Jedni prodávají, druzí nakupují

Oznámení o akvizicích a investicích do mezinárodních IT firem nejsou v poslední době nijak výjimečná. Podobných p


Oznámení o akvizicích a investicích do mezinárodních IT firem nejsou v poslední
době nijak výjimečná. Podobných případů v podmínkách českého trhu je však stále
jako šafránu. Proto mě potěšilo, když se minulý týden staly hned dvě významné
události kanadská společnost Geac dokončila akvizici české pobočky JBA a
naopak, management českého zastoupení kanadské firmy Speedware koupil majoritní
podíl v pražské pobočce.
Trochu zvláštní, nemyslíte? Zatímco jedni prodávají svůj podíl ve firmě, druzí
si ho naopak kupují. Transakcí prvního typu, tedy nákup českého know-how
zahraničním kapitálem, bylo za poslední dva roky několik ať už široce
medializovaná koupě NetBeans společností Sun, nebo vstup rizikového kapitálu do
firem Seznam, Inet či Illusion Softworks. Ovšem nákup majoritního podílu v
pobočce mezinárodní firmy českým managementem je opravdu ojedinělý. Snad
jedinou podobnou transakcí v nedávné minulosti bylo osamostatnění českého
zastoupení společnosti Sybase začátkem roku 1998.
Razantní vstup na trh
Koupě zbývajícího podílu v českém zastoupení JBA je logickým pokračováním
akvizice mateřské firmy (stejně tak došlo k zakoupení ostatních poboček v našem
regionu). Geac už před tímto krokem vlastnil v českém JBA 51% podíl a
zbývajících 49 % patřilo firmě MJC vlastněné Tomášem Matějovským, ředitelem JBA
pro východní Evropu, a Václavem Jakoubkem, ředitelem českého zastoupení.
Geac nyní kupuje tuto firmu, a stává se tak 100% vlastníkem českého JBA, které
se současně transformuje na jeho oficiální zastoupení. Pro oba zakladatele
české pobočky, znamená transakce výhodné zhodnocení jejich počáteční investice
(dohromady 1,5 mil. korun). Konkrétní částku, za kterou byl jejich podíl
odkoupen, však nezveřejnili.
Z pohledu Geacu znamená akvizice otevření možností pro další rozvoj aktivit na
českém trhu. Protože Geac patří po zakoupení JBA mezi největší dodavatele ERP
řešení na světě, není cíl stát se dvojkou na českém trhu ERP aplikací vůbec
nereálný.
Nové aktivity
Pohnutky vedení českého Speedwaru jsou také velmi jasné. Firma, která si za 5
let svého působení na českém trhu vybudovala dominantní podíl v oblasti
manažerských systémů a rostla stabilně o více než 30 % ročně, má velké plány do
budoucnosti. V poslední době se také portfolio nabízených produktů a služeb
začínalo významně lišit od nabídky mateřské firmy, která se primárně zaměřuje
na prodej vlastních produktů a technologií.
Hlavním cílem tohoto kroku bylo tedy získání větší flexibility v rozhodování
managementu a možnosti rozšiřování působnosti firmy do dalších oblastí jako
jsou nezávislé konzultační a projektové služby v oblasti manažerských systémů a
datových skladů (výsledkem je vznik nové divize Adastra). Zajímavé také je, že
české zastoupení Speedwaru je v současnosti největším evropským zastoupením
této firmy a realizuje téměř 10 % celosvětového obratu firmy.
Z obou zmíněných případů je vidět, že kvalita českých manažerů je už dnes v
řadě případů srovnatelná s jejich evropskými či americkými protějšky. Určitě si
to minimálně myslí šéfové mezinárodních korporací, které nakupují české firmy a
jejich know-how, případně uvolňují ruce českému managementu pro další expanzi
jejich lokálních aktivit.
0 1257 / ramn









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.