako v reálném světě. Asi nikdo z nynějších nakupujících
neočekává, že na pouliční tržnici koupí originální parfém Chanel No. 5 za 200
korun, ale půjde ho raději koupit do specializované, lépe vyhlížející
parfumerie. Stejným způsobem je logické chovat se při nakupování na Internetu.
Jestliže se vám daný elektronický obchod z jakéhokoli důvodu nelíbí, pak není
nic jednoduššího, než kliknout a přejít někam jinam. Žádané zboží určitě
prodává celá řada dalších internetových obchodů. To je také moje hlavní
doporučení pro nakupující, které zní: Chovejte se zde a rozhodujte se stejně
jako v běžném obchodě. Koneckonců obchody na Internetu se už dávno od těch
běžných ničím neliší. Na druhé straně je to i moje doporučení či rada pro
provozovatele obchodů. Od nakupování právě u vás může zákazníky odradit i třeba
dlouho se natahující informace, nebo nedostupnost vašeho obchodu, takže odejdou
a ve valné většině případů se již nikdy nevrátí. Proto je důležité věnovat
přípravě a spuštění elektronického obchodu náležitou pozornost. Rozhodně tedy
nedoporučuji postup "zkusit, co to udělá, a pak se teprve začít seriózně
zabývat návrhem internetového obchodu". Pak už totiž bývá většinou příliš pozdě.
Čemu bude věnována vaše přednáška na konferenci ComNet a proč by měla
posluchače zaujmout?
Moje přednáška na ComNetu bude věnována novému obchodnímu modelu Application
Service Provider (dále jen ASP) a možnosti jeho prosazení v České republice.
ASP by se dalo zjednodušeně charakterizovat jako poskytování aplikací po síti
(většinou Internet) za pronájem. Tento nový model služeb v IT z velké části
eliminuje nevýhody nynějšího modelu fungování IT ve společnostech. Mezi tyto
nevýhody patří zejména vysoké investiční pořizovací náklady standardních
projektů IT či systémů, složitý a nákladný provoz, prakticky nemožné přesnější
plánování nákladů, atd. ASP je oproti tomu ve všech vyjmenovaných aspektech
efektivnější, nabízí rychlou dostupnost aplikací za provozní náklady, zcela
jasnou průhlednost nákladů za jednotlivé služby. Provozní údržba a provozní
náklady jsou v případě ASP starostí poskytovatele a nikoliv starostí zákazníka.
Z těchto argumentů je zřejmé, proč renomované konzultační společnosti odhadují
růst objemu služeb v oblasti ASP do roku 2004 až na 25 miliard dolarů. Moje
přednáška proto bude zaměřena zejména na některé konkrétní aspekty, které by
měly urychlit vývoj ASP v České republice. Ve srovnání s rozvojem ASP za
oceánem je prakticky celá východní Evropa ve více než ročním skluzu; jak se
tedy můžeme pokusit tento skluz změnit? I to bude obsahem mé přednášky.
1 0507 / vox









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.