Jízdní řády 1999/2000

Bezpochyby alespoň občas cestujete. Pokud nejezdíte vlastním autem a zamíříte mimo dosah městské hromadné dopravy, z...


Bezpochyby alespoň občas cestujete. Pokud nejezdíte vlastním autem a zamíříte
mimo dosah městské hromadné dopravy, zcela neodvratně přichází na řadu hledání
potřebného vlakového či autobusového spojení. Prohledávání tištěných jízdních
řádů není nic příjemného a zakoupení kompletní "sestavy" pro autobusové spoje
(několik opravdu tlustých brožur) je přinejmenším nenávratná investice.
Naštěstí, vlakové i autobusové řády se podařilo propojit na jediném CD-ROM.
Instalace
Pokud jste pro začátek opatrnější a nechcete si hned zaplňovat místo na pevném
disku, doporučuji zvolit možnost spuštění aplikace přímo z CD. Považuji za
velmi seriózní, že nám tuto možnost autoři nabídli, takže zůstává jen na
rozhodnutí uživatele, zda vždy použije CD, nebo "přitíží" svým Windows.
Provozování aplikace rovnou z média by se zřejmě teoreticky mělo projevit
jistým zpomalením, při mém zkoušení (mechanika CD-ROM Toshiba, 32x) však k
ničemu podobnému nedocházelo a vše fungovalo poměrně rychle a plynule.
Jste-li rozhodnuti instalovat, můžete vybrat umístění souborů a rovněž máte
přehled o jejich velikosti. Kompletní instalace sestává ze tří komponent
Prohlížeče jízdních řádů (představuje vlastní uživatelské rozhraní) a dvou
databází pro vlaková a autobusová spojení a celkem zabere kolem 12,3 MB. Na
plochu vám instalátor umístí také ikonky, jejichž vzhled je více než povědomý.
Pokud budete chtít případně časem aplikaci odinstalovat, bez problémů to můžete
provést v ovládacím panelu "Přidat nebo odebrat programy...".
Práce s jízdními řády
Při užívání databáze se vždy pohybujete ve stejném uživatelském prostředí
Prohlížeče jízdních řádů. Při výběru spouštěcí ikony (nebo povelu v nabídce
Start) "pouze" ovlivňujete, které databáze budou při hledání použity. Chcete-li
např. cestovat pouze vlakem, zvolte ikonku "ČD". V případě načtení obou
jízdních řádů budou vyhledávána spojení jak vlakem, tak autobusem, případně
jejich kombinace. Rozvržení samotného Prohlížeče je poměrně přehledné a
příjemné. V horní části jsou umístěna pole pro zadávání údajů, níže pak okna
pro zobrazení nalezených spojení a specifických poznámek (jejichž luštění a
zoufalé hledání bývá často zdrojem značných problémů).
Vyhledání spojení
Po zadání několika počátečních písmen startovní či cílové stanice se okamžitě z
databází generují nejbliž-ší nalezená data, takže po chvilce cviku si zvyknete
nevypisovat zbytečně celá jména, ale zvolit nabízenou variantu (pomocí myši
nebo numerické klávesnice). Zajímavou volbu při vyhledávání nabízí okno
"Seznam", jež vám umožní přesně specifikovat, k čemu se budou vámi vkládané
názvy vztahovat. Chcete-li jet např. do Plzně (a neznáte žádné městské čtvrti
či zastávky), ponecháte v okně volbu Města a obce a dle nalezených spojení pak
zjistíte přesnou zastávku autobusu (či vlakové nádraží). A pokud sami znáte
např. městskou čtvrť, kde má spoj zastavit, můžete zvolit tuto možnost.
Zjištěné autobusové a vlakové linky se vypisují do prostředního okna a
poznámky, zobrazené dole, se vztahují vždy k aktivnímu (označenému) spojení.
Tím končí první vyhledávací fáze zde totiž navazují na vypsaná data další
možnosti. Ze základních funkcí je dostupné nalezení nejbližšího (předchozího,
či následujícího) spoje, detailnější rozpis celé cesty (výpis linek a přestupů
tzv. rozšířený formát spojení) nebo rychlé vyhledání zpátečního spoje. Pokud
potřebujete parametry prohledávání nastavit přesněji, je vám k dispozici dialog
"Možnosti" (mimo jiné v kontextovém menu). Zde lze specifikovat žádané
informace opravdu dosti sofistikovaně (např. komplikovanost přestupování nebo
odchylka od ideální zamýšlené trasy). Dobrou pomůckou pro rychlé použití je
kalendář a také označení spojů pro případné vytištění je bezproblémové.
A pokud si chcete vytvořit iluzi, že jste přišli na nádraží a prohlížíte si
tabule "Odjezdy a příjezdy", není problém si takovou tabulku vygenerovat pro
libovolnou vámi zadanou stanici či zastávku. Důležitou vlastností pro
zpřehlednění je používání rozlišovacího barevného značení. Pokud vám kombinace
barev nevyhovuje, můžete ji změnit, nicméně originální nastavení mi vyhovovalo.
Závěr
Celkově hodnotím tento produkt jako velmi zdařilý počin. Jednak v sobě zahrnuje
a účelně kombinuje (!) jak autobusové, tak vlakové spojení (to bývá při
manuálním hledání v tištěných jízdních řádech dosti problematické), jednak je
jeho ovládání pohodlné, přehledné a bez zbytečných komplikací. Po několika
pokusech si bezpečně osvojíte potřebné návyky (např. klávesové zkratky), a
vyhledání potřebného spoje se tak stane velmi rychlou operací. Ve srovnání s
podobnými aplikacemi, jež jsou dostupné na Internetu pomocí aktivních stránek,
budete bezpečně rychlostně napřed (zvlášť při běžném připojení komutovanou
linkou) a navíc nebudete při tisku zápolit s rámy a jinými "vymoženostmi" HTML
formátu. Jízdní řád pěkně pohromadě a doma, to se počítá!
9 1963 / orn

SHRNUTÍ
Jízdní řády Vlaky + ČRBus
Vzájemně propojené jízdní řády vlaků a meziměstských autobusů
lPlus: propojení jízdních řádů
lMinus: nezaznamenali jsme
lCHAPS, Brno
Tel.: 05/412 40 613-4
Fax: 05/412 40 459 www.chaps.cz,
admin@chaps.cz
lCena (vč. DPH): 2 135 Kč
lPlatforma: Windows 95/98/NT 4.0









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.