Joysticky: hardware, který je počítačovému hráči nejmilejší

Počítačové hry a joysticky k sobě nerozlučně patří. I když lze většinu her ovládat výhradně klávesnicí, prakt...


Počítačové hry a joysticky k sobě nerozlučně patří. I když lze většinu her
ovládat výhradně klávesnicí, prakticky u každé záhy zjistíte, že je mnohem
pohodlnější ovládat ji nějak jinak. U strategických her, ať už tahových nebo
real-time, je to obvykle ovládání myší, u her typu Quake kombinace myš-
klávesnice, a skoro u všech ostatních je oním ideláním ovládacím zařízením
joystick ať už hrajete akční střílečku nebo letecký simulátor, joystick vám
každopádně napomůže k většímu zážitku ze hry.
První joysticky, neboli českou terminologií křížové ovladače, které se ke hrám
používaly ještě na starých dobrých osmibitových počítačích, byly digitální: to
znamená, že v každém ze čtyř směrů doleva, doprava, nahoru a dolů byla možná
pouze jedna ze dvou poloh (vypnuto, zapnuto). Své kosmické lodi, těžce
vyzbrojenému králíkovi nebo stíhačce F-15 (podle toho, co jste zrovna hráli)
jste tak mohli vydávat celkem 8 směrových pokynů: 4 základní plus 4 kombinace.
Samozřejmě, byla tady ještě devátá možnost: nechat joystick v klidové poloze. V
této době se také ustálil počet tlačítek joysticku na dvou.
Takové digitální joysticky jsou ideální pro klasické střílečky, při kterých je
důležitá velmi rychlá reakce a ovládá se vlastně jen směr, kterým skáče vaše
postavička, letí vaše loď, střílí váš paprskomet. Přetrvaly do dnešních dnů, i
když obvykle v trochu jiné formě, totiž jako tzv. joypady. To je taková malá
věcička, která se drží v obou rukou, palcem levé ruky se ovládá směrový kříž a
palcem pravé ruky akční tlačítka.
Digitální joysticky ovšem nestačí v situacích, kdy potřebujete jemnější
ovládání jako třeba v leteckých nebo automobilových simulátorech. Zde proto
nastupují joysticky analogové. Analogový joystick dokáže, na rozdíl od
digitálního, oznámit počítači nejen to, že jeho ovládací páka byla vychýlena
nějakým směrem, ale i jak velká je tato výchylka.
Ještě před pár lety vypadal typický analogový joystick celkem jednoduše:
umělohmotný podstavec, z něj čnící umělohmotná rukojeť (někdy i s náznakem
ergonomického tvarování) a na ní 2 tlačítka, jedno ovládané ukazováčkem, druhé
palcem. Nástup čím dál tím realističtějších leteckých simulátorů tento klasický
obraz ale změnil. Levnější analogové joysticky vypadají stále stejně, ale ty
špičkové jsou o něčem úplně jiném. Nejlepší produkty firmy Thrustmaster,
všobecně považované za špičku v oboru, mají bytelnou kovovou konstrukci s
celoživotní zárukou a mohutnou rukojeť, která je přesnou kopií řídicí páky
stíhačky F-16 (včetně velkého množství tlačítek a přepínačů). Tyto joysticky
jsou však hlavně plně programovatelné. Co to znamená? Takový joystick se
připojuje nejen do joystickového portu, ale pomocí speciálního mezikusu i mezi
klávesnici a počítač. Samozřejmě, vše, co do počítače posílá klávesnice skrz
připojený joystick, projde, ale navíc lze každé tlačítko na joysticku
naprogramovat tak, aby vyvolalo nějakou sekvenci stisků kláves. U současných
leteckých simulátorů, obzvlášť těch simulujících moderní letadla, je něco
takového velmi potřebné. Celou řadu důležitých funkcí (od odpalování zbraní
přes ovládání radaru po vysouvání podvozku) je tak možné si naprogramovat přímo
na joystick a v zápalu boje pak není nutné šátrat po klávesnici. Samozřejmě,
taková hračka něco stojí: kolem 200 dolarů. Navíc, u nás jsou tato zařízení
bohužel k dostání jen sporadicky.
To ale pořád ještě není všechno: jestli chcete, můžete si k svému PC zakoupit
kompletní kokpit, ve kterém se budete při hraní svého oblíbeného leteckého
simulátoru opravdu cítit jako ve skutečnosti. Hlavně ale netahejte za ta madla
katapultu...
(Tento článek byl připraven ve spolupráci s redakcí časopisu Score)
8 1810 / pah









Komentáře
K tomuto článku není připojena žádná diskuze, nebo byla zakázána.