Jméno za miliony

Bertelsmann kupuje Napster Poté, co Napster opustili jeho klíčoví manažeři a stále se nedařilo spustit placenou nabí...


Bertelsmann kupuje Napster
Poté, co Napster opustili jeho klíčoví manažeři a stále se nedařilo spustit
placenou nabídku služeb, dochází k převzetí celé firmy společností Bertelsmann.
Cena přitom činila pouhých 8 milionů dolarů, tedy podstatně méně, než na kolik
se odhadovala v době největší slávy této peer-to-peer sítě.
Oznámení přišlo několik dní poté, co rezignaci oznámil výkonný ředitel Napsteru
Konrad Hilbers a jeho zakladatel Shawn Fanning. Představitelé Bertelsmannu
přitom uvedli, že Hilberse jmenují opět do čela společnosti, Fanning se má stát
technologických ředitelem.
Bertelsmann uzavřel alianci s Napsterem již v roce 2000 a investoval do
společnosti okolo 100 milionů dolarů (cena ovšem odpovídala horečce panující
kolem internetových firem). Tehdy se jednalo o značně překvapivý krok, protože
americká asociace hudebních vydavatelů RIAA se s provozovatelem P2P sítě naopak
neustále soudila. Příslušné spory přitom nebyly nikdy dořešeny, vedly před
rokem k uzavření volně přístupné varianty sítě a de facto bránily Napsteru
spustit placený kanál. Díky tomu neexistoval smysluplný obchodní model, což
bylo také příčinou rezignace vedení společnosti. Napster řešil celou situaci
tím, že nechal společnost zbankrotovat a vstoupit do konkurzu, v rámci něhož ji
převzal Bertelsmann. Konkurz znamená, že nového vlastníka již nebudou provázet
"staré hříchy" (respektive za ně bude ručit pouze do výše sumy, kterou za celý
portál zaplatil).
Protože mezitím vznikly nové P2P sítě pro (často pirátské) sdílení hudebních
souborů, nemá již dnes Napster zdaleka takovou cenu jako přede dvěma lety, kdy
jej užívalo asi 85 milionů lidí. Přinejmenším jako značka je však jméno Napster
stále dobře použitelné, i když mezitím se objevila konkurence i na poli
"oficiální" internetové distribuce hudby (např. služby MusicNet a Pressplay).
Analytici v této souvislosti poznamenali, že Bertelsmann si koupil právě jméno.
O tom, že má svoji cenu, svědčí i následující skutečnost: služba, ačkoliv již
více než rok nefunguje, se nestihla vytratit z obecného povědomí a osud
Napsteru neopomněla (minimálně z nostalgie) zmínit snad žádná média věnující se
internetovému byznysu.









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.