Jiná měřítka úspěchu

Předpovědi vývoje v IT pro letošní rok se sice rozcházejí v názoru, zda se bude situace oproti loňsku zlepšovat, neb...


Předpovědi vývoje v IT pro letošní rok se sice rozcházejí v názoru, zda se bude
situace oproti loňsku zlepšovat, nebo zhoršovat, jedno klišé však v různých
podobách řada z nich s oblibou opakuje: Internetová bublina splaskla, podnikání
se vrátilo do původních kolejí. Tak tomu ale ani zdaleka není. Podnikání se do
původních kolejí už nikdy nevrátí!
Jistě, v době internetové bubliny bylo všechno jasné. Kdo má nejvíce
návštěvníků, ten je král. Jenže návštěvníci se dají získat mnoha způsoby třeba
tak, že se webové stránky zapojí do řetězce, ve kterém všichni navštěvují
všechny na oplátku. Nebo tak, že se na stránce uvedou oblíbená klíčová slova,
která s obsahem nemají nic společného. Takto získaní návštěvníci jsou v době,
kdy nevýznamné weby takřka nemají šanci na získání rozumně zaplacené inzerce, k
ničemu. A tak tu máme jiné kritérium, podstatně objektivnější výnosy. Jedině v
tom je snad možno spatřovat nějaký návrat zpět.
Mnohokrát už zaznělo, že firemní web může přinášet peníze prostřednictvím
přímého prodeje. To je ale jen velmi zjednodušený pohled na věc. Přímý prodej
dává smysl jen u některých firem a je třeba být velmi opatrný pokud jde o
návaznost na běžné prodejní kanály. Finanční efekt přímého prodeje lze ovšem
dobře spočítat, a to jej do jisté míry zvýhodňuje oproti následujícím možným
přínosům webu.
Pozitivní finanční efekty mohou plynout i z prosté skutečnosti, že množství
potenciálních zákazníků přichází na web pro informace a produkt (výrobek nebo
službu) posléze zakoupí v kamenném obchodě. Většina z nás s tím koneckonců asi
má svou zkušenost. Špatně graficky navržené stránky, stránky nepřehledné nebo
neúplné (v tom nejhorším případě s veselými obrázky znázorňujícími práci
programátorů nebo s texty tvrdícími, že jsou stránky právě vytvářeny), případně
stránky nedostupné pak mohou mít negativní efekt. Tedy pokud je někdo
navštěvuje, což by ovšem bylo téma pro zvláštní komentář.
Často velmi opomíjeným přínosem webu je styk s médii. Troufám si tvrdit, že
většina novinářů je dnes zvyklá hledat na webech speciální sekci pro tisk, ve
které by neměly chybět informace o starších produktech i o novinkách,
fotografie produktů (případně screenshoty) i představitelů firmy. K čemu že je
to dobré? Jistě, redakce mají řadu osobních kontaktů, databáze fotografií i
zpráv, reportéry, kteří sbírají data v terénu. Často je ale třeba doplnit
drobnou technickou informaci, využít alternativní fotografii, ověřit těsně před
uzávěrkou zprávu z jiného zdroje...
A web je koneckonců také jednou z výkladních skříní každé organizace. Vhodným
příkladem z minulých týdnů může být Internetová strana (www.istrana.cz) i
politika je svého druhu byznys. Její stránky vyvolaly řadu negativních ohlasů.
Uživatelé internetu si zjevně odvykli na dočasná řešení. Web buď existuje, nebo
neexistuje. Nic mezi se nebere. U nikoho.
Internet už nepřinese tučná konta bez práce (alespoň ne ve větším procentu
případů než ostatní lidské činnosti), ale to neznamená, že je na odpis.
Nechoďme z extrému do extrému. V některých firmách oblíbený přístup udržme to s
minimálními investicemi alespoň v chodu se nemusí vyplatit.
Zkusme na to myslet, až příště navštívíme svůj firemní web. Podle našich
poznatků se jich totiž jen málo blíží ideálu. Pokud si lze teď, na začátku
roku, přát nějakou drobnost, tak třeba jen: Skutečně rozumný pohled na
internetové aktivity.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.