Jako mourovatí

Dost bylo internetového obsahu zadarmo! Podobné myšlenky popadnou čas od času asi každého provozovatele zpravodajského...


Dost bylo internetového obsahu zadarmo! Podobné myšlenky popadnou čas od času
asi každého provozovatele zpravodajského serveru. Finanční výsledky obvykle
nejsou příliš povzbudivé, a proto červík pochybností, zda poskytovaný obsah
nezpoplatnit, stále hlodá. Ať čtenáři platí!
Velmi dobře si vzpomínám, když se na začátku internetového boomu říkalo, že
takový zpravodajský magazín na webu má nesrovnatelně nižší náklady na provoz
než jeho stařičký tištěný kolega. A hle, postupem času se přišlo na to, že
pokud chce někdo dělat profesionální zpravodajství, potřebuje i podobný tým
redaktorů, jaký mají tištěná periodika, a místo za tisk bude cpát peníze do
serverů, do připojení k internetu a do nikdy nekončících předělávek
zpravodajského enginu. Z toho vyplývá, že náklady srovnatelné jsou.
Ovšem na straně příjmů zeje obrovská propast. Tištěná periodika stojí poměrně
pevně na dvou nohách příjmy z prodeje vlastního média čtenářům doplňují příjmy
inzertní. Ale co chudinky e-ziny? Protáčejí různé typy bannerů po pár haléřích,
a to je prakticky vše. Troufám si tvrdit, že i ty nejnavštěvovanější servery,
které udávají zisk, nebyly během své existence při započítání všech nákladů v
plusu ani náhodou. Zajímavé je, že komerční televize jedou na stejném principu
příjmů pouze z reklamy. Zde je ovšem nutné vidět lákadlo pro inzerenty.
Audiovizuální reklama, která přeruší vlastní program televize a divák v
podstatě nemá jinou volbu než ji přetrpět. Ale na internetu kdo z vás ještě
vnímá obsah bannerů? Od drastického hlídání každé koruny se odvíjí i kvalita
vlastního obsahu serveru. A pokud není kvalita valná, těžko lze koketovat s
tím, že přesvědčí případné čtenáře o nějakém typu "internetového předplatného".
Je tedy vůbec možné provozovat vydavatelský byznys na internetu, aniž by to
automaticky znamenalo několikaletou ztrátu s velmi mlhavým úspěchem někdy v
příští desetiletce? Jaká je budoucnost? Tak riskantní krok, že by se začalo
povinně platit za běžný obsah, žádný ze serverů neudělá. Vždycky by se našel
někdo, kdo ho dá zadarmo ve stejné kvalitě. Na druhou stranu nelze očekávat, že
zpravodajské servery budou i nadále zvyšovat počet svých služeb zdarma.
Nebudou. A v tom je ten háček. Věnovat základní informace nezpoplatněné a
obalit je množstvím placených nebo předplacených služeb. Velmi dobře to má
vymyšleno Microsoft se svými .Net My Services. Základ je zdarma, ale pak už
budete platit jako mourovatí. To vše ovšem pouze v případě, že provozovatel
bude zpravodajský server brát jako klasickou byznysovou aktivitu. Další
možností totiž je využít něčeho takového jako marketingové aktivity, která
nepřímo pomáhá propagovat jiné produkty a služby firmy. Pak by se zřejmě
oželela červená čísla hospodaření a náklady by byly zahrnuty do marketingových.
A poslední možností jsou amatérské weby, které budou i v budoucnu provozovat
jednotlivci spíše jako svůj koníček a zábavu, než věc pro zbohatnutí. Takové
servery však vydrží přesně tak dlouho, jak dlouho to jejich majitele a
dodavatele obsahu v jedné osobě bude bavit.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.